Diskussion: Galaxy Nexus | TI OMAP 4460 vs konkurrensen

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by ounze, Mar 25, 2012.

1. ounze

ounze Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena!

Har nu lagt ner en jäkla massa timmar på denna frågan
    "Varför har Galaxy Nexus, TI OMAP 4460 med SGX540 grafik"

Har kommit fram till följande!
    GNex har denna SoC för att.

-När Google utvecklade Honeycomb så märkte dom att Honeycomb funkade bäst med Texas Instruments OMAP processorer.

-ICS är Honeycomb baserat och visade sig fungera bäst med TI OMAP 4460. De gav dom bäst flyt!

-ICS är tänkt att ta MutliTasking till en ny nivå och TI OMAP 4460 har "TriDual" lösningen. Dualcore, Dualchannel, Dual Memory vilket hjälper MultiTasking väldigt mycket!

-TI OMAP har potential att plocka ur 1,5Ghz

De som skulle vara problemet med TI OMAP 4460 är den ur åldrade grafikdelen. Där påstår många att GNex skulle haft Adreno 220 chipet som sitter i Galaxy S2an. Vilket kanske låter klokt? Tri-Dual SoC med stengrym grafik. Men jag vet inte. TI OMAP 4460 kanske bara kunde ha SGX540.

Men till min fråga!
    -En sämre grafikdel sätter en barriär för 3d spel och dylikt.
    Om jag ska vara ärlig, vill jag spela så sätter jag mig på mitt Xbox 360 eller min dator och får betydligt bättre spelupplevelse där. Ni kan ju ta och jämföra era Adreno 220 chip i era Galaxy S2'or mot mitt GT540m chip i min laptop som jag ALLTID har med mig.

Om jag vill döda tid när jag sitter och klämmer på toaletten så har jag faktiskt aldrig upplevt lag med min GNex när jag spelar AngryBirds eller NinjaChicken.

De jag använder min telefon till är t.ex!
    -Öppna maps och kolla Punkt A till B!
    -Öppna Skånetrafiken-appen och söka busstid.
    -Gå tillbaka till Maps och kolla punkt C till D.
    -Tillbaka till Skånetrafiken-appen och kolla tågtid.
    -Svara på SMS och mail (när jag kommer till mötet säger vi)
    -För att sedan sätta mig på tåget och avnjuta en film som min GNex lätt klarar av.

Vem behöver tuffa 3d spel i en smartphone? Min flickvän var på plugget och SMSa mig:
    -"Har du laddare med dig? Har 15% batteri kvar! :(" <- LG Optimus 2x.

Vill jag spela "on-the-go" köper jag en Playstation Vita eller en portabel Nintendo konsol. Vill gärna att mitt batteri ska räcka hela dagen i min telefon.

Finns de någon mer än jag som ger bleka f**n i 3d spel och dylikt i min smartphone?

Vad säger ni?

SGSi9000 likes this.
  2. sockan

sockan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

S2 har mali grafikkort och inte adreno 220. Qualcomm chipen använder adreno

3. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag spelar bara spel med avancerad 3D grafik när jag vet att jag har laddare nära till hands.
    Har för övrigt inte tyckt att grafikdelen varit för klen då det näst intill felfritt klarat av att hantera Dead Space.

Last edited: Mar 25, 2012
  4. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det närmsta 3D-spel jag kommer är Angry Birds annars kör jag bara med Star Solitaire och lägger en patiens då och då.

Spelar hellre spel på min flashade PSP :)

5. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Läste nånstans att valet av grafikdel har att göra med CDMA versionen. De ville inte ha olika grefikkretsar på GSM vs. CDMA och valet blev då den bästa kretsen som fungerar på båda.

Om detta är sant vet jag inte.

6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Har en RAZR och de använder TI Omap 4430 (tror jag) med samma GPU som Gnex. Saken är att sålänge man anpassar hårdvaran till mjukvaran så kommer du knappt märka någon skillnad, och det är då upp till utvecklarna (apps) och de i Google att göra detta.

Alla avancerade spel (3D) som finns på market fungerar mycket bra på min lur. Har annars min Xoom som jag spelar på (då Tegra2 har större spelutbud)

Även om SGX540 är lite "gammal" så står den sig ganska bra mot konkurrenterna

Last edited: Mar 25, 2012
  7. L'ombra

L'ombra Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja! :) Jag är stor spelfantast när det gäller "riktiga" spel (PC/icke-bärbar konsol), men spela på telefonen intresserar mig måttligt.

8. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man var ute efter att spela med en mobil så hade man väl redan skaffat en iPhone trots den extremt lilla skärmen.

9. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

3D spel ska spelas på konsol/PC.
    Telefonen för min del är SMS/Facebook och lite surf.