Galaxy Note - fel att köpa 3an nu?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av AX3L, 2 november 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, dilemmat är väl ganska självförklarande. Behöver egentligen en telefon ganska snart eftersom min S3 börjar sjunga på sista versen. Har haft en Note 10.1 platta jag varit beroende av och tänkte köpa en Note-telefon, men 4an som kommit ut är som bekant fortfarande snordyr. Egentligen tror jag 3an duger gott till mig, men det bär emot att köpa en redan gammal telefon som ändå kostar 4kkr.

Vad säger ni? Är det värt att vänta på att 4an ska gå ned lite i pris eller ska man köpa en 3a snart, alternativt vänta till 4an kommer in på marknaden ordentligt så 3an slumpas ut? Är 4an värd att betala mycket mer för än 3an så att säga? Jag köper nog telefonen löst för övrigt, framförallt eftersom man slutat med mitt abonnemang så jag måste betala 100kr mer per månad för samma tjänst.

Tack på förhand!
    Axel

2. Psyswe

Psyswe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag hade väntat ett tag och köpt Note 4!
    Jag hade Note 3 bytte till G3 tycker allt är bättre, mkt smidigare lur och 1440p skärm är sjukt nice

3. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Är du enbart intresserad av Samsung?
    Isf hade nog jag som du skriver väntat någon månad tills Note 4 har gått ned i pris.

Annars om du kan tänka dig annan tillverkare så är ju LG G3 prisvärd, eller OnePlus One.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

4. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hmm, ja det lutar väl åt det. Om man ser på statistiken för N3 och N2 kommer priset droppa lagom till jul eller strax efter. Å andra sidan lär N3 säljas ut på allvar när N4 kommer in i handeln. Note 4 känns ju riktigt framtidssäker vilket är bra, samtidigt vet jag att man efter två år blir sugen på en ny lur oavsett och om inte annat har slitit ut luren tills dess. Jeez, att det ska vara så svårt att bestämma sig o_O

Köper jag inte en Note är jag öppen för förslag, helt klart! Då blir det nog en relativt enkel lur, ungefär i storlek som min S3 eller lite lite större. Vad säger ni med G3 eller Note om storleken förresten? Jag har ju klämt på N3 i en butik några gånger och tycker väl egentligen att den är för stor, men det tyckte jag å andra sidan om S3an efter att ha haft Desire och samma sak innan den.

Nej jag kan tänka mig vad som helst egentligen, men utan Note-funktionen behöver jag inget flaggskepp direkt. För det finns ingen annan telefon med digitizer ute eller på G antar jag? Märkligt att Samsung får härja fritt i det segmentet :teeth:

5. Psyswe

Psyswe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag som ägt Note 3 och nu G3 tycker att G3an känns mkt smidigare. Det skiljer ju trots allt inte alls mycket i skärmstorlek. Note 3an gav jag till min mor och jag brukar ibland jämföra telefonerna och en sak förutom smidigheten som skiljer är faktiskt skärmen. 1080p på 5,7" ser tyvärr inte lika bra ut längre. Nu är jag kanske väldigt kräsen men jag skulle inte vilja gå tillbaka till 1080p. Iaff inte på 5,7" skärm. Min åsikt bara, smaken är ju som baken

6. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Vilken Note-funktion syftar du på?
    Digitzer har alla smartphones idag, det är den som registrerar rörelser på skärmen.

7. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Intressant, är det formen som gör det? Jag förstår i och för sig precis vad du menar, för mig låg Desire betydligt bättre i handen än Iphone 4, och väldigt tunna telefoner tycker jag ger en konstig känsla när man håller i dem generellt.

Det är ju precis som med ljud en vanesak också, det är svårt att gå tillbaka. Men skärmen är ingen avgörande faktor egentligen. Jag kommer ihåg att man var väldigt imponerad av skärmen hos S3an i början, sen avtar det. I en surfplatta eller dator känns det viktigare för mig.

Förresten, såg en Note 3 Neo som man speciellt utomlands kan få riktigt billigt. Givet att man lyckas hitta en med rätt LTE-frekvens, är det någon som har någon erfarenhet av den? Jag är som vanligt skeptisk, men det faktum att jag egentligen gärna hade sparat min S3 LTE om den fungerat bra fortfarande säger väl kanske en del om mina krav.

Sorry, "digitizer pennan" menar jag såklart, den från Wacom som alla Note-produkter har. Vilket system är väl mindre viktigt, men det måste vara separata lager för hand och penna så inte handen triggar när man använder pennan. Men någon konkurrent där finns väl egentligen inte på telefonsidan?

Last edited: 3 november 2014
  8. Psyswe

Psyswe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Något bättre form, mindre döyta och lite mindre skärm gör ju att den ligger bättre i handen helt klart. Men jag hade aldrig problem med Note 3ans size jag tyckte aldrig den var för stor eller klumpig. Jag tror såhär om du har en S3 idag och trivs med den så kommer du bli supernöjd med en Note 3 Neo. Jag vet inte vad som just skiljer Neo modellen mot den vanliga men det är klart att du blir nöjd. Bara du är bekväm med storleken på luren så kommer du garanterat bli nöjd.

9. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Det fungerar med en capasitiv penna till alla telefoner.
    Om du söker på stylus pen på ebay så har du mängder med pennor :).
    Dock får du inte alla de S pen funktioner.

10. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det är så svårt att få en uppfattning om hur telefonerna ligger i handen (i någon mening det viktigaste) i butiken med alla larm och sladdar som hänger, men jag är nog benägen att hålla med. Fast som sagt, utan Note-funktionen tror jag att det blir en mer "vanlig" lur.

Neon är helt enkelt en light-variant av Note 3, lite sämre processor och något sämre upplösning på skärmen. I gengäld får du lite längre batteritid vilket är nice. Tyvärr är den inte tillräckligt billig i Sverige (3200 vs 4k för vanliga), men i t.ex. UK kan man få den för 2600 och då börjar det bli intressant.

Nästa vecka skulle tydligen butikerna härikring få in Note 4 så man kan klämma på den, får ta beslut då helt enkelt :)

Jo absolut, men det funkar inte med en vanlig touchpenna på en vanlig capacitiv skärm av två anledningar. Dels är precisionen åt helsike, sen kan iaf inte jag skriva utan att nudda skärmen med handen. Fast visst, det är kanske inte lika viktigt hos en telefon som en surfplatta. Men tanken är god :)

11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Köp en Note 4 eller Nexus 6. Dyra, ja, men vad gav vi inte för de gamla knapptelefonerna på den tiden?
    Jag kan inte minnas att Sonys värstingmobiler i W och K-serien var speciellt billiga kontant.

12. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för inputen! Ja du har en poäng, vi har liksom vant oss vid att all teknik ska vara både ny och billig men någonstans får man ju fortfarande vad man betalar för. Lik förbannat tar det emot att betala 7500 för en jävla telefon idag, hur jag än vrider och vänder på det. Nexus är icke att förglömma, en clean version av Android utan touchwiz eller vad t.ex. Sony nu kallar sin motsvarighet är ju milt uttryckt ingen nackdel.

Nu har jag äntligen hittat en butik med 4an och jag måste säga att jag är lite besviken. Ja skärmen var bättre men jag har svårt att se att man ser skillnad till det jag använder den (till det jag behöver en bättre skärm använder jag också en större än 6 nånting). Nya funktionerna i SNote är jag fortfarande inget fan av. Nej just nu lutar det helt klart åt en 3a. Eller en Nexus för betydligt mindre pengar.

13. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Jag tror en Nexus 5 skulle passa dina behov. Den är ju billig och är väldigt bra än idag. Den kommer hänga med länge, speciellt på utvecklarfronten.

14. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Skulle också satsa på en note 4 men som sagt. Priset är lite väl tilltaget.

15. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Fast det är ju en riktig penna den saknar tyvärr. En sådan kan jag betala en hel del extra för eftersom jag vet vilket mervärde den ger, men utan den funktionen blir det som sagt en betydligt billigare telefon, typ Nexus 4.

Ja det är ju det.. Inte för att det är hela världen en tusenlapp plus/minus, men det känns ju såklart onödigt att betala mer än man behöver.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.