Diskussion: Galaxy note lite av en besvikelse

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av Oceanic, 6 sept 2013.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja, spänningen var enorm, sitter fortfarande med note 1, och kan säga att efter jag jag sett Galaxy note 3 ser jag det inte som en självklar uppdateringar, snarare tvärtom.

    Den största besvikelsen var att dom inte gjort några ansträngingar att göra telefonen mindre på höjden dvs mindre sorgkanter, och ingen hemknapp, jag hade hoppats på att Samsung skulle snegla lite på LG G2, tycekr dom visar vägen för framtiden just nu...

    Skärmen är en annan besvikelse, det är bara inse, amoled tekniken har i stort sett stått stilla sedan Galaxy Note 1, det enda nya som har hänt är den högre upplösningen det är bra, Men jag tycker det primära det borde satsa på att är få mer "tryck" i skärmen mer ljusstyrka så den funkar även utomhus eller på sommaren, svärtan börjar bli så bra på IPS skärmar i t.e.x LG G2 att mkt av vitsen med AMOLED dvs bättre svärta samt tunnare profil försvinner, men LGs IPS skärmar är just nu lika tunna som AMOLED skärmar. Just skärmen är en dealbreaker för mig...samsung har inte gjort några ansträngningar med Galaxy NOTE 3 när det gäller skärmen utan den är mkt snarlik den som sitter i Note 2 i upplevd kvalité

    När det gäller kameran, så kan den spela in 4K video detta är ett stort plus, men detta kan även LG G2 göra. Kameran har 13 Megapixlar, detta är också något av en besvikelse, 13 megapixlar känns "standard" och inte något direkt imponerande, Nokia leder megapixel racet utan tvekan... Samsungs Kamera har ingen OIS, dvs optisk stabilisator som LG G2 har.

    Samsung Verkar få bra ljud upp till 192 khz detta är bra att dom satsat på det, men även här så har LG G2 samma..

    Jag är besviken på designen, ofast tycker jag alltid att samsungs telefoner ser förjävliga ut på baksidan men den här gången tycker jag faktiskt att baksidan är tilltalande, jag gillar att fake läder matrialet, ser bättre ut än plast och ger mer premium känsla...hade inte varit illa med riktigt läder eller aluminum...

    Framsidan tycker jag ser ut som något som designat på ett antal minuter, den är väldigt lika Note 1 bara lite andra dimensioner, jag är besviken här, och den förbannade home knappen gör lik för bannat att telefonen ser gammaldags ut... för mig är det old school och bakåtsträvande.... Ytterligare en anledning jag föredrar LG G2.

    Tycker förövrigt det är på tok för mkt fokus på pennan som vanligt...
    Men jag gillar verkligen Multitasking funktionerna! Jag minns inte exakt hur LG G2s multiasking är..om den är liknande..bättre eller sämre..men verkar som man bara kan använda multitasking funktionerna fullt ut om man använder pennan..känns ju lite som ett minus

    Ja om man skulle sumera lite så kan man väl säga att jag tycker att just nu känns det som Samsung har förlorat bollen till LG när det gäller vilka som är i teknikens framkant och samsung har laggt sig lite på latsidan eller tappat fokus..

    Jag ser fram emot mer ingående tester av LG G2 och Samsung Galaxy note 3.
    Speciellt intresserad av hur skärmen och kameran skiljer sig..

    Personligen kan jag säga jag har inte "jättesug" att köpa varken Galaxy Note 3 eller LG2..jag är jävligt sugen på att köpa ny telefon då jag är trött till leda på min Galaxy Note 1, men jag väntar fortfarande på den perfekta telfonen...
    Jag hoppas att LG G2 PRO versionen kommer bli den telefonen jag väntat på, LG har iallafall läckt information om skärmen, den kommer båda ha den bästa pixeltätheten och den överlägset bästa ljusstyrkan, så det är igentligen den telefonen jag väntar på...
     
    Last edited: 6 sept 2013
  2. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 429
    Mottagna gillanden:
    704
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Håller med om att pennan i Note 1var ganska medioker, slö och oprecis i användandet. Note 2:ans S-pen ger en helt annan upplevelse, den ör otroligt användbar om man ger sig tid att lära den. Den största poängen med Note-serien är ju just S-pen. Mig veterligen finns inga andra konkurrenter med penna.
    Notens stora fördel är för mig just pennan. Den är riktigt bra på 2:an, säkerligen minst lika bra på 3:an, men suger på 1:an.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    medioker, jag skulle nog säga att den är värdelös. Den är otroligt dålig på att läsa ens skrivstil...blir fel hela tiden...jag har provat 2an lite i butik och den är som du sa betydligt bättre... men..att den har penna är inte argument nog för mig att köpa mobil...för mig är hårdvaran viktig...om jag nu ska uppgradera...Och vill köpa en telefon vid rätt tidpunkt som jag gjorde med min NOTE 1, den köpte jag i absolut perfekt tidpunkt vid november 2011, jag tycker den till i dag och snapdragon 800 att den har stått sig mkt bra...inga enorma framsteg förutom full HD skärm, min kamera är fortfarande bra.
     
  4. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Besviken på skärmen? Har du sett skärmen på S4? Full-HD 380 ppi 5,7 tums Amoled-skärm är ju anledningen till att man vill ha Note 3. Hade det varit LCD hade jag blivit besviken snarare.

    Kanterna tycker jag dessutom ser små ut, jämför med Xperia som har typ 1 meter dödyta åt varje håll på sina telefoner.

    Nej själv blev jag väldigt sugen på Note 3. Enda som var lite konstigt för mig är priset. 6500 spänn?!
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo men dude, ska man bli imponerad att den har HD upplösning ? HD upplösning är STANDARD nuförtiden. Och upplösningen blev ej högre med Note 3. Som jag nämde att få bättre tryck i skärmen tror jag blir ett svårare problem att lösa på långsikt då amoled tekniken har sina brister...är förmodilgen lättare för att dom att öka upplösningen än att få mer tryck i skärmen...För mig är detta en dealkiller, skärmen på Note 1 är urusel utomhus...eller på sommaren överhuvudtaget när det gär ljust även om man sitter inne.

    Jo håller med om Sonys telefoner, deras döytor tar priset..otroligt fult....förstår inte att folk köper deras telefoner... deras Z Ultra får mig att skratta..vad är det för mupp som köper en sådan telefonen ?

    [​IMG]

    Har lite svårt att förstå vad designteamet tänkte ??? För att få en så stor telefon att funka så måste man ju arbeta att ta bort döytorna... den där går garanterat inte i fickan..

    [​IMG]

    G2an har samma skärmstorlek som note 1 fast mindre yttermått det gillar jag... det var det jag önskade att note 2 och note 3 skulle vara... Baksidan på LG G2 ser inte så rolig ut..iallafall inte på bilderna..vet inte hur den ser ut i verkligheten..men man lär ändå köpa något eget bakstycke...
     
    Last edited: 7 sept 2013
  6. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Vi får väl se, S4 har åtminstone väldigt bra "tryck" eller vad man ska säga, tvivlar inte på att Note 3 kommer ha det också ;) Och särskilt mycket dö-yta verkar den inte ha heller. LGn ser också väldigt nice ut, ska bli kul att läsa Swedroids recensioner :)
     
  7. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 749
    Mottagna gillanden:
    1 197
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    LG ser mycket lovande ut på många sätt förutom ett, Mjukvaran. Deras skinn över android är nog det värsta som finns på marknaden. Till och med lite värre än Samsungs TW. Har ni lagt märke till allt skit som finns i "rullgardinen"? Herregud, 3 rader med en massa bladder. Uppdateringar är också något som inte är att lita på från LG.

    LG börjar bättra sig när det gäller hårdvara men på mjukvarusiden är dom efter.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tycker mjukvaran för en gångs skull såg väldigt lovande ut i G2an, tyckte det var mkt nytänk och väldigt bra flyt! såg betydligt roligare ut än samsung... om man då exkluderar s-pen funktionerna i interfacet...

    Rullgardinen i G2 är väl customizable ? du väljer ju själv hur mkt det du vill ha där ?

    LG har ingen bra historik beträffande uppdateringar, men jag kan säga att jag själv är extremt missnöjd med samsung uppdateringar för Galaxy note, tog nästan ett och halv år innan det blev någorlunda flyt, det tog forever innan vi fick ice cream sandwich trots att samsung gått utt och offentligt och lovat att dom skulle bli bättre på uppdateringar, tror detta är ett problem med dom flesta tillverkare, alla är lika dåliga på uppdateringar förutom nexus telefonerna... bristen på uppdateringar är också en av anledningar till att jag är väldigt öppen för att byta märke, är trött på samsungs tomma löften om uppdateringar hit och dit...ice cream sandwich var extremt viktig uppdatering...och ej acceptabelt att vi fick vänta så länge..och när den väl kom var den buggig och laggig...LG kanske inte är bättre heller..men jag tror om G2 kommer sälja bra tror jag dom kommer lägga mer resurser på uppdateringar..

    Som det känns nu för mig så känner jag inget köpsug för G2an... Det är framförallt baksidan som jag tycker är ful... dom hade kunnat göra att knapparna på baksidan såg bätttre ut..ser horribelt ut nu... framsidan är dock mkt snygg... väntar spännt på PRO versionen om det nu blir en sådan...
    Lite besviken att man inte kan spela in i 4k Video med G2an som det verkar ? trots att sanpdragon chippet har stöd för det..
     
    Last edited: 7 sept 2013
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Förutom Qslide-menyn i mitten är Optimus UI mycket snabbare och bättre än TouchWiz. T.om. S4 laggar ju järnet i menyerna.
     
  10. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 749
    Mottagna gillanden:
    1 197
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Med Snapdragon 800 lär ju inte ens TW lagga, så självklar bör det inte göra det på LG :)

    Jag är inte så glad för något skinn då jag föredrar Stock, därför kör jag Google Edition på min S4. Väldigt nöjd med det, KitKat lär komma kort efter release.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag talar om Optimus UI på S4 Pro...
     
  12. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 749
    Mottagna gillanden:
    1 197
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    OK, visst är det så att TW är dåligt optimerat. Alla skinns borde flyta bra även om det rör sig om lite sämre processorer som tex S4 pro.

    Tack och lov finns det ju vägar att gå förbi sega skinns.
     
  13. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    OLED är överlägsen LCD när det gäller svärta och kontrast och tror inte det går att förbättra så mycket mer. Bildkvalitén är ju redan helt fantastisk. LCD kommer aldrig kunna komma upp i samma nivå gällandes svärta pga. bakgrundsbelysningen.
    Att få bättre bild i starkt ljus är nog svårt, tillverkarna behöver nog hitta andra sätt att lösa det problemet på, att hålla på och öka ljusstyrkan går ju bara till en viss gräns.

    Sen att den inbyggda DAC:en klarar 24bit/192kHz är inte automatiskt lika med bra ljud.. Det betyder just bara att den klarar att spela upp 24bit/192kHz-filer. Dock tror jag inte DAC:en lär vara dålig med tanke på DAC:arna Samsung använt i föregående modeller har hållt förhållandevis hög klass.

    Och sen verkar du ju vara en sånn som inte vet vad megapixlar är heller.. En sånn som tror att det är lika med bildkvalité..
    Megapixlar är upplösningen/storleken på bilden. 13MPix på en mobilkamera är mer än tillräckligt, det är t.ex en mycket högre upplösning än vad som finns på dagens skärmar. Det är betydligt viktigare att tillverkarna satsar på att förbättra sensorn och optiken istället för att bara öka antalet megapixlar. Med den nivå som dagens mobilkameror ligger på så skulle egentligen max runt 6-8MPix räcka.
    Men den typiske medelsvenssonen tror ju att fler megapixlar betyder bättre bildkvalité, därför används detta som försäljningsargument. Sen är det ju också självklart lättare att marknadsföra nåt som man kan sätta en siffra på. Detta är ju även sant gällandes det med 24bit/192kHz på DAC:en som jag var inne på tidigare. Och samma sak gäller 4k.. Visst, det är imponerande att den kan filma i 4k, men hur det skulle vara ett "stort plus" vet jag inte, det finns ju inte ens några 4k-skärmar ute på marknaden än. Sen misstänker jag dessutom att man behöver en ganska stor bildyta för att ens se skillnad på 1080p och 4k, iaf när det gäller film. Så åter igen används en hög siffra som försäljningsargument.

    Note 3 verkar iaf helt underbar och jag har förbokat en :). Har idag en Note 1 och 3:an lär bli ett rejält uppsving i jämförelse. Skulle aldrig nånsin tagit en LG G2 över Note 3 iaf.
     
    Last edited: 8 sept 2013
    Ewr, janhol och Fraggle1988 gillar detta.
  14. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 639
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Last edited: 8 sept 2013
  15. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Sedär, det gjorde det ju :) Dom var ju inte direkt billiga dock. Sen är det ju LCD också tyvärr :(. Länken funkade inte btw, "This URL is invalid."
     
    Last edited: 8 sept 2013
  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 639
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Elgiganten måste precis fått nå tjall på tråden, la in en annan länk nu

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  17. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 639
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Dyrt med teknik, deras flaggskepp på 8-serien är inte direkt billiga heller,65 för drygt 40k

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  18. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jo, det är det ju alltid. Känns onödigt att köpa en LCD med 4k dock, väntar hellre på OLED med 4k :) Det lär ju dock kosta löjligt mycket när det kommer :(
     
  19. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 639
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Snart så men det kostar..:eek:


    Pris och tillgänglighet
    LG 55EA980W har i dagsläget lanserats i Sydkorea, USA och Tyskland. Fler länder i Europa tillkommer under fjärde kvartalet 2013. Mer information om tillgänglighet i Norden kommer att meddelas senare. Det rekommenderade cirkapriset i Sverige förväntas bli 89*999 kr inklusive moms.

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  20. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Känns väl lite onödigt att bry sig om megapixlar på det viset? Megapixlar har ingenting med kvalitén på bilden att göra. Ska du tänka kvalité på bilden får du nog kolla vad det är för mer specifika saker i kameran (kan ej namnet på allting) försöker bara säga att megapixlar får du nytta av om du ska skriva ut stora bilder så du får användning utav dessa megapixlar.
    Eftersom du ändå lägger LG G2 i allting utav detta inlägg, kanske det känns lite "dumt" att ens göra ett inlägg här om Note 3 då ingenting egentligen verkar peka på att du tänker införskaffa den, är det då inte lite enklare att skapa ett inlägg i LG G2's del och förklara för alla vilka toppengrejer den telefonen har som gör att folk borde köpa den?

    Självklart får du göra inlägg här, men tänkte att det bara kändes lite lättare..
     
    Arbu11 gillar detta.