Diskussion: Galaxy note lite av en besvikelse

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av Oceanic, 6 sept 2013.

  1. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Precis, men sen å andra sidan om man kollar på en mobilkamera-bild i 100% så ser man ju bristerna i bilden, så vem skulle vilja förstora upp en sånn bild liksom? :) Därför skulle det ju vara betydligt bättre om dom satsade mer på att förbättra sensorn och optiken istället för att öka antalet megapixlar.
    Men, men, oinsatt folk ser ju bara siffrorna och tror det betyder allt, även fast dom egentligen inte har en aning om vad siffrorna betyder.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För det första när vi snackar om LCD kan vi snälla snacka om IPS, alla andra LCD tekniker är i stort sett inte relevant när man jämför med OLED.

    Ja angående svärtan har du rätt, men Oleds svärta har du bara anvädningen när du sitter i ett kolsvart rum, minsta lilla belysning i rummet påverkar svärtan negativt... så man får ju kanske tänka på..vad som passar bäst i alla situationer... På natten och när det är mörkt är OLED fullkommligt överlägsen... Men senaste IPS skärmarna för mobiler t.ex lgs är första gången jag fått tillfredställande svärta vad jag har sett..innan har det sett förjävligt ut med LCD.. man får den där grå-svarta fägen istälet för svart...
    Men som sagt... IPS skärm känns just nu som den bästa kompromissen som funkar både på dag och natt..

    För några år sedan när OLED var nytt på mobiltelefoner så var jag stor anhängare av OLED, men jag är besviken på utvecklingen... Högre upplösning kommer ej hjälpa...om OLED tekniken fortsätter vara så ljussvag som den är, och den kommer enligt mig dö ut helt alltefter IPS skärmarna blir överlägset mer ljusstarka, LG G2 ska vara väldigt ljusstark och enligt dom recensioner jag har läst ska den utan problem funka utomhus..PRO versionen ska bli ändå mera ljusstark.

    Det är sant att att ljudet inte behöver per automatik var bra pga av den stödjer en hög upplösningen, men det bytder ändå att dom laggt en gnutta energi på att få till bra ljud iallafall det är bra. 192khz sample rate är väldigt overkill och används mest bara av proffs i studios.. men det skadar ju inte.

    Jag är medveten om megapixel racet, Jag vet att du behöver bara antalet pixar som skärmar du kollar på har t.e.x en 24 tums wide screen skärm använder kanske något runt omkring 2 megapixlar. Men med touch skärmar så använder man bilder på ett helt annat sätt, användar man vanlig skärm, så är megapixar bara bra för att få "digital zoom" på bilderna, så att man kan zooma in och croppa. Men på tocuh displayer så använder man ju zoomen hela tiden, villket gör att antalet pixlar används främst för att öppnå digital zoom...optisk zoom är ju självklart att föredra... Är ändå besviken på att note 3 inte hade mer än 13 megapixlar, inte ens mer än föregångaren, då känns det ju verkligen som det har skett speciellt mkt utveckling...tycka vad man vill om megapixlar..men digital zoom är faktiskt bra och väldigt användbart... Nokia har 41 megapixlar på en av deras lurar..den har bra digital zoom.. men den sparar själva bilderna i typ 8 megapixlar..men den använder de 41 megapixlarna för digital zoom...

    Som jag sa tidigare är inte helt nöjd med G2an heller, men är framför allt baksidan som jag inte gillar som jag nämt.. men skulle köpa G2an i protest pga av att samsung fortfarande släpper telefoner med hemknapp.. känns som jag sagt tidigare bakåtsträvande..att ha en sådan knapp..ge mig större skärm eller mindre yttermått istället.. Tvekar starkt på hur som helst att jag orkar vänta på Note 4... så måste bli någon telefon iallafall innan dess.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    HTC one..har ju väldigt få megapixlar...men dom kompenserar det med att den tar mkt bättre bilder när det är mörkt/dunkelt.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag bryr mig då jag har väntat på Note 3 ända sedan Note 2 kom ut.
    Varför jag snackar om LG G2 är för att det i dagsläget är det enda tänka bara alterntivet. Och LG G2 har samma skärmstorlek som Note 1, men pga av G2s slimmade design så räknas det inte som en phatblet...

    Om jag kommer skaffa Note 3 eller inte det får vi se...finns ju ingen ocean av valmöjligheter direkt...Finns ingen perfekt telefon dessvärre.
     
  5. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Ja, men IPS är ju en LCD-paneltyp ändå så.. :) Jag skulle iofs påstå att VA-paneler är mer relevanta att jämföra med OLED än IPS iofs, då VA är den LCD-paneltyp som generellt sett har bäst svärta och kontrast ;) Dock tror jag inte det finns några smartphones med VA-panel :P

    Och OLED dö ut? Det kommer "tyvärr" inte hända :) Det är LCD och plasma som kommer dö ut i framtiden, OLED kommer ersätta dom helt. Teknik utvecklas alltid och dom brister som finns idag kommer såklart förbättras/försvinna helt.

    Och det där med att svärtan skulle bli påverkad negativt av "minsta lilla belysning" är ju bara BS. Men visst, i betydligt ljusare miljöer kan LCD/IPS ha en fördel över OLED på den punkten.
    Det finns nog dock ingen skärmtyp som funkar jättebra i direkt solljus t.ex, och det är där det största problemet ligger enligt mig. Jag tycker Noten är OK i solljus, man ser iaf vad man gör, men den hade ju gärna fått vara bättre på den punkten. Hoppas 3:an är det iaf. Mycket av det problemet ligger ju iofs också i att skärmytan är blank och därför reflekterar allting. Dom kanske borde börja köra med antiglare-beläggning på smartphones? :)

    Klart att 24bit/192kHz är overkill, lär ju inte göra nån större nytta i en smartphone då ljudkvalitén inte lär vara bra nog för det ändå. Men sålänge man har ett par skapliga lurar så lär ju ljudet ändå vara bra, tycker ljudet i Note 1 är bra redan och det lär ju knappast vara sämre på 3:an :).

    "Digital zoom" är enligt mig helt värdelöst. Det är ju inte ens riktig zoom, utan bara croppning av bilden, och det kan man ju lika gärna göra efteråt.
    Klart man får mer "utrymme" att beskära med högre upplösning, så jag förstår vad du menar. Dock kan man ju ändå bara beskära till en viss gräns tills den dåliga bildkvalitén börjar uppenbara sig. Personligen tar jag hellre bra sensor och optik över fler megapixlar, vilket är anledningen till att jag knappt fotar med mobilkamera :P. Mobilkameror duger bara till "vardagsbilder" ändå. Men sen har jag iofs foto som hobby också :P
    Men om du nu är så megapixel-kåt så kan du ju köpa dig en Nokia Lumia 1020 :P.

    Och btw, LG G2 har inte samma skärmstorlek som Note 1, den är faktiskt 0,1" mindre på G2:an ;)
     
    Last edited: 10 sept 2013
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja, och IPS är en förfinad variant av LCD, som används av proffs och fotografer och video redigerare som bland annat apple använder sig av...
    Så tycker inte man ska se ner IPS.. Som jag sa tidigare tycker jag fördelarna med IPS är mer användbar i en mobiltelefon då man också vistas utomhus i ljusa miljöer.. man får inte lika mkt deep black..men man får mer ljusskarp skärm..som gör sig bra utomhus men samtidigt helt acceptable svärta även när det är mörkt, iallafalld en senaste generationen IPS. Ja VA-paneler är förmodligen bättre..men också dyrare, och frågan är hur det är med energiförbrukningen..

    OLED är framtiden för inomhus bruk t.e.x TV och datorskärmar är såklart OLED totalt överlägset, om dom bara kan fixa mer kraftfullt ljus i OLED tekniken så kommer den vara överlägset bäst... Problemet är att en smartphone används ofta utomhus och på sommaren är det elände att ha en OLED skärm... Vad jag menar är om dom inte löser problemet snart och utvecklar tekniken snabbt så lär många tillverkare välja IPS istället inom dom kommande åren... IPS svärtan blir bättre och bättre och utvecklingen sker i snabbare takt, OLED har bara lyckats få högre upplösningen men den är fortfarande lika ljussvag som tidigare...

    Ja du har rätt, ett problem är att den reflekterande skärmytan.. jag hoppas vi snart kommer slippa ha glasyta på mobiler snart... jag fick en spricka på min galaxy note igår...

    Angående ljudet så tycker jag det inte skadar att den kan spela i 192Khz, men typ all musik på nätet är i 44khz men uppsamplas ofta till 48khz med många ljudkretsar. Förutom ett bra codec så är hörlursförstärkaren väldigt viktig...och påverkar ljudet mkt... helst av allt ska man ha en extern sådan, finns usb DACs typ go vibe eller liknande..en bra hörlursförstärkare gör enormt skillnad... Jag tycker ljudet i galaxy note 1 är fullkomligt bedrövligt dåligt, iallafall med mina beyerdynamics DT1350, och jag har egen studio här hemma så jag kan jämföra och hör skillnaden mellan hur det ska låta... Gnote låter bara plast...men med rätt lurar dvs lurar som inte är gjorda för att representera orginalet utan färga ljudet så kan det nog ge en tillfredställande upplevelse men inte lurar som är gjorda att låta rakt och ärligt.

    Digital zoom är inte att jämföra med optisk zoom så klart...men jag hävdar ändå att flera megapixlar ger större möjlighet att kunna zooma bilder på en touch skärm...och det gör man ju väldigt ofta..ofta när man tar bild och har en touch skärm är det ju bara en del av bilden man vill se.. Men vore ännu trevligare om mobilerna fick optisk zoom.

    Angående LG G2 pro detta är skärmen jag väntar på...
    Tror den blir grym...

    http://m3.idg.se/2.1022/1.518606/lg-klammer-in-oforskamt-manga-pixlar-i-55-tumsskarm
     
  7. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Vad är det som är bakåtsträvande med fysisk hemknapp? Eller har jag missuppfattat nu?
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    tror du på allvar att framtida devices kommer ha en likande "hem knapp" ?
    Finns redan många smartphones som slutat använda dom helt.
     
  9. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    347

    MINA ENHETER

    Google verkar ju vilja att Android skall köras på enheter utan fysisk hemknapp samtidigt så kan man ju se på det där på 2 sätt.
    Med hemknapp så får du kanske större mobiler sett till yttermått men samtidigt har du ju mer yta på skärmen att utnyttja eftersom du slipper "baren" med hem knapp, menyknapp osv.

    Personligen föredrar jag en fysisk hemknapp och mer yta av skärmen till ikoner osv än mindre telefon men samtidigt mindre yta på skärmen att utnyttja.

    Troligen kommer väl det dock snart smarta svep kommandon istället för en bar med knappar och då kan man ju börja fundera på hur bra en fysisk hemknapp är men tills dess känns det som det är i princip "same same"
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    tycker t.e.x LG G2's "knock knock" ganska mkt elimnerar behovet av en hemknapp :)
    Och vad jag har läst verkar den funka väldigt bra.

    http://www.youtube.com/watch?v=oZYvpCFf6UE
     
  11. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    T ex? Sen vill man ju ha mutlitasking på longpress-hemknapp också, det känns ultimat för mig. Tar man bort knappar blir telefonen till slut som en iPhone..
     
  12. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER


    "G2an har samma skärmstorlek som note 1 fast mindre yttermått det gillar jag... det var det jag önskade att note 2 och note 3 skulle vara... Baksidan på LG G2 ser inte så rolig ut..iallafall inte på bilderna..vet inte hur den ser ut i verkligheten..men man lär ändå köpa något eget bakstycke..."

    G2an har 5,2 tums display... Note 1 har 5,3 tums display
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag kan tycka också att den kan vara skönt med en hemknapp, men det beror endast på att det är inövat beteende, och det är inte innan man testar något nytt och mer nytänkande man kanske inser att hemknapp är överflödigt.
    Frågar du mig så kommer knock on funkitionen G2an har bli vanligare..verkar funka väldigt smidigt..är ej familjär med dess nackdelar ännu..kanske drar batteri..eller något.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ber så mkt om ursäkt att jag hade fel på 0.1 tum.
     
  15. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Ingen fara... :)
     
  16. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Känns som en funktion som har potential att väcka telefonen i fickan tusen ggr om dagen precis som S2W gör för mig.. Särskilt om man har skärmen inåt i fickan. Nej i nuläget föredrar jag fysiskt hemknapp. Har HOX och den har 3 touchknappar vilket gör att jag alltid måste väcka luren med powerknappen sålänge S2W är avstängt.
     
  17. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag sitter och velar mellan Z1, G2 och Note 3.. Så jag har precis jämnfört kameran på min Note 2 med brorsans S4 för att se om kameran är nå bättre. Eftersom Note 3 har samma kamera som S4an.

    Till min förvåning så producerade både S4 och min Note 2 lika "bra" bilder och många gånger gav min bättre bilder. Vill ju ha lite bättre kamera men.. Detta var en besvikelse tyvärr :-/
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag skulle nog vara mer orolig för kanpparna på bakstycket..men jag antar att LG måste ha tänkt på detta..om man sätter knapparna på det sättet.. knock on funktionen aktiveras nog ej i fickan då det är för stor kontaktyta... ett finger är betydligt mindre samt att man ska ha ett visst rytmiskt mönster för att telefonen ska sättas på och av... Frågan är om detta är en batteritjuv dock..om telefonen konstant ska scanna efter inputs... men jag tror snapdragon 800 har nån kärna som bara används för sådant som drar låg energi..antar att det knock on osv dras på den kärnan.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 480
    Mottagna gillanden:
    4 201
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Den har kanske samma kamera.. men du kan spela in i 4k..

    Finns en del videos på youtube där dom jämför G2ans kamera med S4.
    G2an har något bättre kamera enligt testerna som gjorts, den är bättre i dunkla miljöer framförallt. Men OIS ska göra enormt stor skillnad tydligen.
     
  20. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hur ofta kommer man spela in i 4K? För mig håller inte det argumentet :-) Däremot att spela in högupplöst slowmotion är nice ;-)