Tips: Galaxy Note problem med mms hos Telia - Löst

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av ndln, 11 dec 2011.

1. ndln

ndln Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Först och främst: stort tack till alla engagerade medlemmar som postar och svarar på det här forumet! Jag har haft stor glädje av det och tänkte att jag skulle bidra lite själv. :)

Har skaffat en Galaxy Note och är riktigt nöjd. Härom kvällen blev jag dock lite besviken när jag skulle skicka ett mms och fick felmeddelande: Fel vid serversvar

Googlade en hel del och hittade motsvarande problem hos Galaxy S2 användare och en hel radda förslag på olika APN inställningar och andra förslag för att lösa problemet. Tyvärr hjälpte inget.

Googlade lite mer och fann till slut lösningen på Error in server response som är engelska felmeddelandet. Postad i en youtube-video av jnhema.

Problemet verkar INTE vara inställningarna utan hur telefonnumret skrivs. Innehåller telefonnumret mellanslag får man felmeddelande. Det gör de ju oftast om man skrivit in kontakterna via Outlook och sedan synkat. Ta bort mellanslag och bindestreck så fungerar det.

Pröva att skriva 0709999999 istället för +46 70 999 99 99.

Att det beror på telefonnumret förklarar att det bara händer ibland. Jag har sett många som skriver att det plötsligt händer eller ”det fungerade igår”.

Svårt att säga om felet beror på Samsung eller Telia. Båda borde väl ha algoritmer i sina respektive mjukvaror för att ta bort mellanslag och andra felaktiga tecken.

Hoppas det här kan vara någon hjälp för någon som har samma problem och en spark i baken på operatörer och tillverkare som skapat det.

GradioZ gillar detta.