Galaxy S billigt - gråimporterad?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av mate, 30 maj 2011.

1. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

På Blocket annonserar en "begagnad-firma" att de har nya Galaxy S (8 GB) för 2699 kr, vilket låter lite för bra för att vara sant om man jämför med Prisjakt. De anger garantitiden till 12 månader, medan Samsung själva lämnar 24 månader. Tror ni det rör sig om gråimport?
    Hur kontrollerar man det???

(Eller försöker de rent av sälja refurbade lurar som nya...?????)

2. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Tycker det låter som ett rimligt pris då många storföretag säljer sina sgs för 2990kr. Men det går att spekulera i om det är gråimport eller ej, men varför skulle inte ett företag som säljer beg även sälja nya? har varit med om det flertal gånger. Men det enklaste är väl att ringa dom och lyssna. Det allra bästa är annars om möjlighet finns att gå ditt och kolla på tel om du bor i gbg. Om inte så har du ju garantin och skulle det visa sig att den är beg så är det ju bara återkoppla till företaget.

3. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vilka då...?

Jo, jag försökte med det och fick veta att de "importerar från olika håll", vilket väl får tyckas ge svar på min fråga...

4. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

När jag ringde dit första gången så ville han inte skicka en lur som jag var intresserad av och jag bor 20 mil söder om GBG. Så då var det inte aktuellt.

Nu åkte jag på kurs till GBG i förra veckan och då var jag inom och köpte en begagnad SGS och det verkar helt ok.

Hann för övrigt inte studera så mycket eftersom det var mycket folk och liten butik men han har en hel del begagnat till salu i alla fall.

5. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Media markt, onoff, elgiganten har jag sätt också..

6. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Enligt Prisjakt-länken ovan ligger de snarare runt 3500 kr.

Så 800 spänn billigare för gråimporterad...
    Kanske bättre med en begagnad med 1½ år "äkta" tillverkargaranti kvar.
    (Väntar på svar från Samsung ifall garantin är överförbar mellan konsumenter även i Sverige, så som deras brittiska webb anger)

7. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Något verkar vara skumt med det här stället. Nu har vi uppdaterat SGS:n och nu går det inte att ringa ut eller in. Det går däremot att skicka SMS. Med mitt Halebopkort säger den att datanätverk saknas. Om jag kör med kompisens 3-kort så kan man ringa upp men samtalet bryts direkt. SMS funkar oxå med 3 men inte med Halebop.

Har sedan kollat upp lite noggrannare och det verkar som IMEI-numret inte stämmer heller. Det är inte samma på kartongen som i luren. Verkar lite oroväckande för det kan ju faktiskt innebära att luren är snodd och polisanmäld och sedan spärrad via IMEI :(

Blir till att ta fram Sherlock Holmes-hatten och leka detektiv :cool:

8. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Kan berätta att mina farhågor var bekräftade. Efter en stunds ringande och lite undersökning så visade det sej att telefonen är stöldspärrad :(

Än så länge lägger jag inte skulden på företaget utan jag få höra vad han har att säga till sitt försvar. Det kan ju vara så att den förre ägaren anmält den som stulen efter att han bytt in den hos just denna handlaren.

Däremot kan man ju undra hur mycket rent mjöl i påsen det finns när sådant här händer vid köp i en butik :ehm:

Nåja, fortsättning följer.......

9. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3

fyfan vad surt. förjävligt om det nu är så att dom säljer "stulna" tel...

10. Brother_B

Brother_B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vi på Siba säljer våra gamla SGS i oöppnad förp. för 2990:-

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Jadu "conny85" det är inte roligt. Jag hatar när man ska behöva lägga en massa tid för att får rätt i olika saker. Dessutom blir det ju inte bättre när man ska behöva åka 20 mil enkel resa för att få bytt ut skiten. Jag kommer i alla fall att begära ersättning och är han inte villig att betala så blir det polisen.

@Brother_B: Jag förstår inte riktigt hur man kan sälja era gamla lurar i oöppnad förpackning? Om det din gamla lur så är den ju öppnad eller hur? Eller är det lurar som ni inte blir av med? Grammatisk vurpa och försök inte "strö salt i såren" för att man råkar göra ett misstag. Då blir man bara irriterad :mad:

12. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Lite off-topic, men jag har varit inne i den butiken. Jag har varken köpt, eller sålt något till dem, men av intrycket hur butiken ligger så verkar de oerhört oseriösa! Det ägs av några utlänningar som inte alls verkar veta vad dem gör. Dem kanske säljer bra varor utan att luras och så, men som sagt så av butiken/ägarna att döma så är det "stay away", tyvärr. Jag skulle föreslå att söka lite på Blocket istället, alternativt så köper du en telefon ifrån dem, men återkom i så fall vad du tycker om dem och om telefonen är som den skall vara :)

13. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Jo, butiken ligger lite offside men jag fick definitivt inget dåligt intryck av han jag köpte telefonen av. Jag har t.o.m. telefonens IMEI-nummuer på kvittot och dessutom var det en massa folk i affären och det verkade inte vara folk av "dålig klass" om du förstår vad jag menar. Nåja, jag har köpt en del mobiler på blocket och aldrig haft problem men kanske behöver man en näsbränna för att se upp lite mer nästa gång ;)

14. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Vad var det för telefon du köpte? SGS? :) Roligt att det gick bra ändå. När jag skulle köpa en iPhone så gick jag in där, men avstod p.g.a. själva butiken och så :)

15. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Japp, det var en SGS. Det konstiga var att när jag satte mej i bilen utanför butiken och ringde så gick det bra. Kom hem och skulle uppdatera telefonen, trodde jag men det var en rysk installatioan (SER) och när jag försökte uppdatera så kraschade luren och dog helt (med svart skärm). Fick i väg den genom interna kontakter på jobbet till ett mycket seriöst företag som fixade problemet och la in den senaste svenska imagen.Telefonen funkade igen men då gick det inte att ringa längre :(

Då blev jag misstänksam och började kolla upp en del saker, och vips så fick jag reda på via kontakter att telefonen var stöldspärrad.

16. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Åhh! Låter oerhört surt! Då är alltså inte den butiken att rekommendera till andra ändå? Jag seriöst hatar att man inte kan/vågar lita på folk nuförtiden :/

17. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Vi får väl se vad han har att säga till sitt försvar. IMEI koden som står på kvittot är rätt jämfört med telefonen (ej katongen). Således blir det ju lite svårt för honom att förklara sej. Jag ger han en chans att betala tillbaka pengarna men om han "trixar" så kommer jag att polisanmäla direkt. Håll tummarna ;)

18. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Jag lade till dig som vän här på Swedroid.

Du får hålla mig, och andra i denna tråden, uppdaterade hur det går för dig, då ditt ärende berör tråden :)

Men nu är det dags att dejta kudden. Ha det gött! :)

19. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Hoppas kudden gillar dej :) Jag kommer att uppdatera ärendet. Var så säker!!

20. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Tillfälliga kampanjer för att se billiga ut. Säljs under inköpspris. Normalpris om handlaren vill ha några kronor över är över 3500 kr.