Galaxy S, för och nackdelar... vad tycker ni?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zippiz, 27 maj 2010.

1. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Personliga åsikter...

Fördelar

* Skärmen, verkar grymt bra, bäst i klassen. Mer ljus, mindre ström och hela (enligt samsung) 80% mindre reflektioner.
    * Äkta multi touch, detta är den första Android-telefonen på vår marknad som har det. (Desire, Nexus mm har enbart dual touch)
    * CPU-prestandan. Hummingbird verkar grymt bra, och 3Dprestandan är fantastisk. Ja, jag gillar spel.
    * Inbyggt minne på 8GB (även 512 ROM och 2GB RAM). Skulle vara intressant att få specat hur snabbt detta är, men troligen minst lika snabbt som de snabbaste SD-korten. (???)
    * Bluetooth 3.0
    * codec: DivX (upp till 720P) XviD, MPEG4, H.263, H.264, WMV, VC-1
    * Tunn och lätt, runda hörn gör att den passar bättre i fickan än tex X10.
    * Filma i 720p, dock så ser det ännu så länge ut att hacka på de filmer jag sett men samsung kanske löser detta (lyckades inte på sin Omnia dock).

Nackdelar

* Ful (väldigt personligt, men jag tycker inte om hur den ser ut, tycker iofs att Desire också är ful... X10 är mer min smak) tom ikoner ser ut som de kommer från en Iphone.
    * Kameran verkar inte vara speciellt bra, tyvärr.
    * Plastig, hal... önskar de hade valt ett annat material till luckan. Hoppas på att någon tillverkar ett i mer greppvänligt material och säljer på ebay :)
    * Ingen blixt eller LED-lampa för foto/film.

Tveksamheter

* Touchwiz, S har version 3.0 som ju faktiskt ser ganska trevligt ut. Men kan man stänga av det om man vill?

Länkar

http://galaxys.samsungmobile.com/

Manual kan du ladda ned här

Första recensionen av Galaxy S på gsmarena

Last edited: 3 jun 2010
  2. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har en beställning på en Desire liggandes hos Tre men jag kommer nog att ställa in den, trots att det ännu inte är klart om Tre tar in Galaxy S eller inte.

Vad som lockar mig är först och främst skärmen. Allt jag hört hittills säger att den lämnar alla andra mobilskärmar bakom sig och den verkar prestera rätt bra även i solljus. Äkta multi touch är också ett plus, även om det kanske inte påverkar så väldigt mycket utanför spel. 4" är gränsfall för att telefonen ska bli för stor men jag tror den kommer ligga inom bekvämlighetsgränsen då formatet i övrigt (9,9 mm tjock, 118g) känns väldigt smidigt.

Hummingbird-CPU:n verkar aningen snabbare än Snapdragon och jag hade helt klart varit nöjd med den sistnämnda. Dessutom har ju telefonen en trevlig GPU som säkert kommer till god användning. Detta borgar för att man kan utnyttja den fina skärmen väl, tillsammans med stödet för divx, xvid osv (vilket iofs främst spar in konverteringstid).

Jag är förtjust i Sense som finns på Desiren men trots att det säkert är lite bättre än Samsungs GUI (har såklart bara sett det senare på video) verkar Samsung ändå lyckats rätt väl från de rapporter jag hört.

Det finns såklart negativa bitar. Avsaknaden av blixt känns tråkig, även om mörkerbilder oftast blir dåliga med telefoner i allmänhet. Jag tror ändå jag kommer klara mig med kameran då jag nog inte kommer att flytta bilderna från telefonen. Designen känns tråkig eftersom det är en efterapning av iPhone 3GS. Dock tycker jag inte telefonen egentligen ser dålig ut i sig (gillar faktiskt baksidans mönster) så jag kommer nog vänja mig, men det är inget som lockar mig till telefonen nu. Att fingeravtryck kommer synas är också trist men ingen dealbreaker då man mest tittar på skärmen.

Kontentan blir helt enkelt att i mina ögon kommer det inte finnas någon likvärdig telefon när denna släpps så därför kommer jag köpa den. Ingen av nackdelarna känns som en stor grej för mig i hur jag använt telefoner hittills (så länge de positiva rapporterna om GUI:t stämmer) och eftersom jag inte lär få min beställda Desire innan Galaxy S ryktas släppas kan jag inte klaga där heller.

3. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Bra med Galaxy S, om man nu ska tro på förstaintyck, och prewievs:

Atmel maXTouch (super bra digitizer, flera fingrar mm)
    Super Amoled.
    4.0-4.1(olika rapporter från media) Skärm.
    och det verkar som Galaxy S kommer få 2.2 ganska snabbt, Det skulle nog i verkligheten betyda att S'en får 2.2 i Juli skulle jag gissa.
    Arm A8 cortex jadda jadda etc, 1ghz + ska vara lite skarpare än Snapdragon.
    512 RAM
    2G ROM, 1.8G i 'verkligheten'

Negativt:
    Inget Fysiskt tangentbord. :( (denna punkt är nog det enda som får mig och tveka)
    Plastig.
    är väldigt lik vissa onda frukt telefoner.... förvisso har ju den 'onda frukten' lagt just en bra model av hur en smart phone SKA se ut.
    Ingen blixt(ev osäkert, det mesta pekar på ingen blixt)

4. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Lockande:
    Skärmen

Inte lockande:
    Prytt med massa apps från samsung - om de inte ens kunde få till Galaxy att köra vanilla android hur ska de nu lyckas?
    Mjukvara till PC - funkar inte alls.
    Löfte om uppgradering - sådant löfte har Samsung brutit tidigare.
    Avsaknad av lampa.
    Avsaknad av styrdon (D-pad/trackball) - hur ska man nu kunna redigera alternativ i rullgardinsmenyer osv?
    Priset.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6898
    Designen av gränssnittet.
    Alldeles för få fysiska knappar.
    samsung....

5. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

lockar mig:
    skärmen
    hårdvaran
    android
    utseendet(den ser väldigt "ögonlockande" ut.och den är inte lik iphone som vissa säger-.-.

Lockar inte:
    plastig
    ingen led flash

6. Jakkin

Jakkin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig på alla punkter. Tycker heller inte den är lik Iphone som alla säger. Du är nog den första som sagt det. :)

7. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

förstår riktigt inte hur man menar när man tycker den är lik iphone? för att den är svart och har touch? elr liksom....?

8. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag tycker likheten är rätt påtaglig, åtminstone när man ser dem framifrån (vilket torde vara den vanligaste vyn). Svart och blank finish, i princip samma kurvor och en silverboard längs kanten.

9. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tycker den är väldigt lik.... syns ju väldigt tydligt på bilden där... usch, faktiskt är nog just det mitt största minus på den här telefonen just nu :(

10. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

fast det som är bra med bilden, är att man ser att skärmen är verkligen bättre, och nu ser jag faktist skilnaden mellan IPhöne Galaxy S. likheten är faktist inte så stor ser jag nu.

11. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Visst ser skärmen mycket bättre ut men det bilden inte visar är att Galaxy S skärmen har sjukt bra betraktningsvinklar, medan t ex 3GS blir gråare och gråare ju mer man vinklar.

12. zppln

zppln Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan, jag tycker Galaxy S ser bra ut. Visst, den är lik iPhone men vad är det för fel med det? Jag ogillar mycket av Apple men iPhone är snygg. Jag gillar hur symmetriskt inlagd skärmen är och bara formen i största allmänhet. Visst, jag kan förstå att man kanske vill sticka ut mer om man pyntar så mycket för en lur, men va fan, om bara telefonen är bra i grund och botten tycker jag det bara är ett smärre problem.

13. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Äsch, så farligt är det väl inte? ;)

Dock inget jag är känslig för, antar att jag alltid vrider telefonen mot mig när jag använder den :)

14. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag undrar hur priset på ett displaybyte på S lockar. Som jag har förstått det är LCDn och digitizern i samma komponent vilket gör man lär få rätt saftig nota. 4 " är mycket skärm... *måste sluta lägga telefoner på tjejens huvud i rulltrappor*

15. fläsk

fläsk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    Är laddkontakten endast på ovansidan av telefonen? Då går det ju inte att använda aktiv bilhållare eller bordställ med laddfunktion. Har försökt att titta på bilder på telefonen och även den engelska manualen http://galaxys.samsungmobile.com/userguide/index.html#
    men det verkar ej finnas någon kontakt på undersidan vilket är mycket märkligt. Hur har dom tänkt sig att man ska ladda telefonen i bilen??? Rätta mig om jag har fel(vilket jag hoppas) :)

Last edited: 31 maj 2010
  16. clobar

clobar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

17. mamedi

mamedi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gillar denna telefon(specifikationsmässigt) och gillar samsung övriga produkter. Det jag däremot inte gillar hos samsung är deras sätt att hantera mjukvaruuppdateringar.

Efter att ha ägt både en samsung i780 och en omnia hd2 så skulle jag aldrig gå tillbaka till samsung igen. Den enda samsungluren jag haft stor kärlek för är i600, resten har bara varit skit. Det har alltid varit strul med mjukvaran och iom att samsung släpper ut telefoner så ofta så skiter de fullständigt i att underhålla de gamla modellerna.

Jag lovar er gott folk (ni som inte ägt samsungtelefoner tidigare), ni kommer hitta buggar som kommer störa er så sjukt mycket att ni inte kommer tycka om telefonen oavsett om de slänger in en mikrovågsugn i den (ironi). Det kan vara allt ifrån en liten alarmbugg till att hälften utav applikationerna på androidmarket inte kommer fungera bra på denna lur pga olika faktorer.

Köp en telefon som många köper (t.ex. htc-lurar, motorola etc), då kommer applikationerna som utvecklas också testas noggrant på de telefoner.

18. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Visst, du kanske har en poäng men samtidigt är detta vad jag vet Samsungs tredje Android-telefon och de har faktiskt skött uppdateringarna på sin i5700 (spica) bättre än tex HTC. Så det finns ändå hopp om att de trots allt lärt sig sin läxa och kommer att uppdatera Galaxy S.

19. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

mmm man kan ju hoppas, men jag kommer vänta till juli och köpa, ev tidigare beroende på recensioner mm(2.2, 3.0 etc najs bajs).

speciellt efter att jag har läst någonstans om kommande (fysisk)qwerty mobiler. Motorola 2.

20. fläsk

fläsk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: