Galaxy S förbrukar oerhört mycket data

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av PNilsson, 27 jan 2011.

1. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har sedan ett par veckor en Galaxy S, min första Android-lur och är överlag nöjd med den. Dock har det inträffat två gånger nu att telefonen förbrukar oerhört mycket data, utan att jag vet varför.

Första gången låg telefonen på laddning över natten, med avslaget wlan och när jag vaknade så visade 3G Watchdog att telefonen förbrukat 370 Mb (!) data över natten! Datatrafiken fortsatte under förmiddagen för att sedan avta. Då misstänkte jag att det var en väderwidget som gav upphov till detta, men nu är jag inte så säker längre...

Idag märkte jag under förmiddagen att telefonen förbrukat 60 Mb data, och m.h.a. TrafficStats Lite har jag sett att det är "system apps", dvs Android själv som använt denna datan. Förbrukningen har fortsatt under dagen och avstannat på någonstans runt 160 Mb data. Merparten av datan är skickade från telefonen. Jag har även provat att starta om telefonen men den har fortsatt skicka även efter omstart.

Om jag stänger av synkronisering får jag intrycket av att datamängden minskar, men det är ju ingen långsiktig lösning på problemet. Det känns oerhört irriterande att man skall behöva bevaka sin mobil och att man bara kan se på när den konsumerar absurt mycket data utan att man vet varför! Min 1Gb kvot ligger i riskzonen om den fortsätter på detta sättet.

Vad är det för information som skickats? Vad kan jag göra för att bli av med fenomenet?

Mvh

2. Ajjtwr

Ajjtwr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Stäng av datatrafiken när du inte använder den:)

3. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Har bestämt för mig att jag läst om detta problem tidigare på detta forum, men jag kan inte hitta den tråden..

Kan du lista upp alla appar som du har installerade. Någon skum app eller mindre bra inställning på en app skulle kunna vara problemet. Eller så kan vi kanske utesluta att det är någon app som är problemet.

4. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om du orkar, blås rent telefonen och återinstallera några appar om dagen. Då kanske du kan luska reda på var läckan är. Det borde dock finnas systemstatistik på VILKA appar som drar data..

5. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

6. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Tjejens i5700 gjorde samma sak, det löste sig när hon fick nytt sim-kort (Samsung support som sa att det kunde va sim-kortet vilket jag tyckte lät underligt men det funkade).

7. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag skaffade också nytt SIM-kort när jag köpte min SGS och det är kanske därför som min original FROYO 2.2 funkar så perfekt!

8. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Först och främst måste jag be om ursäkt för att starta en tråd för att sen inte svara . En oväntad resa utan möjlighet att kolla forumet var orsaken.

Datatrafiken fortsatte, så morgonen därefter fabriksåterställde jag luren, och sen dess har datatrafiken hållt sig på normala nivåer.

Att som någon skrev stänga av synkroniseringen tycker jag inte är en lösning på problemet. Visst stannar datatrafiken, men vad skall jag med en smartphone till om jag inte ens kan ha synkroniseringen aktiv?

Det är möjligt att problemet var kopplat till en app (eller en avinstallerad app) men i trafficstats-appen visade den att det var googles egna tjänster som förbrukade datan, så det var tyvärr inte möjligt att närmare spåra vilken app det var.

Det låter intressant att SIM-kortet kan vara problemet, får kontakta Tele2 och se vad de säger.

Efter detta har jag blivit mer restriktiv med vad jag installerar på telefonen, men skall jag behöva vara det?

Om det nu var en dålig app som orsakade problemet så börjar jag mer och mer förstå tjusningen med apples slutna app-store. Tyvärr kanske man skall säga... :/

9. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Jag har installerat alla de sorters olika appar och har aldrig haft någon större mängd dataflöde på det sättet. Prova med att byta simkort som någon rekommendera.

10. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Såg en undersökning för ett tag sedan om just detta med apps som ev. skickar data, dom hade testat dom 101 mest populära appsen på android market och app-store. Det var nåt i stil med 48-50% av android appsen som skickade nån form av info, och i appstore var det 52-54% eller nåt sånt. Inte säker på siffrorna men det var iaf 4-5% värre i appstore.

Framgick ej vad det var för typ av info som skickades. Var ju på engadget jag läste det vill jag minnas.

11. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nu bumpar jag denna tråd eftersom jag själv drabbats av detta problem under gårdagen...

Telefonen larmade för att batteriet höll på att ta slut, detta efter bara sju-åtta timmar efter att ja varit fulladdat. När jag började studera vad som kan ha hänt upptäckte jag att telefonen under dessa timmar hämtat närmare 400 mb data.

Eftersom den enda appen jag installerat de senaste dagarna är GoSMS så blev jag något misstänksam. Drog hem appen Network Usage som visar dataöverföringar per app och upptäckte att precis som för PNilsson är det ett antal systemappar som ligger och skickar och tar emot data kontinuerligt.

Efter att ha startat om telefonen två gånger så har mängden hämtad data minskat betydligt, men den skickar fortfarande rätt mycket, i det tempo som den nu efter omstarten tar emot så skulle jag landa på cirka 600 mb i veckan vilket låter lite väl mycket...

Har nytt SIM-kort sedan en månad tillbaka. Men ska ta och göra en factory reset och se vad det leder till...

12. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om du vet vilka appar det är kan du ju alltid begränsa deras tillgång till nätet med tex droidwall.

13. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Sant, men eftersom det bara är systemappar så blir nog det en mindre bra lösning. De behövs ju för att telefonen ska fungera som en smartphone. :)

Edit: Efter fabriksåterställningen drar den nu ca 10 KB per sekund, blir ju bara 864 MB per dygn. Sanslöst...

Last edited: 7 feb 2011
  14. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    inaktivera Datanätverksläget så slipper du bekymra dig

15. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Driver du med mig? Vad ska jag med en smartphone till om inte datatrafiken kan vara på kontinuerligt?

16. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Har nu gjort en wipe av Dalvik samt fabriksåterställning, därefter en ny installation från Docs kitchen js3 9.1.4 wipe. Sedan reboot. Helt ren telefon förutom ett statistikprogram för datatrafiken.

Nu är det sjuka att förutom att datatrafiken över wifi fortsätter dra iväg, pågår det samtidigt datatrafik över 3G nätet, dock endast kring 10 b per sekund, men ändå...

Har som sagt ett nytt simkort sedan en månad tillbaka, men det verkar som att det är det som återstår att testa...

Åker nog ned till gymmet för att avreagera mig ett par timmar. Det här får bli en fråga för senare i kväll.

17. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har ni bilder på Picasa webbalbum? Telefonen har automatisk sync dit vill jag minnas, och det är väl det enda jag kan komma på just nu som skulle kunna generera så mycket trafik (om det är en systemapp).

Borde märkas genom att kolla i galleri-appen, går att stänga av under inställningar - Konton och synkning.

18. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nej jag kör inte med Picasa. Men jag ska ta och flasha några olika romar och se om jag får någon skillnad i beteende.

19. Bjarne

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nu ska jag inte ropa hej ännu, men helt plötsligt har telefonen nu slutat att skicka och ta emot en massa data, detta utan att jag gjort någonting annat än haft telefonen avslagen sedan i går kväll. skumt...

20. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

När du kör in ny rom eller factoryreset så är det massa prylar som synkar i början, så låt det synka klart osv innan du drar några slutsatser. Sen kan du ju stänga av sync av kalender osv. och bara köra sync på det du behöver synca.

Med 3g watchdog kan man även se precis vilka apps som skickar/tar emot, allt sånt loggas.