Övrigt: Galaxy S III 4G redan i början av oktober?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Raptor-75, 20 sept 2012.

1. Raptor-75

Raptor-75 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

4G-varianten har nu dykt upp i Telias webbutik med statusen "Inkommande, beräknat leveransdatum 2012-10-09". Beteckningen är "Samsung i9305 Galaxy Slll 4G - Onyx Black".

Den sägs ha Jelly Bean och 2 GiB RAM. Priset är 5995 kr precis som den vanliga Galaxy S III, dock utan 500 kr tillbaka från Samsung.

Mina största frågor är om Samsung kommer att hålla den lika uppdaterad som den vanliga S3:an, och om det kommer att finnas rimlig tillgång på ROM:ar. Det finns information som tyder på att den är identisk med den vanliga europeiska modellen förutom minnet och LTE-stödet. Därmed borde det finnas hopp om snabbare uppdateringar än vad 4G-varianten av Galaxy S II fått (den får inte 4.0 förrän senare i år).

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    746

MINA ENHETER

Identisk förutom det du skrev är den ju inte då den verkar ha en 2-kärnig processor
    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är säkert fel i produktinfon hos Telia. EU-modellen ska ju ha samma som våra andra S3or.

4. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    746

MINA ENHETER

Återstår att se, kan hända att vi får en annan version än resten av Europa

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Samsung har själva meddelat att det är Exynos i 4G-versionen som kommer ut här men det via Facebook och jag vet inte hur bra koll Samsunganställda har generellt.

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Enligt spec ifrån nätet så sitter de en Samsung Exynos 4412 i GT-i9305. Samsung har aldrig haft olika CPU-typer i samma modell-nummer. Exempelvis alla usa-modeller har olika GT-xxx nummer. Så om det stämmer att GT-i9305 är quad så är alla GT-i9305 quad. Jag har för mig jag har läst att Samsung har bekräftat att det kommer vara Quad i denna. Även när Android-central var i berlin och besökte mässan tidigare i sommar så bekräftade dom att GT-i9305 skulle ha Quad core. Klippet finns på deras youtube-sida.

Källa:
    http://pdadb.net/index.php?m=specs&id=3789&c=samsung_gt-i9305_galaxy_s_iii_lte_eu

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Exynos 4412
    Är 4-core 1400Mhz.

8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Personligen skulle jag nog inte köpa LTE modellen. Främst av dessa orsaker:

1. Få människor kommer ha den.
    2. Communityt för custom-roms lär vara minimalt i jämförelse med S3:an.
    3. De drar mer ström..
    4. Operatörerna tar mer betalt för 4G
    5. Det går fort att bli dyrt med 4G.. Dom där 1GB per månad eller vad man nu har kan man bränna slut på nolltid. Lite meningslöst då.
    6. Få användare här har den modellen har du problem så är du out of luck med att få hjälp av den stora massan. Du får hoppas de är allmänna problem och inget modellspecifikt.

Jag skulle nog vänta på S4:an innan jag satsar på LTE. För då kommer alla ha LTE.

Främsta orsakerna att köpa den däremot:

1. Struntar i custom-roms
    2. vill ha hög dataspeed
    3. 2GB ram, appar swappar fint å snabbt tillbaka.
    4. Nyaste är alltid :cool:

9. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kan tänka mig den modellen om det finns stöd för att ringa via 4G (finns det?).
    Jag har usel GSM och 3G-täckning hemma med Telenor. Går knappt att prata här eller på vägarna här ute. Däremot så kör jag Telenors 4G och har 80% i signalstyrka och pumpar enkelt 80Mbit...

Är 4G-stödet enbart för data och inte tal så är det ju sak samma egentligen. Okok, nu är det ju så att allt tal ska gå som data i framtiden men vi kanske inte är där än?

Last edited: 20 sept 2012
  10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Vad jag hört så ska de inte gå ringa via Svenska-4G nätet. Åtminstone inte inledningsvis utan det är väl tänkt att bara vara ett 100% rent ip-nät. Jag är säker på att jag har hört flera olika siter påstå detta. Om det däremot har hänt något hos operatörerna eller så vet jag inte.

Så jag tror tyvärr inte dina samtal kommer bli bättre. Fast du kan ju alltid köra en SIP-klient i din 4G mobil och ringa via det. Då går samtalen över data och de fina är att du kan ju ha ett fastline-nummer om du så vill via valfri SIP-leverantör. Se bara till så ditt 4G-abonnemang tillåter iptelefoni.

11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jo, precis. Det ska vara 100% ip men då menar man ju att både data och samtal kommer gå som ren data (eller om man vill säga ip). Det gäller bara att mobiltelefonerna har stöd för samtal via 4G och att operatören stödjer det. Ringer man till fasta nätet så termineras ju samtalet hos operatören och skickas sen ut på det analoga telenätet.

Jag har egen SIP-server/växel hemma så det där kan jag köra redan idag över 3G. Funkar helt ok men med 4G och bättre täckning så kan det ju bli bättre än så. Kan säkert tunnla trafiken på något kul sätt för att dölja min ip-trafik i värsta fall.

Sen jag bytte launcher så kan jag inte påstå att jag märker av det begränsade minnet heller.

Last edited: 20 sept 2012
  12. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Ååh! Äntligen! När får Tele2/Halebop in den tro? I want dat 4G!

13. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Stora utmaningen för operatörerna är hur de ska klara av att flytta samtal ifrån GSM/3G som är röstsamtal till 4G som är IP-data. Det är inte speciellt enkelt. Användarna skulle ju bli förbannade om de märker av hack, nedkopplade samtal osv.. Allt måste funka perfekt. Därför är det nog inget som kommer snart utan kommer ta tid att få fram.

I framtiden så skulle jag gissa att alla våra nät kommer vara ett enda ip-nät. Det finns ingen anledning egentligen att ha ett röstnät och ett datanät. jag tror detta gäller för allt som går över radio. Allt i princip kommersiellt kommer gå över data. De kommer bli rätt nice iaf när de sker. Vi kommer kunna rampa upp ljudkvalitén på samtalen enormt mycket.

I USA håller Sprint på och provar något som dom kallar HD-audio. Dom har hållit på ett tag men de går ut på att skicka röstsamtal med högre bitrate. De skulle verkligen inte vara dumt. Så man lättare kan höra skillnad mellan exempelvis F eller S och att man skulle i princip tydligt kunna höra musiken i bakgrunden. :)

Fast I USA är deras 4G nät annorlunda än här. Jag har för mig att dom har röstsamtal över 4G också och inte bara datatrafik.