Galaxy S in på lagning -> Fuktskada = Hjälp!!!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Hazzlare, 4 nov 2010.

1. Hazzlare

Hazzlare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Detta är mitt första inlägg. Vet inte vad jag ska ta mig till så jag behöver hjälp!

Jag köpte en Samsung Galaxy S via Tele2 då jag även tog ett abbonnemang hos dem. Hämtade ut telefonen den 29:e juni 2010. 2.5 månader senare (alltså i mitten på september) märker jag att telefonens kamera är trasig. Satte jag på kameran så var det bara massa lila flimmerstreck över hela skärmen. Jag har även haft ett annat fel gällande sms från det att jag köpte telefonen. Jag fick t.ex. ett meddelande från min kompis men högst upp där det står vem smset kommer ifrån, alltså vem smskonversationen är med, stod det t.ex. mamma. Jag vet att detta var fel eftersom jag kände igen konversationen sen tidigare som jag haft med min kompis. När detta hände då och då, var jag tvungen att backa ut ända till homescreen för att sen gå in i smset igen och då hade det förhoppningsvis ändrats till rätt avsändare. Annars fick jag starta om telefonen.
    Satte jag på kameran så var det bara massa lila flimmerstreck över hela skärmen. Jag var i kontakt med både Tele2 samt Samsung flera gånger under september månad. Han på Samsung som jag talade med sa att jag skulle vänta på Froyo uppdateringen och se ifall den löste kamera och sms problemet och som dessutom aldrig hört liknande fel vare sig med sms eller kameran. (Problemen med sms hade jag haft ända sedan jag köpt telefonen men problemen med kameran kom till först i mitten på september)

När uppdateringen väl kom la jag in den men detta löste inte kamera problemet varpå personen på Samsung sa att jag ska lämna in den till Mobilbyrån som sköter deras reparationer. (Notera att telefonen förutom detta funkat jättebra, endast haft den i drygt 3 månader.) Det visar sig att killen på Mobilbyrån inte registrerat smsproblemet utan endast kameraproblemet. Jag får ett sms att dem inte kunde hitta felet och därför skickat den vidare på "extern service". Idag, drygt 3 veckor efter inlämning, får jag ett sms om kostnadsförslag och att jag ska "kontakta Mobilbyrån omgående!"
    Jag ringer så fort det går och då säger mannen att Anovo som dem skickat telefonen till har konstaterat att det är fuktskador på kretskortet och jag får betala 350 kronor för att få tillbaka den utan åtgärd eller så "kastar" dem telefonen. Jag blev så chockad att jag inte fick ur mig något att säga till en början. Jag har alltså själv orsakat, enligt Anovo, fuktskador som förstört kameran och detta faller utanför garantin. Jag har köpt en telefon för cirka 5500 kr och haft den i 2.5 månader under sommaren och den är nu fuktskadad enligt Anovo!?!?!?
    Jag har varit otroligt försiktig med telefonen och inte hållt den ute när det regnat (det har knappt varit något regn dessa månader) och jag har definitivt inte tappat den i vatten eller liknande. Och fortfarande finns ingen förklaring gällande sms problemet, och nu är det ju för sent att lämna in den för sms strulet då dem kommer skylla på fuktskador, trots att sms strulet var långt innan kameran dog.

Nu till frågan: är det någon som vet vad jag kan göra, OM jag kan göra något? För detta känns för mig helt ofattbart och jag bryter ihop snart...

All hjälp uppskattas massor!

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    har ingen aning om vad du kan göra, men jag lider verkligen med dig.

3. littlelen

littlelen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kika på dina hemförsäkringar.. Trygg Hansa kör ju en massa på TV nu om elektronik!
    Käkar hunden upp din iPod så får du ny typ... Så verkar de ju på reklamen.

4. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska kolla upp med min hemförsäkring.
    Sitter och väntar på samtal från Samsung då dem var för upptagna för att svara när jag ringde. Vill se vad dem har att säga eller om dem också bara säger: "synd!".

Tack för svaret!

5. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Finns fuktindikatorer i mobilen som visar att den är fuktskadad, alternativt skada direkt på kretskortet.
    Du kan ju inte göra så himla mycket, förrutom att be dem att fixa SMS-felet då det förmodligen är ett mjukvarufel.

Alternativt betala för en reparation så att de fixar mobilen, se till att få ett kostnadsförslag.

Kan hända att det är billigare för dig att ta det på hemförsäkringen istället för att betala en reparation.

6. Kare

Kare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

De hittar på

Hade samma problem med en SonyEricsson.
    Efter 3 reparationer hittade Anovo en vattenskada.

Telefonen var trasig redan vid leveransen och hade bara varit hos Anovo.

Det sitter väl en kille med en sprayflaska som sprutar när inget annat hjälper.

Kontaktade SonyEricsson men de ville inte göra något.

Killen på verkstaden ( Dialect ) led med mig. Han tyckte också att det var konstigt att inte Anovo upptäckt felet tidigare.

Det blev en försäkringsfråga till slut.

7. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Det där är riktigt eländigt att råka ut för. Hur motbevisar man att man förorsakat en fuktskada? Frågan är om det går att ligga på och hävda deras skyldighet att bevisa att du gjort detta, när ärendet ligger inom tidsramen för garantin.

8. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@ Mundane

Jo jag förstår en del av detta med fuktindikatorer nu eftersom jag läst en del nu när detta hänt mig. Dock verkar det som om många har råkat ut för just fuktskada hos Anovo och många är väldigt tveksamma till om saker går till rätt hos dem.

@ Kare

Hur menar du med försäkringsfråga?

Tack för responsen!

9. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Anmäl det på din hemförsäkring om det inte går att lösa på nåt annat sätt. Se upp med vad du säger har hänt dock. Har du LF som försäkringsbolag så godtar de inte att hunden ätit på den. Försäkringen ersätter ej skada orsakad av djur. Säg i stället att du tappat den i en vattenpöl eller liknande. Detta under förutsättning att du har allrisk/drulle-försäkring på din hemförsäkring.

10. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Hoppsan.

Last edited: 4 nov 2010
  11. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Fy fan vad sjukt blir sur. Hart problem med mina högtalare men nu vågar man inte skicka in ju

12. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska kolla upp hemförsäkringen.

Ska dock bli "roligt" att se ifall telefonen är i sämre skick än när jag lämnade in den. Innan va det bara kameran och sms då och då som strulade...

@ Hussseein

Passa dig för att skicka in i första taget. Det är sjukt att man inte vågar skicka in telefonen knappt, men inte så konstigt då man får betala 350 för att ens få återse sin telefon igen UTAN åtgärd...

Last edited: 4 nov 2010
  13. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det där läste jag en del om på den tiden jag hade iphone också. Det verkar lite mysko att så många telefoner har fått fuktskador. Man får en känsla av att dom har väldigt lätt att skylla på fuktskador.

Betala och ta tillbaka telefonen och kolla själv hur den ser ut. Sen är det väl isåfall hemförsäkringen som man får försöka med.

14. Izual

Izual Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inte ovanligt att höra att anovo skyller på fuktskador.

Varit med om det själv och även folk i min närhet som skickat in telefoner med alla möjliga problem men alltid är felorsaken "fuktskada".

15. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dem har väldigt lätt att skylla på fuktskador då lagarna gällande just fuktskador är emot kunderna eftersom det faller utanför garantin. Då är det väldigt lätt att ha fuktskada som svar. Dessutom nämnde mannen som jag pratade med hos Mobilbyrån att det skulle finnas bild på fuktskadan. Han hittade ingen, sen gick jag in på Anovos sida och sökte upp min telefon: hittade ingen bild jag heller...Allt verkar väldigt mysko

16. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det där är ett jäkla gissel och jag anser tyvärr att vissa telefontillverkare hanterar sådana frågor på gränsen till kriminellt.

Jag hade själv en SE-telefon där joystickknappen slutade att fungera. Jag kollade upp på nätet och konstaterade att det var ett väldigt vanligt och återkommande problem med den modellen. Lämnade in den till försäljaren som efter ett par dagar återkom med att min telefon tyvärr indikerade en fuktskada. Han sa också att fuktskadan inte hade ett smack med problemet med knappen att göra, men att det var helt meningslöst att skicka in telefonen på garantireparation eftersom att telefontillverkarna helt nekar till alla garantianspråk om telefonen visar på en vattenskadad - oavsett om problemet verkligen har med vattenskadan att göra.

I mitt fall löste jag själv problemet med en droppe 5-56 och telefonen funkar ännu.

17. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jag cyklade en gång i regn med min Samsung Galaxy S i fickan och den stängde av sig själv allt som oftast när den ville i nästan en vecka efteråt. Den kan vara väldigt känslig. Jag tycker att den skulle klara vad jag gjorde. Hade jag lämnat in den hade de väl sagt "fuktskada". Det där är skumt av mobiltillverkare. Det handlar ju inte om att tappa den i vatten eller ens surfa eller kolla sms i regn utan bara att ha den i en ficka när det regnar. Delvis under en jacka i mitt fall. Nu är min SGS hundra procent bra, men den där incidenten gör mig fortfarande orolig. En cykeltur i fel väder och så ska det plötsligt kosta 5500 kr för att de inte har något som helst fukttänkande när de designar mobilen.

En gång dansade jag i flera timmar med min iPhone och kunde känna hur fuktiga mina byxor blev av svetten. iPhonen var obrukbar i några timmar efter det. I ditt fall har det gått sex veckor och då kanske den aldrig blir bra, nä. Men ge inte upp, ta strid för detta! Är deras fuktkontroll verkligen hundra procent tillförlitlig så att de kan hävda att garantin upphör. Det är ett tungt ekonomiskt anspråk de gör (på gränsen till stöld?). Kan de bevisa sina rutiners tillförlitlighet?

18. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G

Massa text från TS och mycket rena felaktigheter i svaren efteråt.

• Har du fuktskada så har du det. Inga fel, oavsett vilka, lagas på garanti då garantin är förverkad enligt Samsung.

• Orsaken till att fuktskada "dyker upp" först på andra eller tredje servicen beror på att de oftast aldrig tar isär telefonerna på de första servicarna eftersom de i regel försöker avhjälpa felen med mjukvaruuppdateringar.

• Ingen verkstad hittar på fuktskador, det kostar företagen massor att konstatera fuktskador. Tänk efter, vad tjänar ett företag på att inte laga en telefon och bara få 350 kr när de kan laga den på garanti och få mycket mer av tillverkaren?

TS: Du har på något sätt fått fukt i din telefon och hur, det vet bara du. Kanske har du svarat när det regnat? Kanske har du haft den med i badrummet när du duschat? Kanske har en kompis hällt saft på den i ett obevakat ögongblick?

19. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sanning med modifikation. Fuktskadan i mitt fall konstaterades med hjälp av en klisterlapp-indikator som sitter på telefonens kretskort. Den visar alltså bara att det varit fuktigt i telefonen, vilket kan hända hur enkelt som helst genom att man utsätter telefonen för temperaturförändringar som ger kondens eller bara att man har den i fickan en svettig sommardag. Det behöver dock på inget sätt alls innebära att telefonen faktiskt är skadad av fukten.

20. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Den verkstad jag skickar lurar till använder indikatorerna enbart som en hint om fukt har varit i telefonen eller inte. De dömer aldrig ut en telefon enbart baserat på en utlöst indikator.