Galaxy S och ipsec VPN?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av mcuser, 26 juli 2010.

1. mcuser

mcuser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Jag funderar på om det är någon av er som har fått i gång IPSsec VPN och i så fall vill dela med sig av sina kunskaper?

Jag testade med den "inbyggda" Android VPN klienten i Galaxy S, men fick det inte att fungera alls med IPSsec och PSK (via 3g interfacet) mot min router på jobbet. Kan se i loggen i jobb-routern att den försöker etablera, men misslyckas, med nyckel-tunneln.

(Jag får i gång PPTP-VPN utan kryptering från min Galaxy S mot jobb-routern, MEN det känns inte som den säkraste lösningen i världen):)

Då ovan inte fungerade för mig tänkte jag att man kanske kan lösa det på något annat sätt.

Provade därför att "roota" telefonen enligt "enklaste" guiden här i forumet, (fungerade mycket bra, tack för den) samt installera VPNConnections (get-a-robot) från Market.

Hittade sedan en "tun.ko" från som jag kan få in via "insmod" utan felmeddelanden och som ser OK ut i "dmesg".

Provade sen att ställa in VPNConnections med mina inställningar. Men får inte IPSec PSK att fungera i alla fall. Nu kommer jag inte på något mer att göra.

Eftersom jag är nybörjare på Android känner jag mig inte mogen att "flasha" om telefonen än med annat rom och skulle föredra att köra så mycket original som möjligt.

Någon som har några bra idéer? Skulle verkligen uppskattas!:)

MVH

2. cyb0man

cyb0man Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har exakt samma problem som dig.

Har försökt få VPN Connections att funka mot vår Cisco på jobbet, men får ingen kontakt.

Länk till mitt inlägg;
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20672

Puffar lite för denna tråd.
    Nån som fått det att funka här på forumet?
    Folk verkar ju lyckats ute i världen....

3. rocco

rocco Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det funkar med version 099 av VPN Connections. Har fixat 4st SGSer så att de funkar mot Cisco VPN, dock kan jag inte i huvudet vad det är som måste fixas, mer än att man måste länka om ps och en hel del annat för att det skall fungera.

Ber att få återkomma när jag fixat till ytterligare en SGS.

4. cyb0man

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du kan få fixa min om du vill!
    Bor i småland.... :-)

5. mcuser

mcuser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det vore super bra om du kan berätta hur och vad du gör för att få det att fungera. :—)

Jag sitter helt fast med detta och kommer ingen stans alls!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. rocco

rocco Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte det nedskrivit hemma, men det hela går ut på att man måste länka om bla ps i /system/bin till en busybox version av ps, sedan behöver den bra många mer av busybox toolsen, [ which basename ifconfig cut grep osv. Man ser vad som fattas när man kör adb logcat och ansluter med VPN Connections.

Dock hade jag lite problem med dns (uppdaterade inte sig med ipsec:en dnser) senaste jag kopplade upp mig, så tänkte reda ut det först innan jag säger för mycket.

7. cyb0man

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Några framsteg rocco? Är sugen på att få detta att funka så jag kan använda telefonen i jobbet...

8. cyb0man

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Några andra än rocco som fårr detta att funka?
    Om inte 2.2 hjälper mig blir det nog att försöka reklamera telefonen och gå över till iphone...

9. mcuser

mcuser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått in Froyo nu (som alla andra:-) Ska testa så fort jag kan om man äntligen kan få VPN att funka, hoppas...

10. rocco

rocco Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med Doc's & Stefunel's romkitchen rom, så är det lite enklare än tidigare.

1. Installera rom från romkitchen
    2. Gå in i clockworkmod recovery och enable tun.ko modulen
    3. Installera senaste get-a-robot vpn.
    4. Konfigurera vpnc.

11. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Om nu mcuser var ute efter en cisco-kompatibel IPsec. Själv skulle jag vilja ha stöd för standard-IPsec (utan xauth och l2tp) men det verkar saknas för Android.

12. cyb0man

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Testade detta på en polares telefon som tankade sin lur med ett rom från romkitchen för ca 3 veckor sedan (har ej version här, men kan kolla upp). Jag fick det inte att funka iaf. :(
    Fick bara "failed to connect" efter bara 2 sekunder typ.
    Kändes lite osäkert när man aktiverade tun.ko, ingen bekräftelse eller liknande...

Kan det vara så att "min" vpn server inte tillåter detta?
    På datorn kör jag med cisco vpn client 5 och "group authentication" IP Sec over UDP (NAT/PAT)

Om du vill får du gärna skriva en "felsäker" beskrivning :)

13. rocco

rocco Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I min version av clockwork står det att modulen är enablad när man valt den, längre ner på skärmen i vit text. Om jag minns rätt dvs...

14. mcuser

mcuser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är ute efter vad som helst, har någon lyckats få till ett fungerande vpn mot en Cisco eller mot någon IPsec-gateway överhuvudtaget från en Sgs? Helst mot standard-IPsec. Berätta gärna.

Nedan är vad jag lyckas åstakomma.

Jag använder numera Voodo lagfix. Voodo innehåller en tun.ko som VPN Connections kan ladda när det körs. Man måste då först kopiera tun.ko till /system/lib/modules/ med t.ex root explorer.

Sen verkar det som att man måste installera busybox i /system/xbin. (busybox appen kan göra det åt dig).

När jag nu kollar med Connect Bot och lokalt shell med "lsmod" ser jag att tun modulen laddats ok efter start av VPN-Connections.

Men hur få till VPN-Connection:s inställningar för tunnel? Någon som vet?

Sent using Tapatalk