Problem: Galaxy S3 krånglar som aldrig förr

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Miilo8, 12 jan 2013.

1. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Detta problemet jag har kanske redan tagits upp på detta forum, men det är inget jag hittat. Kan nog vara för att jag är dålig på att göra research och liknande på nätet. Men hur som helst.

Jag köpte min Samsung Galaxy S3 i juni månad, den köptes i en Tele2 butik. Allt har fungerat utmärkt men den har nu den senaste månaden blivit helt galen.

När jag är inne i en app så kan skärmen plötsligt svartna till och appen stängas av, sedan efter några sekunder stängs även telefonen av. Då startas den om automatiskt, men den kommer aldrig in. Utan jag får alltid plocka ur batteriet och sedan stoppa i det igen och utifrån det sätta på mobilen. Samtidigt som detta problemet kommit så har telefonen även börjat tappa täckning, signal och allt vad det innebär. Jag har testat med farsans batteri, men det är samma problem.

Jag har återställt telefonen, jag har testat med senaste programuppdateringen och jag har återigen återställt telefonen. Sen är säkerhetskopierad och allt. Men ingenting har hjälpt.

Jag va i Tele2 och pratade med dem för att få en uppfattning av vad det kan vara för problem, men de hade ingen aning. Riktigt okunniga känns det som. Och det känns som att denna telefonen inte går att rädda via en service, det känns helt uppgivet. Men jag tänkte kolla med er om ni vet vad det kan vara för problem och om det går att rädda? Om det inte går att rädda/laga, kan jag kräva ny mobil på plats?

(Garanti finns) Tacksam för svar! :)

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Tråkigt att du har problem med telefonen. I ditt fall låter det som att skicka in telefonen på rep är det enda att göra. Fungerar det inte med en factoryreset är det troligtvis ett hårdvarufel. Att tro att dom över disk i en tele2butik ska kunna svara på vad som är fel på din lur är inte rimligt.
    Du kommer få lämna in telefonen på service , dom kommer inte byta ut den direkt.

Sent from my phone with Tapatalk

3. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    låter precis som alla vi som fått sudden death, den kommer en dag dö och du kommer inte få igång den typ.. så gör backup och sånt på det du inte vill förlora för detta är bara en tidsfråga innan den dör, men det kommer isf gå på garantin.

Miilo8 gillar detta.
  4. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker du att jag ska vänta tills den dör helt? Eller borde jag lämna in den på lagning snarast? :)

5. dunderbusen

dunderbusen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Lämna in den snarast. En strulande mobil vill du väl inte ha? Den dag som den dör helt är den dagen du behöver den som mest.

6. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har inte haft tillgång till internet, därav sent svar.
    Skickade in mobilen på lagning i tisdags.

Nu idag när jag spårar serviceärendet via kod så står det
    '' Felet på produkten är lokaliserat. Vi väntar på leverans av beställd reservdel''

Trodde att de hade reservdelar på verkstaden hahaha.. men men :D

7. atomicboy

atomicboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Kretskort kommer att bytas ;-) Så va det på min

8. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fick tillbaka den från service idag. Anovo utförde servicen. Lämnade in den förra tisdagen, fick alltså tillbaka den idag. Gick rätt så fort!

MEN. Den funkar fortfarande inte, samma j*vla fel som innan. De bytte on/off knappen, de uppdaterade mjukvaran. De funktionstestade den och allt var ok, ENLIGT DOM iallafall.

Men det är samma fel, har nu lämnat in den hos Tele2 igen som i sin del skickar den till backrep på Anovo. Fixar dom den inte nu, så får dom räkna med en del hatmejl/samtal från mig.

9. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    bytte dom inte kretskort? det är ju konstigt, det borde dom ha gjort för annars blir nog inte problemet löst. Vad jag läst här så har dom gjort så på alla telefoner som dött och inte går igång.

10. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nepp dom bytte inte kretskort, tyckte också det var konstigt. Men det är ju Anovo vi snackar om, är inte ett dugg förvånad.. Dessutom skrev de att mobilen var funktionstestad och att allt var OK. Konstigt? Javisst..

11. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Är det 3e gången med samma fel man är berättigad en helt ny vara?

12. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Anovo är helt dumma i bollen... Man undrar ju om dom ens tittar på telefonerna, det hade ju liksom nån skillnad i dom flesta fallen iom att dom göra samma sak om och om igen... "lagar", " testar" och skicka tillbaka.

En genialisk affärsidé egentligen när man tänker efter..

Miilo8 gillar detta.
  13. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det stämmer mycket bra, det var det säljaren i Tele2 butiken också sa. :)

14. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

De är inget vidare nej, håller med. De byter ut on/off knappen på en död mobiltelefon i hopp om att den ska fungera igen. Ska man skratta eller gråta?

Ringde idag och frågade vad som hade gått snett. Frågade varför de skrev att den var ok vid funktionstest men inte ok när jag hämtar ut den. Då fick jag svarat ''Den kanske skadades under leveransen till Tele2''

Det var bland det roligaste jag någonsin har hört, i hela mitt liv.

15. Abzalon

Abzalon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Fluppen! Anovo är tyvärr ett riktigt skitföretag. Skulle inte telefonen vara ok nu när du får tillbaks den, har du rätt att kräva att få en ny telefon av Tele2-butiken, alternativt häva köpet. Kollade just i min juridikbok (Juridik till vardags) och där står det att man som konsument normalt inte ska behöva stå ut med mer än två reparationsförsök. Sen har man alltså rätt att häva köpet. Bra att veta är också att det är butiken som du köpt telefonen i som har ansvaret för att du som kund ska få ett fel åtgärdat. Detta trots att det är Samsung som utfärdat garantin. Det gäller dock att stå på sig i butiken och visa att man vet vad man snackar om. Läs gärna på lite i konsumentköpslagen så att de inte lyckas snacka bort dig i butiken. Lycka till!!!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Last edited: 24 jan 2013
    Miilo8 gillar detta.
  16. Mjodroid

Mjodroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

2 repförsök vid samma fel, 3 vid olika fel.

Man kan få ersättningsvara (hoptorkad på verkstaden), ny vara, prisavdrag eller hävning av köpet varvid HELA köpesumma ska återbetalas. Tillgodokvitto behöver man inte acceptera då man ska kunna vända sig till en annan firma.

17. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så jag har alltså rätt att avbryta abonnemanget utan extra kostnad och dessutom få pengarna tillbaka för det jag betalat hittills? Om felet nu kvarstår när jag får tillbaka min mobil.

Jag trodde bara att jag hade rätt till en ny telefon, inte till att häva köpet.

Fixar de inte mobiltelefonen så blir det att säga upp mig från Tele2 och dra till något annat företag.

Tack för hjälpen!

18. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Enligt konsumentköpslagen så måste produkten komma in 3 ggr för SAMMA fel innan man har rätt att häva köpet.

19. Abzalon

Abzalon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är inte vad jag har läst, men du kanske har rätt. Jag har dock svårt att hitta var det skulle stå att säljaren har tre försök på sig att reparera en vara för samma fel.
    Som referens på det får du gärna citera den delen av konsumentköpslagen, tolkning av densamma eller länka till aktuell paragraf.

Ha det fint!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

20. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Ni har rätt båda två.
    Säljaren har två försök på sig att reparera varan för samma fel.
    Tredje gången den kommer in för samma fel har man rätt att häva köpet.

Konsumentverket
    "Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök."

Abzalon gillar detta.