Problem: Galaxy S4 i9505, vill inte återställas !

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av dardaiin, 1 okt 2013.

1. dardaiin

dardaiin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag Roota min mobil och installera TWRP recovery. Allting fungera utmärkt. Jag skulle sedan flasha Cyanogenmod 10.1.3 på enheten. När jag väl skulle göra detta så fungera det inte. Detta hade hänt mig innan det jag brukade göra för att lösa detta är att göra en Wipe på Dalvik Cache, Cache och Data. Och sedan installera igen...

Denna gången fungera det inte och enheten frös sig. Jag drog av batteriet och gick in i download mode för att återställa till Stock firmware som jag ladda ner från sammobile.com

Men det fungerar inte ! Jag får "Fail (Auth)" hela tiden.. Sedan kunde jag inte komma in i Recovery heller!

Jag ladda ner .pit fil till enheten och körde Odin (då jag läste någonstans att det kan vara felet) fungera fortfarande inte att återställa..

Jag installera sedan TWRP igen via Odin men kunde inte "Restore from Backup" då jag fick felmeddelandet "unable to mount /system".

Nu är jag fast.. vet inte vad jag skall göra.

Har testat Mounta /system själv funka inte.. Testat fix permission, funka inte.. Nu kommer jag inte in i recovery heller. Teamwin loggan kommer upp men fastnar där. Kommer bara in i Download mode.

Snälla hjälp! håller på att få panik.. Helt ny mobil !

2. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Googlade och läste något om ny bootloader.
    (Sidan var tysk) Men har du kollat upp det?

Inte mycket till hjälp men kolla det med bootloadern.

3. NideX

NideX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om det var från MH8 firmware du gick kan du inte flasha med Odin tror jag. Går iaf inte att nedgradera från MH8 eller flasha utan att garantier ryker.

4. dardaiin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny bootloader..

Jepp.. det är den nya bootloadern, tydligen så kan man inte nergradera.. Jag har fixat det nu, man måste installera den senaste firmware MH8.

Men KNOX VOID: 0x1 !

Varnar er att inte uppgradera telefonen till MH8. Fungerar inte att installera Custom Roms och om man provar kommer det trigga deras KNOX VOID från 0x0 till 0x1 (och då slutar garantin gälla!)

Det ligger i Bootloadern så även om man återställer sin Binary Counter så ser Samsung att du har mixtrat med mobilen !

Den nya Bootloadern introducerades med MH8.

5. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Nu har jag inte fördjupat mig i ämnet men en custom kernel bör det funka med. Iaf nu när knox void flaggan redan är triggad. Fast kerneln måste vara kompatibel med den nya bootloadern för den går nog inte att nedgradera även om man skiter i garantin.

De är iaf vad jag misstänker. Klurigt läge.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

6. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nu har jag inte kört Cyanogenmod (stavning?) på min S4 men installation krånglar väl med TWRP och Philz. Du måste ha vanliga CWM inlagd för att få det och fungera. Det står väl i deras första post i tråden på XDA!?

Tapatalked!

7. dardaiin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aa jag tror det stämmer det du säger jag måste köra en kompatibel kernel som funkar med den nya bootloadern..

Vad tror du om Knox Void flaggan? tror du vi kommer hitta ett sätt för att återställa denna ? eller är det en Efuse (prop) som inte går att återställa.. ?

8. r12500

r12500 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    bootloadern är låst nu på grund av den där Gnox grejen.

9. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Knox flaggan (efuse) är skriven till ett minne som du bara kan ändra en gång. Man skulle i princip kunna skriva en ny bootloader som funkar precis som den vanliga bootloadern men som fejkar void status flaggan. Men de skulle en verkstad lätt kunna se bara genom att flasha in en ny stock rom.

Helt ärligt så ser jag inte idag någon lösning på problemet. Däremot så tror jag att vi så småningon kommer få se något hack som ger oss eventuellt root på stock images utan att trigga eFusen. Förmodligen via någon säkerhetsbrist i telefonen. Fast de som avgör detta är hur mycket killarna på XDA verkligen bryr sig om knox flaggan. Om majoriteten av de som kör custom roms inte bryr sig så kommer ju färre personer leta efter alternativa lösningar. Jag vet att chainfire har tittat mycket på detta men han har mer eller mindre kastat in handduken.

dardaiin gillar detta.