Problem: Galaxy S7 död

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av svenix, 23 apr 2019.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min son har en Galaxy S7 som har dött. Den började krångla och han provade att starta om den. Efter omstarten kom den aldrig igång ordentligt. Någon gång har den kommit till startskärmen men inte längre. Nu verkar den helt död och reagerar inte på knapptryckningar. Han har låtit laddaren sitta i hela natten men den var lika död på morgonen.

    Kan man göra något för att försöka få igång den? Kan man rädda ut de filer och bilder som finns på telefonen?
    Telefonen har en spricka över skärmen i överdelen. Men den har funkat länge med sprickan tidigare. Nu verkar den som sagt helt död, ingen vibration eller annat livstecken.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ev. testa plocka ut batteriet och sedan ansluta den till en strömkälla.

    Om det är batteriet som krånglar bör den då starta i alla fall. Jag har dock inte testat detta på några nyare telefoner i och för sig, men på äldre telefoner där det var möjligt att plocka ut ett batteri som upphört fungera, så gick det i regel att boota telefonen om man plockade ut batteriet och sedan anslöt USB-kabeln.

    Nu kan det ju för all del vara något annat som spökar. Kan du se om den tar laddning?


    Han har inte haft backup på bilderna till antingen Samsung Cloud eller Google Photos? För Google Photos bör de ju som bekant ligga på photos.google.com under samma konto han haft med telefonen.
     
    Kristy gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för svar!
    Jag är ingen expert på Samsung men batteriet är väl som på många telefoner numera inkapslat i telefonen och inte så lätt att komma åt eller byta.

    Jag ska kolla upp ditt tips om ev. backup till Google eller Samsung.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Det är inte superkomplicerat att öppna S7 för att lyfta ut batteriet, men man behöver rätt verktyg (se videon nedan). Oftast svårare att sätta ihop dem sedan, eller undvika att skada främst chassit i processen :):

    Vad man först kan göra är koppla bort batteriet och sedan ansluta det igen, för att därefter testa starta. Fungerar inte det kan man gå vidare med att koppla ur det, ansluta USB, och sedan se om den startar.

    Ni behöver inte lyfta ut batteriet, utan det räcker att få bort endast bakstycket för att sedan koppla bort kontakten som ansluter batteriet till moderkortet.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=7DSrgQThTLM
     
    Last edited: 23 apr 2019
    Kristy och svenix gillar detta.
  5. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    ingen kontakt med datorn?
    prova gärna en annan laddare med
     
    svenix, bernard och Kristy gillar detta.