Galaxy som modem !

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Sarahgbg, 4 jul 2010.

1. Sarahgbg

Sarahgbg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte för två dar sen en Galaxy S med Telenor’s obegränsade surf.
    När jag via USB ansluter Galaxy till stationär dator för att kunna surfa (Galaxyn ska funka som modem) händer inget.
    :mad:
    Någon som vågar gissa vad som är fel?

För övrigt allt OK med Galaxyn.
    Tacksam för råd och tips vad jag kan göra!
    Sarah

2. Xebylon

Xebylon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har bara testat att köra galaxyn som modem trådlöst via wi-fin (finns under settings\wireless settings\mobile AP settings) och då funkade det utan problem. Men testa att köra easytether lite eller pdanet från market och följa instruktionerna därifrån...borde funka.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Last edited: 4 jul 2010
  3. AmigaRulez

AmigaRulez Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du installerat sync programvaran och drivrutiner?

4. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Drivrutin vet jag vad det är, men vad är 'sync'?
    Var hittar jag det?
    Sarah

5. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag vet inte hur man gör man usb-kabel, om det går. Men du kan ju alltid köpa en lite wifi-mottagare till din dator om du inte redan har det. Då slipper du ju sladdar också.

edit

ok tydligen ska det funka med kabel med hjälp av samsungs program kies.

http://www.samsungapps.com/about/onPc.as

Last edited: 6 jul 2010
  6. droidhenke

droidhenke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej

Detta är inga problem alls egentligen, jag har nämligen brottats med detta också :)

Om vi snackar SGS som usb modem så finns det i princip två sätt.

Det ena är att du installerar och kör via "Kies". När alla drivrutiner är på plats och du lyckas ansluta SGS i Kies så finns det en internet ikon där. Med denna kan du koppla upp dig mot nätet med SGS som modem. Denna ikon skapar i själva verket en ny ikon för uppringd internet a la oldschool, men den funkar bra och ansluter snabbt. Hela processen med Kies kan dock ta en minut eller två.

Det andra sättet är att helt enkelt installera PDAnet. Det är en android app + en windows app som jobbar i par. Det är det enklaste, snabbaste och kanske tom bästa alternativet? Du sätter SGS usb i debugging läge (PDAnet guidar dig), ansluter SGS via usb till datorn där windows klienten är igång. Kör connect och du är ute och surfar efter ca 3 sekunder.

Fördel med PDAnet. Snabbt, enkelt, fungerar bra. Du behöver inte installera hela Kies utan enbart drivrutiner för telefonen. Gratis.

Nackdel PDAnet. Det sägs att det är en prövotid med PDAnet och när den går ut så kan du inte surfa in på sidor som kräver inloggning med den utan att köpa fullversionen. Sidor som inte kräver inloggning skall dock gå bra.

Förhopningsvis kommer Froyo till SGS snart där detta ingår från start.

Mvh

Last edited: 6 jul 2010
  7. Loppan

Loppan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alltså detta är ett problem! Jag har exakt samma bekymmer. Hade tidigare en Nokia som jag använde som modem och den och datorn (med Nokias Ovi-program) hittade varann och det fungerade verkligen helt klockrent från första sekund.

Sen jag skaffade SGS så krånglar det mesta konstant för att datorn (med Samsung Kies) och min usb-anslutna SGS inte hittar varann.

När det gäller Kies så är det installerat och klart på datorn men den hittar inte min telefon med mindre än att jag v a r j e gång måste:
    - ansluta den i maslagringsläge,
    - montera SD-kortet via "rullgardinen" på tfn,
    - ånyo installera drivrutinerna i Kies,
    Å då fungerar det ändå inte alltid :(

Jag har mailat supporten men precis som många andra användare här i forumen av Samsung så får man "goddag yxskaft" till svar...

Jag är tacksam för PDAnet tipset och får väl göra en vända där men jag kan inte låta bli att tycka att det allt detta borde fungera med att få telefonen och datiorn att kommunicera. Det är väl det jag har betalt för? Jag rekommenderar i nuläget inte SGS till nån...

Andra tips emottages tacksamt!

8. droidhenke

droidhenke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ett tips kan vara att avinstallera alla andra telefoners drivrutiner samt göra en "rollback" på USB ROOT HUB drivers i "Device Manager".

T.ex. så ersatte Sony Ericssons PC Suite dessa drivers från Microsoft med egna. Dessa kan ställa till det för andra applikationer, t.ex. vmware. Kan därför tänkas ställa till det för andra mobiltillverkare. Kanske har Nokia gjort likadant.

Ps, jag kör denna version av Kies_1.5.1.10062_7.
    När du kör setupen kan du i tempfoldern se en setup.exe eller folder for samsung driver. Kommer inte ihåg vilket. Kopiera undan den så kan du senare alltid installera om drivarna enbart utan att köra hela kies installationen igen.

Mvh

Last edited: 7 jul 2010
  9. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar, en del för avancerade för mig ....

Telenor säger detta inte är deras problem.
    Försäljaren likaså.
    SGS support har verkligen försökt hjälpa till (bra kille) men inget fungerar.
    Trots olika åtgärder får SGS och datorn inte kontakt!!
    Med el utan Kies, omstarter, you name it.

Sitter alltså med en oanvändbar telefon och betalar tunga pengar för något jag inte kan använda.

Vad gör man?
    Sarah

10. Yasho

Yasho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har du telefonen kopplad direkt till datorn eller via en usb-hub? Jag hade nämligen lite problem att få kontakt när jag hade kopplat via huben..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

11. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Försök specificera mer detaljer. Vad händer med telefonen när du sätter i sladden i datorn?

Börjar batterimätaren visa att den laddar telefonen när satt i sladden?

Står det på telefonens "rullgardin" (om du vet vilken jag menar?) att "Usb har anslutits"? Isåfall har du tryckt ok på den?

Om du går till skrivbordet sen trycker vänstra fysiska knappen och går till inställningar>> Om telefonen>>Usb-inställningar
    Där bör den stå på "Kies", men du kan testa "Pc-internet" där istället.
    Om du orkar så kan ju testa inställningne masslagring också då kanske du iallafall kan lägga över din musik från datorn.

Jag märkte faktiskt själv nu att inställningen kies inte fungerar för mig heller, helt dött i datorn då. Har du möjligen också windows 7?

Last edited: 8 jul 2010
  12. AmigaRulez

AmigaRulez Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har märkt att om man kör t.ex. LauncherPro istället för TW så kan Kies ibland strula, men efter jag satt att den skall fråga vid anslutning om den skall starta kies/masslagring/etc så lirar det fint.

Om man har ställt in alltid på vid laddning så kan även det störa Kies.

Kör själv Win7 och Kies/Odin/Utveckling lirar fint, så skall gå att få att lira på något vis.

13. hubako

hubako Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

om man tetherar med två datorer samtidigt, kan man även komma åt nätverksfiler på vardera dator då? blir det som ett nätverk man ansluter till altså?

14. Metalmac

Metalmac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Går det inte att använda bluetooth som med min gammla k810i och iphone?

15. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Slutet gott (än så länge)...

Har bytt mot annan ny mobil hos försäljaren.
    Sedan har jag fått suverän hjälp av SGS support.
    Problemet verkar (?) ha varit att mobilen användes för telefoni samtidigt som (första) försöket att använda den som modem.
    Just nu fungerar det så jag är glad!
    :-*
    Sarah