Galaxy Spica eller Wildfire?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av fprick, 30 jun 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. fprick

fprick Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis när jag tänkte lägga en beställning på en HTC Wildfire så fick jag upp ögonen för Samsungs i5700. Den var billigare, och vad jag såg, bättre specifikationer.
    Jag har lite problem att välja nu. Det som verkar brista på Spican är att kameran är rätt dålig, utseendet, multi-touch och att den är rätt seg vad jag har hört? Att den varit seg och hackig, var det innan 2.1-uppdateringen? Sen har jag hört att det ska vara mycket problem med att uppdatera också, om man inte får 2.1 vid köpet.
    Men o andra sidan så har Spican bättre upplösning, snabbare processor och ja.
    Dessutom så är den billigare.

Jag kan tillägga att jag inte har lust att lägga någonting över 3000kronor, inte ett öre. Så kom inte och säg att jag ska köpa Desire, Legend, Hero, Liquid eller liknande.

Vad är det som är bättre med Wildfire? Vad är bättre med Spican? Vilken skulle ni valt?

Skulle vara jätteglad om ni kunde hjälpa mig i det här dilemmat. Väger inte över på någon mobil, ligger i mitten liksom. Har ingen aning.

Tack så mycket på förhand! :)

2. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Tjejen stod inför samma val o valde i5700 just pga upplösningen. Den lägre upplösning upplevs (av de som jag känner som har mobiler med den) som ett stort hinder.

Köper du en i5700 nu så bör den vara 2.1 redan i från butik.

Tror inte du blir missnöjd vad du än väljer...

3. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag köpte en Spica från phonehouse i förra veckan. Den hade 2.1. Tror inte den säljs med 1.5 längre. Om man streamar spotify, bluetoothar och surfar samtidigt blir den seg. annars flyter det bra.

Last edited: 1 jul 2010
  4. qrist

qrist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en vit från OnOff och på den var det minsann 1.5; spenderade två timmar igår på att försöka uppdatera utan lycka. Friska nya tag med Odin idag.

5. fprick

fprick Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur seg då på ett ungefär? Du tror inte att det skulle kunna bero på internetuppkoppling också?

Du vet inte hur bra den är på att kolla in högupplösta bilder, alltså zooma osv?
    Laggar den då tro, om man inte kör några andra grejjs bakom? Tänker mest på serietidningar som jag hade tänkt ladda in en del på mobilen.
    Förresten, hur fungerar zoom utan multi-touch? Vad begränsas när den inte klarar det, är det appar och sånt också?

Jag har svårt att tro att Wildfiren gör bättre ifrån sig hur som helst ;)

Spican är ju billigare, så blir nog den tror jag. Och ni som hade svårt att uppdatera. Det är ju inte omöjligt, så visst, lite tidskrävande och så. Men jag tror inte att det blir något hinder för hur mobilen presterar i sig.
    Sen så får vi hoppas på 2.2!

@Qrist, hur nöjd är du med mobilen hittills? Om du räknar bort svårigheten med att uppdatera till 2.1?

6. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Wildfire känns som en utmärkt budgettelefon men i mina ögon faller den på den låga upplösningen på skärmen :( Och Spica för under 2000 är fortfarande ett kap!

7. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Seg som i att spotify inte svarar direkt, utan man får vänta några sekunder. Det kan säkert bero på min uppkoppling. Jag har inte snabbaste 3g-varianten.

Multi-touch vill man ha om man skriver med flera fingrar eller om man spelar spel (eller gör annat) som kräver många tryckningar simultant. Zooma med pinch kan vara praktiskt också, men man klarar sig utan.

Zoom behövs inga appar till, det finns i operativet. I webläsaren zoomar man genom att dubbeltappa på skärmen. Det blir inte en gradvis zoom. Antingen är du utzoomad eller inzoomad. Jag har tyvärr inte läst några serier. Det finns serieläsare på market. De borde kunna hantera sådant bra, och jag har inte märkt någon lagg med andra bilder, men ta inte mitt ord på det.

Edit: Jag glömde, förutom dubbelknackzoomen har du två knappar som du kan zooma gradvis med också.

8. fprick

fprick Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så mycket för det svaret!
    Då vet jag ungefär hur det kommer se ut. Har aldrig haft en touchmobil/androidmobil innan. Kört med T9 innan på någon skit SE-mobil.
    Känns som att man kommer skriva med flera fingrar, eller har jag fel nu kanske?

Även ifall Wildfiren har sämre specc och lägre upplösning så tror jag nog att det blir den ändå. Delvis pga Multi-touch men också utseendet och kameran.

Fast jag är fortfarande rädd att den inte ska klara att gå så mjukt när man surfar, spelar spel eller som jag sa läser serier.
    Fast jag tycker att den borde göra det ändå, eller? :ehm:

Ändå känns det som, vad jag än väljer, att jag kommer bli nöjd :)

9. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ja, jag tror att det flyter ok med en wildfire också. Får man bara android 2.1 finns det sätt att komma runt nästan alla begränsningar med apps. Kan vara att en del apps inte funkar på wildfire, då den inte har standardupplösning.

Engadget är skeptiska. men den vägrar ju köra deras app också. :)
    http://www.engadget.com/2010/06/28/htc-wildfire-review/

Inte säker på att du kommer skriva med flera fingrar. Skärmen är inte jättestor på de här mobilerna, och ibland kan det vara lite pilligt att skriva, men det är ju en vanesak också.

Edit: Nu såg jag att du har en gammal SE nu. I så fall spelar det mindre roll vad du väljer. steget upp till android är som att byta från skrivmaskin till dator.

10. spica

spica Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gillar du damm under displayen så är samsungs telefoner ett bra val;-) Annars bör du undvika dom. Har en spica som Samsung ej vill ansvara för. Riktigt trist. Då är det bättre att lägga pengarna på att få en bra telefon. 2000 är dyrt om den bara känns fräsch ett halvår.

11. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HTC:s telefoner får även de damm under skärmen.

12. spica

spica Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tar HTC ansvar för det på garantin? Det gör iallafall inte samsung

13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    I dagsläget hade jag nog valt en wildfire.. (om jag satt i samma sits som då dvs) men har fått nog av samsungs bullshit nu så blir en desire asap typ. Lite tråkigt med att skärmen är sämre på wildfire men känner ändå att wildfiren inte kommer sega lika mycket, min spica har buggat en hel del och som det ser ut nu kommer nog inte 2.2 till Spica så känns inte värt det då wildfiren kommer snabbas upp med 2.2 uppdateringen ändå.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.