Galaxy Tab 2 10.1 Vs Note 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av MathiasM, 20 aug 2012.

1. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Tja,

Är jävligt sugen på att köpa mig en ny leksak men kan inte bestämma mig på vad jag vill ha.. Vilken ska man köpa tycker ni samt vad ska man tänka på?

2. Pinnacle

Pinnacle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    227
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det beror helt och hållet på vad du ska ha plattan till, själv så valde jag en Note 10.1 utan tvekan.

Dels pga av att den har en snabbare processor och mer minne (2GB vs 1GB), plus att den har S Pen som jag är grymt imponerad av på min telefon (Samsung Galaxy Note).

3. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    S Pen kan man ju köpa till om man vill ha den... Men frågan är om Prosessorn och ram är värt de extra 3000:- som man ska ha den till att surfa och spela lite spel samt maila lite...

Vad använder du din Note 10.1 till som inte Tab 2 klarar av? Provade att peta på en Tab 2 i butik tycket den funkade fint.

4. Pinnacle

Pinnacle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    227
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Du får inte samma funktion på en Tab 2 med S Pen då den har en annan typ av display, på Noten sitter det en display från Wacom med 1024 nivåer av tryckkänslighet. Leta på Youtube efter en test av just S Pen funktionen på Note 10.1 så får du se vad jag menar.

En vanlig stylus kan du dock köpa och använda på Tab 2'an, men den enda nyttan en sådan gör är att du slipper fingeravtryck på skärmen.

För mig var som sagt valet självklart men om du hellre vill ha en Tab 2 och spara 3000:- så är det naturligtvis bara att köpa en Tab 2, jag skrev bara vad jag tycker och Tab 2 är givetvis inte en dålig platta på något sätt.

Just Youtube är en riktigt bra kanal om du vill jämföra funktioner och liknande mellan Note 10.1 och Tab 2.

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd vilken platta du än använder, lycka till med Youtube tittandet och valet av leksak, återkom gärna sen när du har valt och berätta vad det blev och varför. :-)

5. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Någon som använt båda och kan avgöra om det är någon större prestanda skillnad på dem? Sen funderar jag på om tangentbordsdockan till tab2 10,1 fungerar till noten... Kände på en note igår på elgiganten och jag gillade den verkligen... Första tabben jag hålt i som imponerat!

6. V1King

V1King Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En liten jämförelse:
    Galaxy Note 10.1 is the latest tablet by Samsung. It is the first Samsung tablet with a pressure-sensitive S Pen stylus. Galaxy Note 10.1 uses top hardware like Samsung Galaxy S3 smartphone, it has a quad-core processor and 2GB RAM.

How does Galaxy Note 10.1 compares to the same size but cheaper Galaxy Tab 2 10.1?

The Similarities

Personally, I can’t tell the different between Galaxy Note 10.1 and Galaxy Tab 2 10.1 at a glance. They are not only look similar, weight similar, but also have similar hardware features.

Both Samsung tablets are 10.1-inch display, 1280 x 800 pixels at 149 ppi. Supports microSD memory card up to 32 GB.

7000 mAh Li-ion rechargeable battery is used in both devices. Enough to power the devices for a whole day with normal usage.

Galaxy Note 10.1 and Galaxy Tab 2 10.1 are using Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) with TouchWiz. The 3G version of both can make and receive calls.

So, what are the differences between Galaxy Note 10.1 and Galaxy Tab 2 10.1?

The Differences

As a flagship tablet, Galaxy Note 10.1 for sure has some significant advantages over Galaxy Tab 2 10.1.

Hardware – Galaxy Note 10.1 is powered by a super-fast 1.4GHz quad-core processor and 2GB RAM, while Galaxy Tab 2 10.1 is using much slower 1GHz dual-core processor and 1GB RAM.

Camera – Galaxy Note 10.1 has a 5MP(megapixels) camera and 2MP front-facing camera. Galaxy Tab 2 10.1 uses 3MP camera and only VGA quality (0.3 megapixels) front-facing camera.

S Pen — The most noticeable different between the two tablets should be the pressure-sensitive S Pen stylus. With supported apps, the stylus allows you to draw, paint, handwrite notes on Galaxy Note 10.1.

Price — For WiFi only model, Galaxy Note 10.1 (USD$499.99) is USD$100 more expensive than Galaxy Tab 2 10.1 (USD$399.99). Check latest prices on Amazon.com:

Samsung Galaxy Tab 2 (10.1-Inch, Wi-Fi)
    Samsung Galaxy Note 10.1 (16GB, Deep Grey)
    Wrap-up

“Buy the best one within your budget” is the best advice I could give to everyone who want to buy a tech gadget.

If you have the budget, Galaxy Note 10.1 is the latest Samsung tablet with the best hardware. The pressure-sensitive S Pen stylus allows you to easier express ideas and increase productivity using a tablet.

If all you need is a 10.1-inch tablet for web surfing, facebook-ing, ebook reading, video watching… then you can save some hard-earned money buying Galaxy Tab 2 10.1.

7. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Har en note och grannen har en tab 2.. skillnaden är slående. Noten är som man förväntar sig att en platta ska vara rakt igenom. Tror det i praktiken är en S3 med större skärm och S3an laggar inte någonstans. Inte ens på långa aftonbladetsidor.

Tab2an däremot känns värdelös rent ut sagt. Den laggar på de mest omotiverade ställen och flera saker fungerar inte alls. Ett exempel var när grannen skulle visa ett hockeymål från aftonbladet-tv. Filmen kom helt enkelt inte upp. Jag som är van provade flera saker men nej den kom inte. På noten kom den som väntat utan lagg.

Flera sådana exempel tyvärr.

8. Lianna

Lianna Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag undrar om det fungerar bättre att använda penna på noten än på tab 2? Alltså om de, bortsett från att S Pen finns på noten, är likvärdiga om penna köps till tab 2an?
    Tacksam för svar!

9. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja alltså det går inte att jämföra, kort sagt är pennan i noten exaktare och känner framförallt av om det är din hand eller pennan som skriver. Testa att skriva på ett skrivblock först som vanligt med handen vilande på och sedan utan att röra blocket med handen så ser du vad jag menar. Och nej, du kan inte någonsin köpa en liknande penna som noten till taben eftersom den helt saknar den hårdvaran.