Diskussion: Galaxy Tab S9 - allmänt

Diskussion i 'Galaxy Tab S9-serien' startad av Swedroid, 26 jul 2023.

1. Swedroid

Swedroid Adult Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    805
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras allmänt om Tab S9-serien

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utöver att alla varianter fick AMOLED den här gången, så lär det vara rätt stor skillnad på batteritiden.

Tab S8-serien hade ju som beaknt Snapdragon 8 Gen 1, dvs inte ens plusversionen, så det blir ju en rätt dramatisk skillnad jämfört med SD8 Gen 2. AMOLED drar mindre med, så för de som tidigare hade LED/LCD lär det vara ännu större skillnad.

Kristy och OneBlue gillar detta.
  3. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Äntligen den lilla varianten med AMOLED.
    Står försöker välja vilken man borde köpa.
    256gb versionen verkar ha 12gb ram medan 128gb versionen har 8gb ram. Kanske värt att satsa på 256gb så kanske man klarar sig utan micro-sd kort också.

Kristy och bernard gillar detta.
  4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du förbeställer får du 12/256GB för samma pris som 8/256GB, så jag säger att det är en "no brainer" hehe

Kristy gillar detta.
  5. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Ja. Kikade med Benify rabatten så verkar det inte kunna kombineras med det erbjudandet.
    7860kr för 128gb och 8990kr för 256gb. (Wifi)
    Elgiganten verkar ha något erbjudande där man får keyboard slim cover om man registrerar sitt köp i Samsung member appen före 31/8.
    Ingen aning om man kan kombinera Benify erbjudande med keyboard erbjudandet.

6. krutbjörn

krutbjörn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    I villkoren på Samsung.se står tyvärr inget om att köp från Samsung.se omfattas:

** Erbjudandet gäller hos följande återförsäljare: Elkjop, Power, Telia, Telenor, Tele2 Hi3G MediaMarkt,
    Netonnet, Webhallen, Dustin, Inet, Telia NO, Telenor NO, ICE, Komplett, Telia FI, DNA, Elisa, Verkkokauppa,
    Yousee, Telia DK, Telenor DK, Hi3G DK, Proshop

Vet inte hur det sett ut i tidigare kampanjer, om köp via Samsung.se glidit med ändå.

kissidor, corb06 och OneBlue gillar detta.
  7. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 396
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    jag fick min tab s9 igår förmiddag, har haft mycket annat att stå i men har ivf ett par tidiga reflektioner. som bakgrund har jag de senaste månaderna huvudsakligen använt tab s8, oneplus pad och iPad 11 pro M1, alla har använts med respektive penna.

det var ju mycket bashande av tab s8 för att den inte hade amoled, och jag var till att börja med själv ovillig att ge den en chans - men när jag till slut gjorde det tyckte jag att det var en riktigt trevlig skärm och det var absolut njutbart även att se på film med den. färgerna var djupa och mättade och jag hade ingenting att klaga på. men jag märkte ju skillnaden direkt nu - och det är att de där färgerna inte bara är djupa, vackra och mättade, utan de glöder verkligen i såna scener där man kan tänka sig att de gör det i verkligheten. ni vet - soluppgångar, nebulosor, vulkanutbrott etc. det är så man drar efter andan lite, och fast jag har haft så många större amoledskärmar i rätt många år nu så får jag fortfarande den reaktionen när jag ser en riktigt bra amoledskärm :).

en sak jag reflekterar över är hur otroligt snabbt och enkelt det numera är att kopiera över allt från en enhet till en annan även inom android. och från en samsung till en annan skulle jag hävda att det är iOS-nivå på det. jag kommer ihåg när det var som natt och dag mellan iOS och android, och med den fäbless för bekvämlighet som jag med åren lagt mig till med så uppskattar jag det här enormt mycket.

i övrigt är plattan givetvis snabb som en iller, det där är ju inte värt att nämna ens - för liksom, vad annars? det där vet jag inte ens om det finns en märkbar skillnad mot förra generationen, det är mer batteritiden jag hoppas att den här hårdvaran ska kunna ge ännu lite mer av. och då menar jag absolut inte att den var dålig på tab s8 för den var snarare utomordentlig, men när det handlar om batteritid så gäller ju alltid more is more :).

fodralet jag valde hette smart book cover, och det blev jag väldigt nöjd med. det känns oerhört stadigt och pålitligt men samtidigt ganska slimmat. det som jag verkligen fastnade för var att det går att ställa det i både landskaps- och porträttläge. nackdelen är att det har bara en lutningsvinkel, något jag dock personligen kan leva med eftersom jag alltid har nåt under så jag kan justera vinkeln med det istället. är jag hemma har jag ett laptopstöd vilket är det optimala, men i värsta fall går det ju att böka till det med en vanlig kudde eller något. om något av tangentbordsfodralen hade haft bakgrundsbelysning hade jag nog gått på det dock, men så är det ju inte (det som heter book cover keyboard - alltså ej slim - har det för ultran men inte för de andra). men ett tangentbordsfodral utan belysning är totalt meningslöst för mig, så jag skriver detta från tab s9 med mitt logitech mx mini.

tyvärr hade jag redan återställt tab s8 för inbyte innan jag såg att @bernard@bernard hade velat ha lite input ang högtalarna jmf tab s8, men nog sjutton låter det bra alltid! jag har alltid hävdat att de bästa surfplattorna ger en väldigt bra filmupplevelse men att ingen surfplatta låter tillräckligt bra för att spela musik på. men jag tror jag får backa lite på det faktiskt, jag kan absolut tänka mig att köra spotify direkt från den här. reservation dock för att jag inte hunnit testa några riktigt bastunga grejer än, där får man väl nästan förutsätta att det inte riktigt håller måttet.

en nackdel i min bok jmf tab s8 är att tab s9 liksom sina större syskon nu har fingeravtryckläsaren i skärmen istället för i strömknappen. Det är visserligen en klart bekvämare placering, och har man inget skärmskydd eller ett av mjuk plast så fungerar den också helt ok. Men vill man ha härdat glas så får man räkna med daglig frustration.

en sak som jag tycker är lite tråkig med s-pen är att den lirar inte riktigt bra med skärmskydd av härdat glas. den glider inte smidigt över skärmen då utan fastnar och känns klibbig på nåt sätt. jag känner mig allt annat än bekväm med att köra utan trots ett bra fodral - det är ju häpnadsväckande vilken förmåga mikroskopiska och sylvassa partiklar har att bli instängda mellan fodralet och skärmen och ligga där och gnussa. om nån kan rekommendera ett skärmskydd av vad slag det vara må som ger bra känsla med s-pen så är jag idel öra! är mer orolig för repor än för spräckning.

Franke, Gorgeous, bernard och 2 andra gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Låter ju riktigt lovande @kissidor@kissidor! Kul med att skärmen imponerar såväl som högtalarna. HDR på AMOLED är onekligen fantastiskt, och på den punkten är det fortfarande rätt stor skillnad mellan nya och äldre AMOLED-paneler, eftersom ljusstyrkan är rätt avgörande för hur framträdande effekten är.

Ack. Vad kan det kosta dem att ha en läsare i knappen tillsammans med en i skärmen? Det kan inte kosta många ören att erbjuda både och. Är egentligen ingen fantast av optisk läsare över huvud taget. Tycker också det är ett steg bakåt.

Vilket skärmskydd för S9:an använder du? Det borde gå att hitta något som har en mer friktionsfri yta, kanske om man hittar något som påstås ha en särskilt välfungerande oleofobisk ytbehandling.

Last edited: 4 aug 2023
    kissidor gillar detta.
  9. AkashaWingates

AkashaWingates Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Någon som har koll på en sånhär funkar till en galaxy tab?
    Kortläsare med USB C-kontakt

Vill kunna föra över foton från systemkameran när jag inte är hemma. Andra smidiga lösningar tar jag gärna tips på med!

10. Buffalo Sabres

Buffalo Sabres Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Någon som har följande problem som jag har på tabS9 ultra.
    När jag är inne på svt play eller discovery plus och ser sport och trycker på tillbaka knappen eller krysset eller förminskningen så ändrar bara den från vågrätt till lodrätt lite snabbt och tillbaka sedan så det går inte att använda, någon annan som varit med om det och vet hur man ska fixa till det ?

11. Forestlander

Forestlander Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Info:
    SM-S908B [Exynos]
  12. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Köpte Samsungs Outlook cover till min s9:a.
    Överraskad över hur bra det passar och att stödet är riktigt bra.
    Känns skönt att inte behöva vara försiktig med den hela tiden.

Bifogade filer:

nDre gillar detta.
  13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Ser lite klumpigt ut, kanske en illusion?

Tycker att kickstand cover till S8+ är väldigt bra, förstår inte varför inte det finns till flera av Samsungs modeller.

kissidor gillar detta.
  14. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Det är lite klumpigt. MEN den är perfekt att hålla fingrarna på baksidan när man använder den i liggande läge.

15. AkashaWingates

AkashaWingates Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Svarar mig själv i fall någon annan var osäker.
    Kortläsaren fungerar utmärkt med taben. Perfekt när man ska redigera lite när man inte är hemma.

ime95mos gillar detta.
  16. fcarlsson

fcarlsson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Chromecast x 3, nVidia Shield
    Jag använder Toshiba Flashair i min kamera. Då blir kameran/kortet en accesspunkt som jag trådlöst kan koppla upp mig mot. Sedan laddar jag ned alla foton till telefon/surfplatta/dator genom att koppla upp mig via Wifi mot kameran vilket fungerar bra.

Dock hittar jag ingen som säljer den produkten längre vid en snabb googling.

17. RBdyk

RBdyk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
    Har någon av er redigerat film inspelat med "action kamera" eller systemkamera? 1080, 2k eller 4k?
    Spelar det någon roll om det är s9, s9+ eller ultra?

18. agusta44

agusta44 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Haft min Tab S9 i knappt en vecka...

Jag måste höra med er hur ni upplever ljudet från plattan, för jag är besviken!

Tycker den spelar upp ett burkigt å konstigt ljud när man kollar musik/ film på Youtube även klipp på Instagram låter "konstigt" det rister i hela plattan,.
    (Det spelas absolut inte högt)

Har testat labbat med dolby atmos på och av, även olika ljudinställingarna. Fastnade för pop läget och så har jag justerat ner basen lite mera då jag upplever att det är den som får det hela att låta burkigt.

Skrev på samsung member och dom tyckte jag skulle göra en återställning av plattan, förstår inte vad det skulle hjälpa?

19. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Det är väl samma processor och minne (så länge du väljer 256gb på S9) eller har jaf sett fel?

Då borde det inte spela någon roll...

Om ett par dagar har jag förhoppningsvis en S9 256gb i min hand och då kan jag prova :)

/Jocce

tmyrg gillar detta.
  20. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har beställt en S9 (som dock verkar bli försenad pga Dustins urusla "Kan skickas inom 48h, som alltid skjuts dag för dag).

Har idag en S6a, så borde märka en stor skillnad tänker jag.

Men när jag ska installera den nya, kan man välja att bara köra över vissa appar (och dess data) till nya plattan, eller är det "allt eller inget" som gäller?

/Jocce