Fråga: Galaxy watch vs active 2

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Mises, 27 dec 2020.

  1. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Hej

    Är sugen på en smartklocka, har aldrig haft en tidigare då jag tyckt ingen modell har levt upp till alla mina krav.

    Ville helst ha en wear os watch men när inte Google pay fungerar känns det onödigt.

    Så har kommit fram till att Samsung är det bästa alternativet för mig. Är mest intresserad att få notiser och sånt på armen. Puls mätning är kul men inte varför jag köper en. Vill inte heller lägga för mycket pengar på klockan så nu står det mellan förra generationen galaxy watch 46mm och nyaste active 2. Vad är nackdelarna med att köpa förra generationen? Som jag förstår det har galaxy watch tizen 4 mot 5.5 på nya klockan, vad innebär det i praktiken?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vill du främst ha notiser är väl frågan om inte Huaweis GT-klockor är bättre? Det är upp till 10 dagar batteritid mot två till tre dagar med Galaxy Watch.

    Fast det är klart, går inte att betala med dem, men då kan ju också Garmin och Fitbit vara värda att titta på, för den längre batteritiden .
     
    ASR gillar detta.
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Har haft huawei watch gt och galaxy watch 46mm just nu. Det som är nackdelen med huawei watch gt är att den är väldigt begränsad, man får inte se hela notifikationer, man kan heller inte svara på de och emoji saknas. Däremot är batteritiden grym. Skulle snarare säga att det är en fitness watch snarare än smartwatch.

    Rekommenderar däremot galaxy watch som enligt mig är komplett. Batteritiden beror på vad man har för funktioner aktiva, för min del håller den tre dagar med AOD på samt wifi och GPS avstängd. Jag får notifikationer, kan svara på de direkt i klockan samt samtal direkt med klockan. Har läst en del reviews på Youtube och det är faktiskt ingen stor skillnad mellan nya generationens samsung klockor jämfört med den från 2018 (batteriet är helt klart försämrat i Galaxy Watch 3 exempelvis)
     
    bernard och ormetkruper gillar detta.
  4. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Kul att höra!

    Jo huawei watch är rätt snygg men vill göra kunna betala med klockan, och att kunna spara Spotify låtar på klockan ser jag som en stor fördel. Nu finns det ju kanske inga "must have" apps i Galaxy stor men att inte kunna installera egna appar känns tråkigt.



    Har också sett att gamla galaxy watch har samma soc som nya. Skillnaden verkar vara att 3an har bättre sensor för pulsmätning och varken ekg eller blodtryck, vilket ändå inte fungerar i Sverige.

    Vilket tizen version har du på din watch?
     
    bernard gillar detta.
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har tizen 4.0.0.7 samt one ui version 1.5
     
    bernard gillar detta.