Galaxyn känner inte av SD-kortet

Diskussion i 'Galaxy S' startad av osvaldinho, 6 okt 2010.

1. osvaldinho

osvaldinho Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har sökt på forumet, men inte hittat något svar.
    Köpte idag ett 8 Gb microsSDHC kort, men jag fick först meddelandet "skadat SD-kort".

Efter en liten stund så stod det istället "SD-kortet tomt eller har ett filsystem som inte..." sen kunde jag inte läsa mer.
    sen dök det upp en pop-up "Vill du formatera det externa SD-kortet?"
    Tryckte ja, men sen kom "SD-kortet tomt..." meddelandet igen, det loppar sig likson...

Någon som har råkat ut för det?

/Osvaldinho

2. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du har tur så:

- Kan du pilla in minneskortet i datorn med en lämplig extern/inbyggd läsare och formatera den vägen med filsystemet FAT.
    - Är kortet skadat så du kan åka till butiken du köpte den hos och byta eller skicka in.

Har du otur har du köpt en förfalskning som i själva verket inte ens har 8gb utrymme, då dessa förfalskningar är gjorda för att på utsidan vara exakta kopior av ett känt microSD, med ett äkta serienummer från en tillverkare (många tillverkare försöker få bukt på problemet med falska kort på marknaden genom att lägga ett serienummer på dem som man kan validera på tillverkarens hemsida - förfalskarna har då massproducerat kopior med ett/flera äkta serienummer).

Pillar man in ett sådant falskt minneskort i datorn uppger den att det finns 8gb ledigt och att allt fungerar prima fint, när man sedan för över filer eller försöker använda kortet i en annan enhet (mobil/kamera) så fungerar det helt enkelt inte.

Vart köpte du minneskortet? Vilken typ är det? Ge så mycket information som möjligt :)

3. osvaldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för hjälpen! :) Minnet heter ZAP Glider 8Gb Class 4 och jag köpte det på Teknikmagasinet... testade I datorn, men utforskaren hänger sig när jag försöker komma åt minneskortet...

4. niklasp

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Aj, zap är allmänt känt för att tillverka minnen och minneskort av mycket tvivelaktig kvalitet.

Ärligt talat skulle jag lämna in det igen då det inte fungerar (rätt vanligt att de inte gör det eller att de går sönder efter en kort tid) och använda pengarna på ett annat kort, även om det då blir ett med mindre kapacitet. Förstår inte att teknikmagasinet säljer dessa, de får ju säkert byta på löpande band (men oftast tror väl kunden det är elektroniken det är fel på, inte kortet).

Edit:
    Kan du av någon anledning inte byta så kan det fungera att ompartitionera och sedan formatera, eller I vissa fall kan man formatera kortet I vissa kameror eller annan elektronik om du har sd-adapter. Kan hjälpa dig igenom det första alternativet om du inte vet hur det fungerar - men kortet lär sannolikt gå åt helvete lite då och då, så man får göra om hela proceduren.

5. osvaldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det blir nog att lämna in den, har försökt att få liv i den på alla möjliga sätt.. men datorn hänger sig så fort jag försöker komma åt kortet.
    Så illa, ett helt nytt kort... det kostade mig ändå 249:-

Tack för hjälpen! :)

6. hasek

hasek Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 128 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 128 GB
    ROM:
    iOS 18.5
    zap minne är inge att klaga på:) dom är lika bara de är bara märket som är annat:) har alltid kört zap de är billigare och lika bra:P

7. niklasp

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hasek, det är inte alls sällan zap's minnen lägger av helt eller inte fungerar alls out of the box.

Personligen tar jag inte risken att köpa zaps längre. Det har räckt att förlora data ett par gånger tidigare :P