Problem: Galen skärm

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Goxx, 20 juli 2012.

1. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

För någon vecka sedan började min HOX bete sig väldigt konstigt. Flera gånger om dagen börjar allt möjligt hända utan att jag rör skärmen. Ibland kan den tom ringa samtal själv, sätta på flygplansläge, mm. Allt hoppar och rör sig helt galet på skärmen och det enda man kan göra är att vänta några minuter tills den lugnat sig. Dessutom är det ibland omöjligt att öppna skärmlåset.

Allt ovan är fortfarande oförändrat, men jag har upptäckt varför den gör som den gör. Under inställningar osv ställde jag in så att alla skärmtryckningar markerades på skärmen. Upptäckte då att när fenomenet ovan uppstår syns en massa skärmtryckningar över allt på skärmen utan att jag rör den. Både rena tryck och drag i sidled och ofta många samtidigt. Telefonen försöker följa "intruktionerna" den får via de "falska" tryckningarna och blir helt galen:-(

Funderade först på om jag fått något virus, men enligt antivirusappar ska det inte finnas. Har också testat att avinstallera de appar jag installerat de senaste veckorna, men problemen kvarstår.

Någon som hört eller varit med om något liknade eller har idéer om orsak/åtgärder? Förutom att lämna in den på garantijobb då...

Tacksam för alla förslag

Fili gillar detta.
  2. teXmeX

teXmeX Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Nexus 9
    Jag DOAde min första för det du beskriver. Den andra jag har fungerar som den ska.

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Eftersom den verkar ha fungerat tidigare så skulle jag börja med att göra en återställning där allt raderas. Alternativt börja radera appar som jag lagt in sista tiden.
    Men återställning är smidigast för att få en clean start.

4. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Tyvärr för sent för DOA. Har idag testat att fabriksåterställa utan att någon bättring. Blir att skicka in på garanti antar jag. Detta är HOX nr tre för mig efter två DOA tidigare:( GPS:n har också försämrats avsevärt den senast månaden ungefär. Funkar inte för navigering i städer längre, bilen byter fil, färdriktning mm hela tiden. Batteritiden var hopplös tills uppdateringen som kom i förrgår. Nu acceptabel. Börjar tröttna på allt strul...

Tack för tipsen iaf!

5. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Tänkte bara uppdatera lite. Lämnade in den på garantijobb till Tre och nämnde då, förutom skärmen, även GPS-strul, batteritiden och en liten spricka i volymknappen. Fick tillbaka den med nytt batteri och ny skärm som fungerar som den ska. Om batteritiden blivit bättre så är det väldigt marginellt. Vad de gjort med GPS:n kunde de inte riktigt svara på hos Tre, men den fungerar i alla fall som den ska nu. Sprickan i volymknappen hade Tre glömt att notera i felanmälan till Anovo. De erbjdör sig att skicka in den direkt igen, men den fungerar ju fortfarande så jag tackade nej till detta. Tar det vid nästa reparation, för jag är tyvärr övertygad om att det blir fler...

6. neverwhere

neverwhere Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    Har oxå fått skärmproblemet som du beskrev. Oerhört irriterande. Utan att jag rör telefonen tar den kort, skickar sms och annat märkligt. Får väl oxå lämna in den :(

7. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Är just nu på väg att lämna in min HOX igen. För 4:e gången!! Förutom den spruckna volymknappen och halvdåliga GPS:n, vilket jag levt med någon månad, har nu skärmen åter igen börjat visa samma symptom som beskrivs ovan. Dock mycket lindrigare men några gånger om dan bråkar den med mig. Batteriet har också havererat helt. Den ligger just nu på laddning (AC) med avstängd gps och wifi samt släckt skärm. Den lyckas då precis hålla konstant nivå på batteriet! Ska ha ny telefon nu!

8. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Jag väcker den här tråden till liv igen. Min fru har fått ärva min One X och hon upplever då och då ungefär det här som ni beskriver. Upplösningen är galen, färgerna helt tokiga och ibland är skärmen bara helt död fast ljudet funkar.

Min (numera frugans) HOX är över ett år gammal. Tror ni det här går på garantin? Och hur kan man bevisa felet? Det uppkommer sporadiskt utan nån tillsynes koppling till något man gjort.

Kan tillägga att frugan fick en helt fabriksåterställd telefon och hon har knappt några appar på den förutom typ Handelsbanken och nån mer.

9. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ring en exorcist...?

10. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Ja, jag är väldigt nära, kan jag säga.

11. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Förstår det ;)
    Men det låter som ett mjukvarufel tycker jag. Sådana bör ju fixas med en factory reset vilket du redan hade gjort, så det är väl bäst att du tar en supportchatt med HTC och ser vad de säger om din poltergeist-HOX...
    Om telefonen har fått systemuppdatering efter fabriksåterställningen så kan det vara dags att göra ännu en återställning. Senaste gången jag chattade med HTC sa supportsnubben just det, att det är en bra idé att gör FR efter varje systemupdate. Funkade prima för mig när min HOX inte "ville" ta emot ström och till och med laddades ur när laddaren satt i.

12. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Idag har min skärm börjat bete sig exakt lika.
    Den registrerar massa rörelser fast att jag inte rör skärmen, problemet verkar inte ge sig varken av omstart eller systemåterställningen.

Kan det vara så att det blivit nått fel i skärmpanelen så den registrerar rörelse fast man inte rör telefonen?
    Grejen är att om jag tar tag i mobilen och vrider lite lätt på den så slutar problemet för att se komma tillbaka om jag släpper upp vridningen...

Hur funkar det att lämna in denna till Tele2 efter att man rootat och låst upp bootloadern med garantin?

13. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hmm, börjar bli nervös för min egen HOX's skull.
    Ni som har detta poltergeist-problem, när skaffade ni era HOX?

14. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag fick min i första vevan som kom in till Sverige från tele2...
    Haft den inne 1gång då wifi slutade funka...

15. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan det vara så att digitalizern har fått sig en kyss på min mobil och det är därför den inte funkar som den ska? Den verkar funka som den ska men den hakar alltid upp sig i toppen av skärmen runt 1cm under toppen.
    Så att dra ner notifikationsbaren är svårt då den slutar åka ner efter 1cm..

Kan det vara så att bara sladden hoppat ut eller är det ny skärm/digitalizer som gäller?
    Det fanns så många olika på ebay, någon som vet vad man ska köpa för nått?

16. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hmm, första batchen då. Den är ju känd för att ha sina problem. Jag skaffade min HOX i oktober och har sluppit alla gula fläckar, vågor, och WiFi-problem, tack och lov. Hoppas att jag slipper poltergeist-skärmen också :neutral:

17. Fili

Fili Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också haft problem med att telefonen gör lite som den vill. Men det verkar som att det har fått sin lösning nu, efter några turer på service.

Problemen började då jag hade haft telefonen lite mer än ett halvår så jag har kunnat lämna in den på garanti till återförsäljaren. Men det kändes ju rätt surt att den började krångla så snart efter köp. Jag var väldigt nöjd med telefonen tills detta dök upp.

Först försökte de med att ordna ny mjukvara o.d. Men problemet kvarstod. Sedan bytte de en del hårdvara (wifi-kuddar, kretskort och annat). Men problemet var kvar. När jag läste, i denna tråd, om möjligheten att man kan se knapptryckningar så såg även jag att telefonen registrerade en massa tryckningar. Det var till hjälp nästa gång som jag lämnade in den. Då bytte de touch/display och det ser ut att ha gjort susen. Det var c:a två veckor sedan som jag fick tillbaka den och nu fungerar den som den ska (problemet har varit tillbaka inom ett dygn tidigare).

18. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Min är tyvärr lika galen även efter service men dom hittade fukt i min lur så jag fick den inte lagad. Så ska testa att köpa en ny billig skärm på ebay, synd bara att det verkar vara så svårt att byta med mina korvfingrar.. :(

Jag skulle tippa på att jag fick in fukt i skärmen eller nått på nått vis och det är därför den är cp. Men det konstiga är att tar jag tag i mobilen och bryter den från höger till vänster från toppen till botten så slutar den så funkar den en stund tills den liksom bryts tillbaka då kommer det tillbaka. Även slå skiten stenhårt i bordet brukar göra susen :D

Får vänta och se hur nya Nexus ser ut så kanske jag köper en ny men först ska jag beställa en ny skärm och batteri till denna och se om det funkar :)

19. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

HOX gråter när du är så stygg mot den... :cry: :cry: :cry:

20. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER