Gallery drar extremt med batteri

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av selektha, 26 jan 2011.

1. selektha

selektha Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har märkt på min liquid att gallery appen som startar automatiskt drar en himmla massa CPU samt batteri samt appen i sig går inte ner i något riktigt strömsparläge utan snurrar på hela tiden, vilket resulterar i att:
    1. telefonen blir seg.
    2. batteriet håller knappt 12h vid vanligt användande.

Så fort man dödar gallery appen med ATK blir telefonen rapp som fan och batteriet håller 2-3 dagar utan problem, nu till min fråga, är det fler som upptäckt detta och finns det någon ersättningsapp för denna?
    Gallery appen sköter ju en hel del funktioner i Acers version utav android bland annat videoupspelning samt bildvisning så frågan e om den är så lätt att ersätta.

FW: 2.1-update1
    baseband: A1-04.04.02
    kernel: 2.6.29
    Build: Acer_LiquidE_1.100.63_AAP_CAR1 (Vanlig Liquid med LiquidE rom)

Poängteras skall är att detta problem har funnits i alla versioner jag provat.
    Och allt är rensat mellan varje uppdatering.

2. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det kan stämma, har inte riktigt provat... men om det visar att det stämmer, finns det någon annan Gallery app man kan använda?

3. cage85

cage85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan det hänga ihop med detta?

http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=6765

Tydligen handlar det om korrumperade bildfiler som får mediaserver att gå in i någon slags loopläge:

"based on reading elsewhere im guessing this has to do with a corrupted thumbnail, or an incorrectly read image file or thumbnail file"

Last edited: 26 jan 2011
  4. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    läste också om det för inte så längesedan.
    Om jag förstod rätt så behövde man endast ta bort alla thumbnails ifrån minneskortet.

5. selektha

selektha Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det konstiga är ju att detta händer utan att jag gått in i gallery appen och tittar på några bilder, alltså direkt efter att telefonen bootat upp, skulle ju kunna vara så att den läser in ett gäng thumbnails redan vid uppstart för att det skall gå lite snabbar ...

Skall försöka klura vidar och testa att rensa alla thumbnails.

Men frågan kvarstår dock, finns det något ersättnings app för gallery?

6. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Från tidigare installationer finns det thumbnails i /sdcard/Android/data/com.cooliris.media/cache... Jag tror att det är det som spökar...

Jag använde en app som heter JustPictures, lite olika gallery, men funkade fint med picasa/flickr/facebook också.

7. xfs

xfs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är så Android fungerar. Telefonen har faktiskt väldigt många appar igång hela tiden som du inte använder. I princip, enkelt förklarat, försöker systemet hålla så många appar den får tillåtelse till, igång hela tiden för att du ska få en bättre användarupplevelse.
    Du kan styra och modifiera detta genom att ändra dina minfree-settings. Detta kan göras exempelvis via appen AutoKiller.

Lite enkla googlesökningar kan ge dig mer info nu när du vet vad du kan börja söka efter ;-)