Gallery uppdaterar ej?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av recman, 17 nov 2009.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag använder Gallery som kom med telefonen (HTC Magic) för att bläddra bland bilderna och PictureViewer för att titta på bilderna i fullskärmsläge. Problemet är när jag lagt in nya bilder på telefonen så verkar inte Gallery uppdatera sig så jag kan inte använda Gallery för att bläddra bland dom. Använder jag Astro eller annan filhanterare så ser jag ändå filerna.

En annan sak med Gallery, jag skulle vilja kunna exkludera mappar så den inte bläddrar bland tex applikationers bilder, eller skivomslag osv.
    Kanske nån vet en apps som löser de problemen? Har letat men inte hittat nåt.

2. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur är det med detta? Jag har hittat massor av folk som ställer samma fråga över hela nätet utan att få ett enda vettigt svar.

Är det helt enkelt så dåligt att Android/Google inte har någon funktion för att uppdatera Gallery?

3. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Android har en inbyggd Media Scanner som söker igenom hela minnet och minneskortet efter media filer och sparar resultatet i en databas, denna databas kan man som utvecklare nå och hämta information ifrån. Genomsökningen sker med jämna mellanrum men ibland verkar den hänga sig och sluta fungera, en omstart hjälper oftast.

Om du vill tvinga den att skanna om minneskortet kan du ladda ner ett program på Market som heter SDrescan och köra det. Efter det bör du se dina filer i Gallery.

EDIT:
    För att förhindra Media Scanenrn från att söka igenom filer i vissa mappar kan du skapa en fil med namen '.nomedia' utan filnamnstilläg i den aktuella mappen, detta fungerar dock inte med skivomslag för då kommer den inte att hitta musiken heller.

mvh
    Daniel

Last edited: 13 maj 2010
  4. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kanon! Stort tack!