Problem: Gammal basbandsversion

Discussion in 'Galaxy S4 - Allmänt' started by Tobbie94, May 31, 2013.

1. Tobbie94

Tobbie94 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Har en Galaxy S4 som är inköpt på telia för någon vecka sedan.

Problemet jag har är att jag inte kan uppdatera min basbandsversion, Kies osv säger att jag har den senaste versionen men den versionen jag har är:

I9505XXUAMDM och jag vet att den senaste är ME2....

Vad ska jag göra för att kunna uppdatera...?
    Har telia som operatör om det gör någon skillnad...

Last edited: May 31, 2013
  2. filur93

filur93 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

MDM är tysk mjukvara som inte är släppt i Sverige, därför kan du inte uppdatera.

Det ser ut så här för dig va?

För att uppdatera måste du nog flasha in ME2 manuellt. Du hittar den här.

3. Tobbie94

Tobbie94 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Yes det är så det ser ut... Ska verkligen en butik som telia sälja en telefon med tyska basband?!

Kan man göra det utan problem och sedan fungerar enheten som en svensk eller är det bättre och gå till telia och kolla vad de håller på med...?

4. filur93

MINA ENHETER

Nej jag tycker att det är dåligt av dem att sälja telefoner med tysk mjukvara faktiskt. Det är dock hyfsat enkelt att flasha in en uppdatering manuellt och luren kommer då att kunna uppdateras via Kies/OTA i fortsättningen. Men om du känner dig väldigt osäker så tycker jag du tar telefonen till närmsta teliabutik och ber dom fixat det.

Här är en guide hur man flashar in en uppdatering. Guiden är för MDM, men du gör på precis samma sätt för ME2. Att göra en fabriksåterställning efter uppdateringen är "rekommenderat", men inte nödvändigt (jag har inte gjort det :P).

5. martin_v

martin_v Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej.
    Jag har samma dilemma med min telefon men inte orkat göra något. Tänkte försöka följa ditt förslag med ME2 men inte lyckats särkilt bra hittills. Finns det någon bra guide för hur man gör det och med fungerade länk för filen?

6. filur93

MINA ENHETER

Länk för senaste mjukvaran: http://terafile.co/d0293ab14805/I9505XXUENA4_I9505NEEENA1_NEE.zip

Guide: http://true-android.blogspot.se/2014/01/install-xxuena4-android-43-jb-firmware.html

Den gamla guiden (den jag länkade tidigare i tråden) för hur man manuellt installerar mjukvara borde fungera också, om du tycker att den är enklare att följa. Annars är det bara att Googla :)

martin_v likes this.
  7. martin_v

martin_v Infant Droid Medlem

MINA ENHETER