Går det att använda abb för MOBILSURF till MOBILT BREDBAND?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sandman, 25 sept 2010.

1. Sandman

Sandman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Min flickvän behöver ett mobilt bredband till sin dator. Vi har sedan tidigare ett mobilt modem liggande (helt utan abb och sådant) och jag har försökt lista ut vad hon ska ha för abb till det för att komma undan så billigt som möjligt. Hon kommer i princip enbart att köra mail och enkel surf.

Under mitt surfande hittar jag naturligtvis de lösningar som operatörerna har för just "mobilt bredband". MEN jag hittade också det vanliga abb som Telenor kallar Telenor Surfa (Mer info hos Telenor). Det är ett helt vanligt mobilabb, men med obegränsad surf i 1Mbit. På pappret verkar det med andra ord vara exakt vad som behövs, och detta till det behagliga priset av 99 kr per månad.

(Nej, av olika skäl kan vi inte köra någon tetherlösning med hennes egen mobiltelefon.)

Min fråga till forumet är helt enkelt: Om vi skaffar ett sådant abb till henne - ett abb som egentligen är tänkt till mobiltelefon - kommer vi då kunna använda det i modemet utan problem?

2. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Yes, det kommer att funka!

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Ja det kommer fungera som ni tänker men dock kommer ni aldrig få en liknande hastighet som med just mbb då den apn'n liger högre prioterat i nätet

4. Sandman

Sandman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stort tack för svaren!

Det ser ju onekligen lovande ut. Sannolikt kommer jag testa det inom en eller två veckor. Eventuellt återkommer jag med mer frågor då! ;-) Ska försöka återkomma med en liten rapport om hur väl det fungerade också.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Du kan komma ännu billigare undan om du inte väljer ett abbonemang utan i stället tar ett kontantkort. På https://butik.telenor.se/prepaid/Default.aspx?cId=Compare finns det längst ned två pdf-filer. Den ena är en prislista. I den prislistan hittar du t ex det Telenor Surfa som du redan nosat upp på sidan 7.

På sidan 15 hittar du "Telenor Kontant Enkelt", det kan du ladda med 100:- - 500:- per laddning. Så länge som du inte ringer något har du kvar saldot på kontantkortet. Sedan var det det där med mobilt bredband... På sidan 23 hittar du Mobilsurf 1 Mb/s som ger dig obegränsad surf för 69:-/mån. Dessa 69:- dras från saldot på kontantkortet.

m v h Henrik