Går det att lita på emulatorerna?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av iamandreas, 28 jan 2011.

1. iamandreas

iamandreas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

Har utvecklat en app till en webbsajt som jag och mitt företag strax kommer att lansera.

Vi har testat appen på en HTC Hero med Android 2.1 update 1. Utöver detta har vi testat appen i emulatorerna från version 1.6 upp till 2.3.

Min fundering är om detta är tillräckligt? Kan vi lita på att appen kommer funka så bra i en riktig telefon (oavsett modell och märke) som i emulatorn?

Tacksam för svar!

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har upptäckt att inget går emot att testa den på riktiga telefoner.

Har du haft flera uppsättningar med emulatorn (screen densities osv)? Det skiljer väl inte mycket men ibland tycker jag inte riktigt att de beter sig lika.

3. iamandreas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar!

Jo, vi har testat med både låg, medel och hög densitet. Det verkar fungera och se likadant i alla emulatorerna.
    Det enda är väl att jag personligen tycker att den nya UI designen i version 2.3 ser mindre bra ut ;-)

Problemet är ju att få tag på "alla" riktiga telefoner som appen ska köras på - vilket förhoppningsvis är ALLA telefoner som det är möjligt.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det förstår vi alla att det inte fungerar. Så någon gång måste man(ni) vara nöjda. Har ni gjort många olika tester på emulatorn tror jag inte det gör så mycket om ni inte testar på många fysiska mobiler, givetvis är det att rekommendera men det är löjligt att försöka göra det i absurdum.

Så länge alla grova fel är tagna kan man trots allt göra småförändringar då applikationen väl är publicerad för då kanske man får in lite tips på vad som inte fungerar på den femtioelfte modellen.

iamandreas gillar detta.
  5. iamandreas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Absolut. Det förstår vi ;)

Eftersom vi kommer ta betalt för appen vill vi ju ge en så stabil mjukvara som möjligt (det vill ju alla oavsett gratis eller ej iof).

Tack för alla svar!

6. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag upptäckte när jag lät lite folk testa min applikation som jag har utvecklat att Sony Ericsson x10 Mini har lagt på något extra GUI som gör att färgerna blir lite annorlunda vilket gjorde att knapparna upplevdes som inaktiverade. Det utseendet har jag aldrig sett i vare sig emulatorn eller andra telefoner. Det är dock svårt att testa sig mot då man i regel inte har tillgång till någon större mängd telefonmodeller.

Man får skaffa sig en användarbas på twitter/facebook/släktingar som har de vanligaste telefonmodellerna som man nöjer sig med att testa på för att säkerställa att det funkar utan större problem. Det skiljer i regel inte så mycket att det spelar någon större roll är min erfarenhet.

Last edited: 29 jan 2011
  7. iamandreas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, det var definitivt intressant! Har en svägerska med en Sony Ericsson X10 mini. Får testa på henens telefon.

Några funderingar:

• Använder du standardknapparna i din app eller modifierade med färg och form?
    • Vad gjorde du för att få ett tillfredsställande resultat på Sony Ericsson X10 mini?

Tack!

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Just ja, jag bytte färg på texten på några vanliga knappar. Då kunde Motorola Defy knappt se den för de får de gråa knappar att se väldigt mörka ut.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

9. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag använde standardknappar utan någon speciell färgsättning för de olika tillstånden knapparna befinner sig i.

Testet på x10 mini gjordes när de fortfarande körde Android 1.6 och om jag ska vara ärlig struntade jag i det. Jag tyckte det var rätt irriterande att de ändrat utseendet på ett sånt sätt de gjort att jag ansåg att det fick vara som det är. Jag har sett på t ex appbrain att många som kör Svampguiden faktiskt kör X10 mini samt X10 (som jag gissar har samma GUI) men ingen har rapporterat att de störts av utseendet på knapparna (knapparna ligger i en dialog om det har någon betydelse för hur de presenteras). Det är möjligt att det rättats till i och med att x10 fick Android 2.1 eller så är det ingen som stört sig nämnvärt på det.

Det viktigaste som jag resonerat har varit att man säkerställer att applikationen såklart inte krashar på framförallt de vanligaste telefonmodellerna. Dessutom vill man ju inte att utseendet avviker allt för mycket mot hur man designat det så att det ser helt galet ut. Lite smådetaljer är det nog väldigt få som retar sig på om det allmänna intrycket av appen är bra. Det är ganska många Android-applikationer som har riktigt undermåliga gränssnitt så tyvärr kommer man undan med lite smådetaljer som inte ser helt hundra ut.

Som du påpekade i tidigare inlägg så vill man ju dock vara så säker som möjligt på att appen upplevs som man avsett, speciellt om man släpper det som betalapplikation då i alla fall jag förväntar mig lite högre kvalitet. Dåliga betyg i Market kan ju som bekant vara förödande så man vill ju i största möjliga mån säkerställa att appen fungerar ok.

Men som sagt, man måste lägga ribban på en rimlig nivå också, annars fastnar man med finjusterande av detaljer för att få det så nära perfekt på alla telefonmodeller, som i praktiken spelar mindre roll. Följer man trots allt de tips om hur man utformar ikoner etc för att få ett så enhetligt utseende som möjligt under olika upplösningar så fungerar det i regel problemfritt.

Det var väldigt generella kommentarer men min poäng är att man inte borde jaga upp sig så mycket på det här med fragmentation. Det är i mina ögon inget större problem om man följer riktlinjerna för hur man utvecklar appar som klarar olika upplösningar hos telefonerna.

Last edited: 29 jan 2011
  10. iamandreas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för det mkt utförliga svaret! Uppskattas :)

Mitt konkreta bekymmer är att jag skalar om bilder till olika pixelstorlekar beroende på densitet + storlek på skärm och det blir inte helt bra alltid.

Får nästan ta en ny post för att beskriva detta problem.

Tack åter igen!

11. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag skulle rekommendera att testa åtminstone en telefon från varje tillverkare då det ibland kan bli problem på grund av deras speciella gränssnitt. Det ni kan göra är att släppa en beta som slutar fungera efter någon månad har på swedroid. Så får ni den testat på en massa telefoner utan att någon blir gnällig eftersom de inte betalat.