Går det att "merga" två Gmail konton?

Diskussion i 'Allmänt' startad av pimmen, 3 apr 2018.

1. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Frugan skaffade när vi gifte oss ett nytt Gmail konto och nu har hln/vi problemet att, ja det är väl allmänt opraktiskt med två konton, photos, mail play store, och kontakter lite varstans.
    Går det att lösa på något sätt?

bernard gillar detta.
  2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Nej.
    Slå på vidarebefordring på mailen.
    Flytta kontakter/foton osv.

Köpta appar i Play Store kan ni inte göra något åt.

3. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Appar är inte lika viktigt antar jag.

4. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Då blir det enkelt. Gör som jag skrev ovan.

5. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 079

MINA ENHETER

I photos kan man lägga till ett partnerkonto och kopiera alla bilder, och även om man vill automatiskt synca med det kontot samtidigt som ens egna.

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mailen kan du lyfta in på det nya kontot med hjälp av IMAP. Koppla upp båda konton i en mailklient och sen drar du bara över mailen till det nya kontot.

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 010

MINA ENHETER

Att byta konto är alldeles för stort besvär anser jag. Min starka rekommendation till din fru är att använda det gamla kontot och slopa det nya.

Säg att din fru bytte namn från Olofsson till Andersson.
    Det går aldrig att ändra själva mailadressen ([email protected]) men visningsnamnet går att ändra för kontot, t.ex. kommer det stå i alla tjänster och i alla mail hon skickar att hennes namn är Lena Andersson. Bara om man kollar noggrant så ser man den gamla mailadressen, där det står lena.olofsson.

Om hon vill ge ut en mailadress med sitt nya, riktiga namn så finns det en lösning. Hon kan använda sitt gamla konto, men vidarebefordra all post från nya kontot till det gamla samt lägga in sin nya adress som en "Skicka som"-adress i Gmail på den gamla mailen. Allt hanteras från det gamla kontot, men hon kan iaf skicka mail i rätt namn.
    Viktigt är då:
    När hon använder andra tjänster än mail, t.ex. kalender, foton, inloggning i telefonen osv, så ska hon använda sin gamla adress. Den nya adressen är endast avsedd för mail. Alla mail som skickas till nya adressen kommer kunna hanteras från den gamla adressen. Således ska hon inte logga in på sin nya mail nånstans. Den bara finns där i bakgrunden, men behöver aldrig användas till något. Det gamla kontot är fortfarande basen för allting hon gör.
    Så skulle jag göra.

För att undvika att bli inbjuden till Google-grejer med "fel" konto så hade jag övervägt att skapa den nya adressen hos någon annan leverantör, typ @live.se. Kopplad till Gmail så kommer hon ändå kunna hantera allting från Gmail och inte störas av Microsoft (förutom om det kommer "spam" som råkar fastna i live-kontot - det händer någon enstaka gång, då får man logga in och sedan vidarebefordra det till sig själv om man vill ha mailet, det går inte att helt stänga av Microsofts kassa spamdetektor). Jag kör denna lösning ibland men av helt andra skäl än ändrade namn. Det är enkelt inifrån Gmail att välja vilken adress som ska användas när man skickar ett mail - jag har själv några olika adresser inlagda. De kan hanteras i princip sömlöst trots att de är live-adresser och inte hör till Google.