Ni vet short codes, såna kortnummer som går att smsa till exempel för att få information om ett registreringsnummer från Transportstyrelsen, för att kolla hos mobiloperatören vilken datamängd man har kvar och en massa annat. Jag har aldrig lyckats skicka till ett utländskt kortnummer - kan det gå i vissa fall tro?
Några exempel på utländska short codes:
Finn kjøretøyets eier
Sök registreringsnummer för fordon | 020202
License Plate Search 16500 | Vehicle details via SMS
Man kan ju tycka att landsnumret (t.ex. +47) följt av ett sånt kortnummer borde fungera, men inte såvitt jag sett. Det finns inget knep eller genväg för att kunna göra det?
Om jag befinner mig utomlands så har jag alltid kunnat smsa svenska short codes utan problem, ungefär som att telefonen tror att den fortfarande befinner sig i Sverige ur det perspektivet. Ska man då dra slutsatsen att inte ens när man själv befinner sig utomlands i ett visst land, inte ens då går det att använda det landets egna short codes, utan man måste i så fall skaffa ett lokalt abonnemang för det syftet? Verkar opraktiskt i så fall.
Till sist:
Ibland kan man se amerikanska presidentkandidater ha såna koder som en del i sin kampanj:
Ifall man skulle vilja ta del av utskick som gör via den metoden, finns det någon metod för oss i Sverige att göra det, typ någon webbtjänst som erbjuder det eller något? Eller är enda metoden att i så fall skaffa ett amerikanskt kontantkort som stödjer roaming i Sverige, ifall vi tar exemplet ovan? Antar att det inte finns några kostnadsfria kontantkort som löser det..
Det med Trump var bara ett exempel jag hade i minnet, men jag har sett andra utländska short codes några gånger som man funderat på om det går att skicka till ;-)
Click to expand...