Går det att smsa utländska "short codes"?

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by N6290, Oct 11, 2025 at 07:47.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Ni vet short codes, såna kortnummer som går att smsa till exempel för att få information om ett registreringsnummer från Transportstyrelsen, för att kolla hos mobiloperatören vilken datamängd man har kvar och en massa annat. Jag har aldrig lyckats skicka till ett utländskt kortnummer - kan det gå i vissa fall tro?

Några exempel på utländska short codes:
    Finn kjøretøyets eier
    Sök registreringsnummer för fordon | 020202
    License Plate Search 16500 | Vehicle details via SMS

Man kan ju tycka att landsnumret (t.ex. +47) följt av ett sånt kortnummer borde fungera, men inte såvitt jag sett. Det finns inget knep eller genväg för att kunna göra det?

Om jag befinner mig utomlands så har jag alltid kunnat smsa svenska short codes utan problem, ungefär som att telefonen tror att den fortfarande befinner sig i Sverige ur det perspektivet. Ska man då dra slutsatsen att inte ens när man själv befinner sig utomlands i ett visst land, inte ens då går det att använda det landets egna short codes, utan man måste i så fall skaffa ett lokalt abonnemang för det syftet? Verkar opraktiskt i så fall.

Till sist:
    Ibland kan man se amerikanska presidentkandidater ha såna koder som en del i sin kampanj:

Ifall man skulle vilja ta del av utskick som gör via den metoden, finns det någon metod för oss i Sverige att göra det, typ någon webbtjänst som erbjuder det eller något? Eller är enda metoden att i så fall skaffa ett amerikanskt kontantkort som stödjer roaming i Sverige, ifall vi tar exemplet ovan? Antar att det inte finns några kostnadsfria kontantkort som löser det..

Det med Trump var bara ett exempel jag hade i minnet, men jag har sett andra utländska short codes några gånger som man funderat på om det går att skicka till ;-)

2. Fr3dr1k

Fr3dr1k Teen Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Vpn så du kan ställa in så det ser ut som om du är i rätt land?

3. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    VPN funkar väl inte på på sättet eller har jag fel? Det är väl mer hur datatrafiken transporteras.
    Den påverkar väl inte riktigt ett sms?

jnsson and Leo83 like this.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att sånt där går på SIM-kortet, så skulle tippa på att du behöver ett US SIM-kort för US short codes
    Mig veterligen påverkas inte VPN alls för detta