Går det att starta Android i flygplansläge?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xboy, 26 aug 2009.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Att koppla in Androids flygplansläge när telefonen är igång är gjort med hjälp av en enkel knapptryckning (på off-knappen, för er som inte redan känner till det). Kruxet är ju att telefonens radiokretsar vid det laget redan är igång.

Därför skulle jag gärna vilja veta om man kan starta en avslagen orootad Android-telefon i flygplansläge? Anledningen till att jag undrar är helt enkelt för att man inte får ha på mobiler överhuvudtaget vid start och landning (ens med flygplansläget aktiverat). Om man vid start slår av den och sedan vill slå på den så bör man ju därför starta den i flygplansläge istället för att starta den precis som vanligt och sedan koppla in flygplansläget.

Alltså: hur startar man en avslagen Android-telefon så att den från första sekund har flygplansläget aktiverat och aldrig under ens bråkdelen av en sekund har radiokretsarna aktiverade?

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag tror inte det går.
    Om du varken få ha den på eller i flygplansläge vid start/landning kan du väl ha den avstängd och sätta på telefonen när planet har kommit upp i luften? :)

Förövrigt så kommer inte flygplanet att störta även om du fuskar lite ;)
    Tro mig, inget flygplan i världen hade vågat flyga om den inte klarade de störningar som uppkommer från mobiltelefoner. Det måste vara tusentals med passagerare som glömmer sina mobiler påslagna varje dag.
    Enligt mig är det är bara en *extrem* säkethetsåtgärd. Ungefär samma som att man inte får prata i mobiltelefon på sjukhus..

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det går jättefint att försätta min Hjälte i flygplansläge och sen stänga ner telefonen och ta ur batteriet och sen sätta i det igen och starta telefonen igen och den är fortfarande i flygplansläget. Vad är problemet?

Detta innebär att man FÖRE man går ombord på planet slår på flygplansläget och sen stänger av telefonen under hela uttaxningen tills man är uppe i liften igen då man åter slår på telefonen.

Eller har jag missuppfattat nåt?

Ojdå, borde väderwidgeten kunna uppdateras i flygplansläge förresten? Eller den verkar nog använda sig av cachad data.

Last edited: 26 aug 2009
  4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Handlar inte om säkerhet, handlar om störningar för patienter, medresenärer, mobilnät mm...
    ...sedan kan man faktiskt störa utrustningen på vissa plan (tänk på radiostörningarna när det ringer i telefonen) så säkrast att dra alla över en kam. Men har man i flygplansläge så finns det egentligen ingen risk.

Allt handlar om vad folk tror. Har man hårdare regler än vad som behövs och trycker på dem så slarvar folk mindre. Sedan handlar det om tilltro också. Jämför med säkerhetskontrollerna på flyget där de tar en säkerhetsnål, men det finns gafflar och knivar i restaurangen...
    ...allt för att folk skall uppfatta flyget som säkrare än vad det egentligen är...
    ...i USA måste man röntga skorna för att de hade en skobombare och i Europa har man regler runt vätskor för att några försökte spränga ett plan med flytande sprängmedel.

Sätt mobilen i flygplansläge med gott samvete under start och landning och stäng av alla larm också ("missed call" rekommenderas för detta och annan hantering också). Ett större problem är att flera flygbolag inte tillåter att du använder mobilen som MP3-spelare under flygningar för att det är en telefon (än en gång handlar det om ur det uppfattas av medpassagerarna, samt "risken" att manslår på den). Av denna anledning brukar jag försöka gömma undan min tlefon/mp3-spelare på flyget. Här har iPhoneägarna en fördel, för de kan ju hävda att det är en iPod touch... ;-)
    ...som förresten har WLAN...

På tal om WLAN, tänk på alla datorer med WLAN som temporärt är på under flygningarna (kan man oftast inte stänga av under boot av windows). Surfmöjligheterna på flyget försvann förresten i samband med att Skype kom och mängder av klagomål inkom mot telefonsamtal i planen (även om man också hade dålig ekonomi för tjänsten), nu diskuteras det att införa surfmöjligheter och WLAN på planen igen...

5. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Bra poäng. Jag säger inte att det är något fel med de nuvarande reglerna, för det är precis som du säger.
    Just därför tycker jag att man inte att man behöver oroa sig. Men det förutsätter just därför att man förstår varför. ;)

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag brukar skita i att inte ha telefonen i flygplansläge, det handlar nog mest om att de är rädda att folk inte klarar av att sätta telefonerna i det.
    Tester har utförts mot sjukhusapparatur där de försökt försätta dessa ur funktion med hjälp av GSM-telefoner utan att lyckas och då under hårda förhållanden.

7. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Den ansluter ju inte mot telefonnätet förrän man har slagit in pinkoden. När jag startade min magic första gången så hade jag ju lyckats sätta simkortet åt fel håll och då gick det ju inte att "logga in". Då iaf har jag för mig att när jag skulle stänga av telefonen fick jag upp den där listan man får när man håller in den röda knappen, där borde det väl gå att ställa in flygplansläge direkt!? (har inte provat själv, är för lat för att starta om telefonen! :P)

8. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Bumpar tråden lite, eftersom jag också snart ska flyga. Men kan man inte bara ta ut Simkortet? :)--

9. Largeman

Largeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hoppsan vilket trådlyft.

Som det står i något tidigare inlägg. Om du vill följa de bestämmelser som gäller så slå på flygplansläge innan du stänger av telefonen, detta gör att den startar i flyplansläge när du sedan slår på den.

OBS! Jag kan inte garantera att detta gäller alla telefoner/modeller, men de jag provat på har det fungerat på.

10. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Klart du kan göra det, men frågan är ju varför? Slå bara på flygplansläge innan du stänger av den som Largeman mfl säger. Om du skulle missa detta och vara tvungen att starta den i normalt läge för att slå på flygplansläge direkt är det nog ingen fara :)

11. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går att ringa nödsamtal även utan att ha slagit in pin-koden eller att simkort sitter i så den pratar den med mobilmasterna direkt.

12. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Fast sitter man i ett störtande plan så tror jag du kan hoppa över 112 och bara hoppas på det bästa.

13. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jo jag vet att jag kan sätta den före, undrade bara om det gav samma effekt :) Tack för svaren iaf. Kommer troligtvis sätta den i flightmode innan ;)

14. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nope... för du kan fortfarande ringa 112...

15. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

16. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Frågade min kompis som flyger. När de säger att man ska stänga av saker vid start och landning handlar om att folk ska vara uppmärksamma. Om det skulle hända något så ska man kunna lyssna och fokusera på info. T ex någon som sitter o lyssnar på musik skulle nog kanske inte märka något.

Sen med att ha på telefonen som vanligt är en gammal sak som levt kvar länge, men på vissa bolag så erbjuder dom WiFi ombord.

Täckningen av GSM/3G på 10,000 fot är för övrigt ganska dålig ;)

17. Strandberg

Strandberg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

båda mina föräldrar har jobbat inom flyget senaste 20-25 åren och kan meddela att de flesta i personalen vaken stänger av eller använder något "flight mode" på sina lurar :)

18. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

De gånger jag flugit med telefon har jag inte stängt av den, bara satt den i flygplansläge...

19. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag flög med Finnair 4 ggr i sommar. Det var första gången jag hörde ett flygbolag konsekvent påminna om att sätta telefonen i flygplansläge innan man stänger av den, om telefonen kräver det för senare uppstart i samma läge som vid avstängning.

Det hade dock varit trevligare om man, precis som med exempelvis vissa Nokiatelefoner, kunde slå på funktionen att fråga om man vill starta telefonen i flygplansläge när man slår på den.