Går det bra att skriva på X10?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av teddyjohan, 3 apr 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är nyfiken på hur ni upplever den kapacativa skärmen när ni skriver t.ex. mail eller SMS. Har läst ett antal recensioner och det verkar som att vissa menar att kapacativ alltid är bättre, andra menar att det inte spelar någon roll om den kapacitiva saknar DT/MT eftersom den inte registrerar alltför snabba tryckningar.

Vad har ni för erfarenheter och kan ni relatera/jämföra till någon annan modell, smart- eller feature?

Är sugen på en liten HTC alternativt en X10 Mini, men eftersom jag skickar i snitt 66 SMS per dag och gärna skriver fort (nummersats, ej QWERTY) är jag nyfiken...

2. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    En kompis skaffade för itne så länge sen en iphone, tidigare hade han alltid haft siffersats. Han har inte vant sig riktigt utan skriver med pekfingret. Det vet jag fler som gör med iphone.

På min gamla P990 med ett fysiskt qwerty med knappar aningen mindre än vad tangenterna blir på X10:ans skärmtangentbord i porträttläge skrev jag med en eller två tummar ganska fort (med mina mått mätt). Nu skriver jag nästan lika fort med X10:an i porträttläge men stavfelen blir fler. I landskapsläge blir ju knapparna mycket större men jag får ändå nåt stavfel (eller om tryckningen inte går fram helt, men jag skriver snabbare än att jag hinner med och se om jag trycker fel eller om mobilen känner av fel). Nu har jag visserligen bara haft X10 i några dagar, men jag tror att ett tangentbord med fysiska knappar alltid är enklare att skriva på, dvs går snabbare och med färre fel.

För dig att bara snabbtesta enn skärmtangentod ger inte hela sanningen, man måste vänja sig, men skriver du 66 sms per dag skulle jag rekommendera ett fysiskt tangentbord som på Motorola Milestone elelr X10 Mini Pro.

3. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Tycker personligen inte det är några svårigheter, och då kommer jag från en Blackberry Curve 8900 som hade ett fysiskt qwerty-tangentbord, det är mest en vanesak, men på original tangentbordet på X10 kan jag skriva tillräckligt fort och med lite mer övning och vana kommer det gå snabbare och bli mer träffsäkert.

Har inget att klaga på och jag har ägt ett antal telefoner dem senaste åren. Bland annat LG KS20, Blackberry Curve 8900, SE K750i, Samsung U700i, alla med helt annorlunda skrivupplevelser (måste dock säga att förutom min Blackberry så är X10 min personliga favorit att sms:a, maila och facebooka genom osv.).

<3

4. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Som nämnt i annan tråd så är tangentbordet ok, men ett bättre alternativ är smart keyboard pro. På det skriver jag som vinden på X10.

5. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

kan du posta screenshot hur det ser ut? är lite intresserad så jag har lite att välja på.

6. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, posta lite screens, eller varför inte en YouTube video? :)

Tack för svaren! Jag skriver med tummen på höger hand och kommer inte alls överrens med QWERTY på t.ex. iPhone, problemet med iPhone är dock att man inte har några alternativ. X10 Mini har mindre ram under skärmen och verkar ha stort numeriskt tangentbord, så gissningsvis emulerar den "det gamla handgreppet" bättre - fast man slipper taskiga fysiska knappsatser...

Fler åsikter kanske? :)

7. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sorry, kan inte posta screens eller film, har inte tillgång till utrustning just nu.
    Det mörka liknar stock android kbd fast på longpress får man siffror och symboler som på htc's tangentbord. Sen finns det en ljusare variant som i mina ögon är ännu fulare. Sen finns det en iphone wannabe skin också, som verkar lågupplöst, ser pixlig ut på X10. ÅÄ och Ö verkar offsettade några pixlar också. Så världens vackraste kan man inte anklaga det för att vara men fungerar fantastiskt mkt bättre, iaf för mig än det inbyggda. Värt mer än de $2.50 de tar utseendet till trots, för funktionaliteten är så mycket bättre.

Det finns en liteversion på Market som heter "Smart Keyboard", har inte allt som pro har, men ni kan bilda er en uppfattning.

Last edited: 4 apr 2010
  8. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Scandinavian Keyboard är ett bra gratis-alternativ också! riktigt lätt att skriva på!

9. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fungerar det numeriska som ingår bra rent generellt? Jag är väldigt old-fashion, inget T9 och inget QWERTY! Det var på 90-talet som mobiltelefoner peakade för mig ^^

10. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Annars har du det här.Touchpal det har stöd för Svensk ordlista
    http://www.youtube.com/watch?v=LtFRarsgnEM&feature=channel

Last edited: 5 apr 2010