Går det inte att unroota om permanent s-off (xtc clip)

Diskussion i 'Incredible S' startad av kochan10, 20 aug 2011.

1. kochan10

kochan10 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Hej!

Som sagts undrar jag om det går att unroota (bara unroota, alltså flasha in stock rom och ta bort root. Jag vet att det INTE går att återställa till S-ON i så fall) om man har permanent s-off (ship s-off). Eftersom jag hade gjort alla möjliga uppdateringar kunde jag inte använda mig av alpha-rex revolutionary så investerade jag i xtc clip. Jag låste upp bootloader på en gång, rootade utan några större problem och installerade ARDH, CM7, MIUI (inte samtidigt självklart :). Problemmet uppstår när jag försöker unroota (kör...RUU_Vivo_Gingerbread_S_HTC_WWE_2.30.405.1_Radio_20.2808.30.085AU_3805.06.03.03_M_release_199308_signed Jag är dock osäker på det är den rätta versionen för vår region men eftersom jag har exakt likadan programvaruversion och radio så chansar jag på det). Det går inte liksom. Om jag använder mig av PC-metod (med Vista - 32 bit, senaste drivrutinerna från HTC och ovanstående RUU) får jag error [130] model ID error. Om jag väljer goldcard metod (dvs plockar rom.zip från RUU-packet, byter nam till PG32IMG.zip, klistrar in i sd-kort och försöker installera via bootloader får jag meddelande :"model ID incorrect uppdate fail". Jag har hittills använt mig av två guldkort: Kingston 2 gb (som funkade utmärkt vid rootning av min gamla Legend) och Sandisk 8 gb (fom följt med telefonen)- skitsamma :)

Jag har gått genom miljontals sidor med alternativa problem / potentiella lösningar (framför allt på xda) men uppriktigt sagt inget av dessa fall verkar va exakt likadant som mitt. Känns som att alla de med permanent s-off accepterat faktum att garantin redan gått åt helvette och tänker inte unroota sina enheter överhuvudtaget ;)

Jag vet att bara få av oss har använt sig av xtc clip men kanske har någon någon idé hur man kan fixa den jäkla errorn 130 och andra frågan: Vad är den rätta RUU - versionen för Sverige?

EDIT: Ingen fara, jag fixade nyss det.
    Det visade sig att XTC CLIP ändrade mitt MODEL ID NUMMER från PG3213000 till PG3212000. Det kan man inte veta innan man installerar ENG S-OFF. Jag var alltså tvungen att använda clippet igen. Efter att jag återställde till mitt ursprungliga MODEL ID fick jag äntligen unroota mobilen utan några problem!

Last edited: 21 aug 2011
  2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
  3. kochan10

kochan10 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Om man låser upp bootloader med xtc clip så får man permanent (ship) s-off. Som sagts igår installerade jag ENG S-OFF ([HBOOT] HOWTO Install an ENG hboot on your INC S - Page 7 - xda-developers) och tack vare det fick jag veta vad jag hade för modelid som visade sig vara boven i dramat :) Sedan installerade jag RUU utand några problem och på så sätt unrootade min is. HBOOT har självklart uppdaterats men det var endast ENG S-OFF som visade sig vara temporär och försvann. SHIP S-OFF (som gjorts med xtc-clip) kvarstår oförändrad.

Nu när jag vet att det går att unroota när som helst är det dags att roota om och installera något snabbare rom :)

EDIT: I tråden står det inget att ante_ante använt sig av xtc clip ;) Jag tror att hon/han tog bort säkerhetslåset med hjälp av rev/alpharex och sedan uppdaterade till 2.30.405.1 med ota vilket låste bootloader igen.

Last edited: 22 aug 2011
  4. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre