Går ej att lägga till Gmail-konto till e-post appen i Sense

Diskussion i 'Frågor och support' startad av w00t, 5 sept 2010.

1. w00t

w00t Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hejsan,

Finns ett par trådar ang. samma ämne, dock så är de lösta och inte riktigt samma problem..

Detta gäller en HTC Desire som kör Sense gränssnittet och gäller således bara de lurar som kör med Sense antar jag.

När man konfigurerar telefonen för första gången vid boot så lägger man till en gmail-adress som sedan hamnar som "huvudkonto" och även under Gmail-appen såklart.

Jag tycker gmail-appen suger hästpung och vill använda den E-post appen som kommer med Sense som fungerar sjukt bra. Använder en extra mail som jag lägger till utan problem i mailklienten men det går inte att lägga till den mailen som är konfigurerad som "huvudkonto"! Får felmeddelandet

"Varning , Det finns inte tillräckligt med plats. Radera några meddelanden och försök igen"

som jag förstått redan att det är en felöversättning som menas att det är fel mailinställningar/inloggningsuppgifter.

Dock är det till 254% rätt inloggningsuppgifter, det går att lägga till andra gmailkonton (med exakt samma inställningar, både manuellt och automatiskt). Kör med samma inställningar men byter sedan mail/lösenord till samma som "huvudkontot" så får jag direkt felmeddelandet.. och det är inte fel lösenord.

Går det att komma runt detta? i så fall hur?

MVH

2. w00t

w00t Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Fyfan.

Problemet är att när ett lösenord innehåller tecken så misslyckas inloggningen och kontot kan således inge läggas till. Har inget med det jag skrev i inlägget om "huvudkonto" att göra utan det är fel i appen som inte tillåter lösenord med tecken.

Bra säkerhet!

3. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har ett Google Mail konto som fungerar som mitt Google konto för telefonen. Det är detta konto som är kopplat till min en vecka gamla HTC Desire.

Jag har inte hunnit testa e-postklienten som man får med telefonen från HTC. Men jag har nu lyckats lägga till ett nytt e-postkonto i e-postklienten från HTC. Kontot som jag har lagt till är samma konto som är kopplat till telefonen, dvs. mitt Google Mail konto eller mitt "huvudkonto" om du vill kalla det för det.

Jag har kunnat skicka iväg ett meddelande från det kontot, via e-postklienten E-post från HTC till en Tele2 adress som jag har. Jag tog emot meddelandet på datorn där jag har min Tele2 adress konfigurerad. Jag har svarat på meddelandet och skickat tillbaka till mitt Google Mail konto. Dock så har jag inte fått tillbaka detta meddelande i e-postklienten E-post från HTC i telefonen. Men jag vet att det har skickats och har kommit fram då jag kan hitta det om jag läser min Google Mail inkorg via Gmail klienten på telefonen, eller via e-postklienten på datorn för den delen.

Jag vet inte om det är bara jag som inte kan hantera e-postklienten E-post från HTC, eller om det här är en begränsning i mitt Google Mail konto. Jag lyckades ju skicka iväg ett meddelande från det kontot, via klienten E-post. Jag borde då rimligen kunna ta emot meddelanden också i E-post. Jag vet inte vad det beror på, jag får titta närmare på det.

Jag bör nämna att jag har ställt in mitt Google Mail konto manuellt i E-post. Jag har använt POP protokollet. Jag har använt pop.gmail.com som inkommande server och smtp.gmail.com som utgående server. Jag har aktiverat SSL för både inkommande och utgående server. Jag har angett portnummer 995 för inkommande och 465 för utgående server. Samma inställningar har jag i e-postklienten på datorn och det har fungerat i minst tre år i sträck. Jag har installerat om operativsystemet och konfigurerat om e-posten då och då men dessa inställningar har alltid fungerat för mina Google Mail konton (jag har två stycken).

Huvudsaken är i alla fall den att jag har kunnat lägga in samma Google Mail konto i e-postklienten E-post som annars är kopplat till telefonen och fungerar som "huvudkonto" och som fungerar i Gmail klienten.

4. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Vad menar du med "tecken"? Det är väl självklart att ett lösenord innehåller tecken? Vad är det du vill att det ska innehålla?

Det är fel i appen? Du menar alltså den e-postklient från HTC som följer med telefonen, dvs. "E-post" appen?

Kan du skriva ner alla steg du tar så jag får se vad du gör?

Förklara också gärna det där om att lösenordet innehåller tecken. Jag vill gärna se ett lösenord som inte innehåller tecken. Du behöver inte (och bör inte) skriva ner ditt riktiga lösenord, ändra lite på det eller ge bara ett annat liknande exempel på lösenord.

Last edited: 8 sept 2010
  5. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

epost appen som kommer med sense går ju ut och kollar om där är ny epost.
    gmail appen är alltid "uppkopplad" och ska få eposten i samma sekund som den landar hos gmail.

Han menar nog !"#¤%&/&/() typ såna tecken.

6. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har nu E-post appen igång och inkorgen för Huvudkonto visas. Jag har döpt mitt Google Mail konto till Huvudkonto. Det enda jag ser är "ingen e-post".

Jag har som sagt skickat ett meddelande från Huvudkonto i E-post appen till en Tele2 adress. Det meddelandet har jag fått och öppnat i Outlook 2007 på datorn.

Jag har i det läget svarat på det meddelandet i Outlook 2007. Det har skickats och kommit fram till mitt Google Mail konto (Huvudkonto i E-post på telefonen).

Men jag kan inte se det ens om jag själv väljer att uppdatera meddelanden i E-post appen på telefonen.

Med E-post appen öppen trycker jag alltså på menyknappen och väljer Uppdatera. Men meddelandet hämtas inte. Däremot hämtas det i Outlook 2007 utan problem och i Gmail appen på telefonen.

Så du menar att om jag byter lösenordet till mitt Google Mail konto till något som %&4987aceg! så kommer jag inte kunna använda kontot i E-post appen? Har du själv testat det här?

Edit 1:
    Jag har nu testat att skicka ett helt nytt meddelande från en helt annan Tele2 adress än den jag använde tidigare, till mitt Google Mail konto (Huvudkonto i E-post appen). Jag har nu suttit och manuellt uppdaterat kontot i telefonen med fem sekunders mellanrum under en minut. Jag har alltså låtit E-post försöka hämta meddelandet 12 gånger under en period av 1 minut. Jag fick inget meddelande. Jag provar här nu fyra minuter senare innan jag uppdaterar det här inlägget och fortfarande inget nytt meddelande.

Jag har nu kollat inställningarna för kontot och allt står rätt till. Den är inställd på att hämta nya meddelanden var 15:e minut. Så nog borde den redan ha hämtat något nytt meddelande.

Edit 2:
    En uppdatering kommer här nu efter 30 minuter. Det har visat sig att meddelanden som skickades från mitt Google Mail konto på telefonen till Tele2 adresser har kommit fram. Men inte meddelanden som har skickats från Tele2 adresser på datorn till min Google Mail adress på telefonen.

Jag loggade in på mitt Google Mail konto på http://mail.google.com/mail/ och där hittade jag flera meddelanden som var på väg från Tele2 till Google Mail men som fastnade i skräppostmappen. Efter att ha markerat att dessa inte är skräppost så har jag utan problem kunnat hämta dessa i telefonen i E-post appen.

Så nu när jag skickar ett meddelande från ett Tele2 konto till mitt Google Mail konto så tar jag emot det på telefonen både i Gmail appen och E-post appen. Man får tycka vad man vill om det men jag föredrar nog Gmail appen för Google Mail konton, just för att det integreras bättre med dessa konton även om funktioner och den visuella presentationen är annorlunda.

Jag har ännu inte testat att ändra lösenordet för kontot dock.

Edit 3:
    Okej, en sista uppdatering då. Nu har jag testat att byta lösenord också. Faktum är att jag inte ens kunde byta till ett lösenord som innehåller de tecken som du skrev, du skrev !"#¤%&/&/(). Jag har provat att byta till Tisatpass1&%#¤/()"!. Jag fick bara ett felmeddelande.

Jag försökte ändra lösenordet genom Google Account på https://www.google.com/accounts/.

Det jag skulle vilja veta då är hur fasiken han har lyckats med det till synes omöjliga - att skapa ett Google Mail konto vars lösenord innehåller alla de förbjudna tecknen som är nog för att nekas att skapa kontot.

Nej, jag begriper inte det här. Det man får använda som lösenord till ett Google Mail konto är alltså alla bokstäver från A till Z, och man kan antingen använda små eller stora bokstäver eller göra som jag blanda stora och små bokstäver. Man får också använda siffror och skiljetecken. Exempel på skiljetecken är apostrof, kolon, kommatecken, tankstreck, bindestreck, utropstecken, punkt, frågetecken, semikolon, snedstreck, omvänt snedstreck, understreck, asterisk och tilde. Soltecknet (¤), et-tecknet (&), % (procent) nummertecken (#) är inte exempel på skiljetecken.

Jag har alltid använt små och stora bokstäver ihop med siffror och det har räckt långt för mig. Jag har aldrig haft intrång i något av mina konton, Google Mail eller annat konto. Jag förstår inte varför man måste kunna använda såna här specialtecken. Det är ju inte ens säkert att dessa tecken finns på ett tangentbord som är avsett för ett annat språk än svenska, t.ex. när man befinner sig utomlands och ska använda en dator på ett Internetcafé. Man får ta hänsyn till det också när man skapar lösenord.

Last edited: 8 sept 2010
  7. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej igen!

Jag får ta tillbaka några bitar av det jag sagt innan. Nu får nämligen jag också det där meddelandet.

Jag gick in på Google Account på https://www.google.com/accounts/ och ändrade lösenordet för mitt Google Mail konto till aB2':,-!.?;/\_*~.

När jag försökte lägga in kontot i E-post appen igen efter att ha raderat det så gick det inte. Efter att ha knappat in e-postadress, lösenord, protokoll (POP), inkommande server (pop.gmail.com), kryptering (SSL), inkommande port (995) och klickat på Nästa så fick jag meddelandet ovan.

Men när jag försökte lägga in ett Tele2 konto så gick det hur bra som helst. Jag kollade också mängden ledigt minne. Det finns 3,46 GB ledigt på SD kortet och 62,84 MB på det interna minnet. Så jag förstår inte alls varför den säger att det inte finns plats. Jag kollade också så att alla e-postkonton och meddelanden var raderade från E-post appen innan jag gjorde ett nytt försök.

Men var fick du där om att meddelandet ovan betyder något annat än vad som står i det? Det fick mig nämligen att byta till English (Sweden) och då fungerade fanskapet! Så byt till engelska du också så ska du se att den accepterar ditt (i mitt tycke) tillkrånglade lösenord.

Med tanke på att det fungerar om språket är engelska så borde det ju rimligtvis vara en liten bugg någonstans i Android som triggar felmeddelandet i E-post appen.

Det du har att välja på är alltså:

1. Byt språk till English (Sweden). Det gör du genom att trycka på hemknappen, menyknappen och gå in på Inställningar, SD & telefonminne och där byta språket.

2. Byt lösenordet för ditt Google Mail konto till något som inte innehåller annat än bokstäver och siffror.

Lycka till!

8. Michko

Michko Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

så man kan inte ens ha siffror i lösenordet?
    Får samma fel meddelande nu när jag precis ändrat mitt lösenord på mitt yahoo konto.
    Inga skumma tecken, bara siffror.
    fan det är ju riktigt dåligt ..

[edit]

ja det är så dåligt, ändra lösenordet igen utan siffror och då funka det...

Last edited: 10 nov 2010