Jag har ett Google Mail konto som fungerar som mitt Google konto för telefonen. Det är detta konto som är kopplat till min en vecka gamla HTC Desire.
Jag har inte hunnit testa e-postklienten som man får med telefonen från HTC. Men jag har nu lyckats lägga till ett nytt e-postkonto i e-postklienten från HTC. Kontot som jag har lagt till är samma konto som är kopplat till telefonen, dvs. mitt Google Mail konto eller mitt "huvudkonto" om du vill kalla det för det.
Jag har kunnat skicka iväg ett meddelande från det kontot, via e-postklienten E-post från HTC till en
Tele2 adress som jag har. Jag tog emot meddelandet på datorn där jag har min
Tele2 adress konfigurerad. Jag har svarat på meddelandet och skickat tillbaka till mitt Google Mail konto. Dock så har jag inte fått tillbaka detta meddelande i e-postklienten E-post från HTC i telefonen. Men jag vet att det har skickats och har kommit fram då jag kan hitta det om jag läser min Google Mail inkorg via Gmail klienten på telefonen, eller via e-postklienten på datorn för den delen.
Jag vet inte om det är bara jag som inte kan hantera e-postklienten E-post från HTC, eller om det här är en begränsning i mitt Google Mail konto. Jag lyckades ju skicka iväg ett meddelande från det kontot, via klienten E-post. Jag borde då rimligen kunna ta emot meddelanden också i E-post. Jag vet inte vad det beror på, jag får titta närmare på det.
Jag bör nämna att jag har ställt in mitt Google Mail konto manuellt i E-post. Jag har använt POP protokollet. Jag har använt pop.gmail.com som inkommande server och smtp.gmail.com som utgående server. Jag har aktiverat SSL för både inkommande och utgående server. Jag har angett portnummer 995 för inkommande och 465 för utgående server. Samma inställningar har jag i e-postklienten på datorn och det har fungerat i minst tre år i sträck. Jag har installerat om operativsystemet och konfigurerat om e-posten då och då men dessa inställningar har alltid fungerat för mina Google Mail konton (jag har två stycken).
Huvudsaken är i alla fall den att jag har kunnat lägga in samma Google Mail konto i e-postklienten E-post som annars är kopplat till telefonen och fungerar som "huvudkonto" och som fungerar i Gmail klienten.
Click to expand...