Går ej att logga ut från gmail eller android market

Diskussion i 'Applikationer' startad av lottiz_79, 9 aug 2010.

1. lottiz_79

lottiz_79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hoppas att ngn kan hjälpa mig med mitt problem. Jag är ny med att använda Android Market. Installerade lite spel idag. Men sen såg jag att gmailen och Android Market är öppen i mobilen. Hittade inget om vart jag ska logga ut eller hur jag ska göra det. Ska det vara på detta sätt? Betalar man ngt för att man är uppkopplad mot dom hela tiden? Är det säkert? Provat att starta om mobilen men är fortfarande uppkopplade mot dom. Har en SonyEricsson X10, (spelar nog inte ngn roll vilken mobil man har)

Lite orolig blir man när man inte riktigt vet hur det fungerar.

Tacksam för svar

// Lotta

2. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är meningen att det ska vara inloggat hela tiden :) Det är säkert och det kostar inget, förutom den datatrafik som går till servrarna, och när du inte använder apparna är denna ganska liten.

3. lottiz_79

lottiz_79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket för svaret :) Nu blev jag lite lugnare. tack så mycket..

4. Inodlog

Inodlog Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Har en fråga också angående detta. Jag har loggat in på en annan polares mobil med mitt gmailkonto och vill så klart logga ur nu men var fasen hittar man var man loggar ur sitt gmailkonto? Måste ju gå! Är en x10 mini vi pratar om

5. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om du loggade in på telefonen ifråga i samband med installationen vid första användningen är nog enklaste sättet en fabriksåterställning. Om du loggat in i efterhand och därför har kompisens account som "main" på telefonen kan du ta bort ditt under Settings->Accounts & Sync

6. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Ursäkta att jag återupplivar en så här gammal tråd men när frågan nu redan fanns kändes det bättre att spinna vidare här än att starta en ny tråd.

På vilket vis är det säkert att jag är konstant inloggad på gmail i min mobil? Jag vill inte att vem som helst som råkar få tag på min mobil ska kunna komma åt min mail, och ja, jag lägger ifrån mig mobilen då och då.

Jag läste någonstans att om man stänger av synkronisering ska man tydligen kunna logga ut från appen, men jag vet inte än om det stämmer. Rätt korkat av Google att inte låta folk logga ut från gmail i mobilen.

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Du vill säkert inte att de ska kunna läsa dina sms heller? Sätt på ett skärmlås på mobilen om du vill förhindra att någon snokar. Det finns även appar som sätter lösenord på vissa appar.

8. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Mail kräver inloggning och utloggning, därför antar man att man i mailen ska kunna spara känslig information.

Sms finns i mobilen hela tiden, och jag låter flickvännen låna mobilen så hon kan spela Wordfeud, därför måste hon kunna låsa upp mobilen när hon vill använda den. Inte för att jag tror att hon skulle läsa mina sms men det skulle inte spela någon större roll om hon gjorde det. Däremot vill jag inte att hon börjar leta igenom hela min gmail. Det är privat på en helt annan nivå.

Jag tycker det är ganska självklart att man måste kunna logga ut från sin mail, även från appen. Det finns ingen anledning till att man måste vara konstant inloggad på appen.

Men lösningen med app som skapar lösenord för gmail-appen borde kunna funka. Jag tycker bara det är så idiotiskt att man inte ska kunna logga ut från sin mail.

9. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Skapa ett nytt gmailaccount enkom för telefonen/market. Case closed :)

Skuggvarg gillar detta.
  10. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ta bort kontot från appen och använd webmejlen via webläsaren.

Appen är ju lika som att använda en mejlklient på datorn, hämtade mejl är ju tillgängliga vare sej du är inloggad eller inte...krävs inte lösenord för att öppna klienten så är ju de tillgängliga för alla som nyttjar datorn vare sej du loggat ut eller inte.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Skuggvarg gillar detta.
  11. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

True, true. Det var faktiskt ett bra förslag.

12. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Jo, det funkar ju också. Kanske bättre så. ;)

13. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men hur ska appen kunna kolla efter mail då? Hela vitsen med att ha en mailklient i telefonen är ju att man får en notifiering när man har mail. Och det kan man inte få om inte klienten har lösenordet sparat.

Sen spelar det ju ingen roll om du loggar ut från mailen, mailen ligger ju sparade i mobilen också. Det är ju samma sak om du kör en vanlig mail-klient på datorn. Även om du ställer in klienten att inte komma ihåg lösenordet (så du måste skriva in lösenord varje gång du ska kolla mailen) så kommer den ju att hämta hem mailen och de mail som är hämtade kommer man åt utan lösenord.

14. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Man behöver ett gmailkonto i telefonen för att komma åt Android market.. Och utan tillgång till market kan man väl lika gärna ha en 3310?

Så smartast är väl att ha två gmailkonton som någon annan skrev här.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

15. Gordon

Gordon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade ett liknande problem och valde efter en del funderande till sist att installera lösenordsskydd (4 siffrors pin kod) på appen. Sök på "app lock" på market. Om jag skulle låna ut plattan (som det var i det här fallet) vill jag skydda min mail men att det skall finnas tillgång till market. Funkar vad jag kan se pefekt.

16. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Hur appen ska kunna kolla efter mail? Det ska den inte, för det vill jag inte. Det tycker jag att man måste få välja själv. Jag vill inte ha den "servicen", den får kolla efter mail när jag loggar in. :ehm:

Hur menar du när du säger att mailen hämtats ner och kan läsas utan att skriva in lösenordet? Förklara gärna din tankegång där. Jag vet att Outlook och såna program funkar på det viset, men mig veterligen ska du inte kunna komma åt mail från en webmail utan att skriva in lösenordet (såvida du nu inte använder gmail-appen då). Såvitt jag förstått det hämtar inte gmail-appen nånting, men gör att man är konstant inloggad på mailen. Det vore faktiskt katastrof OM den hämtade mina mail, eftersom jag har över 5000 OLÄSTA mail i min mailbox (massor av skräp-mail jag aldrig hinner eller orkar läsa men har heller inte orkat bry mig om att ta tag i problemet).

Men nu är problemet löst. Jag installerade Smart App Protector så att jag nu måste ange ett lösenord för att komma åt mailen och andra appar som jag ville begränsa. Det funkar utmärkt, för nu kan jag komma åt både mail och market, men ändå vara skyddad.

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bra det löste sig!

18. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Gmail-appen synkar så många mail man ställer in att den skall synka. Visst, det går säkert att ställa in att den inte skall synka några mail alls, men har man såna behov så är nog inte Android rätt val. Idag ses en mobiltelefon som något personligt, andra ska inte pilla i din telefon. Annars hade man haft ett fleranvändarsystem i mobilen (som man har på datorn).

Jag låter inte andra använda mitt konto på datorn heller, jag har gäst-konto på alla mina datorer och om nån vill använda min dator till nåt får de använda det.