Har efter mer än 2år med min iphone4 köpt mig en Nexus 4 för att se om android kan passa mig! Jag ser mig som en power-user , körde alltid min iphone jailbreakad, och har redan låst upp min bootloader, installerat en ”custom recovery image” och flashat ny system ROM till senaste nattliga Cyanogenmod 10,1…Jag har börjat konfa telefonen men blir inte riktigt klok på ett par grejer… Om jag får ett mail, SMS eller missar ett samtal vill jag att ikonen för respektive app skall ge mig en indikering, typ som det funkar på iphonen med röda små cirklar med ett nummer i för att visa hur många ”events” som jag inte sett än. Som det är nu, syns mail, SMS och missande samtal bara med en liten ikon högst upp i kanten på den stora (fina) skärmen. Jag missar då att någon vill mig något…. Är jag bara för iphoneifierad eller är det inte rätt bra att ha en indikering på ikonerna? Jag prova att byta loader till GO men det löste inte mina problem (trebuchet är standard på CM) Finns det någon möjlighet att konfa det så som jag vill ha det? Jag använder gmail och tycker exDialer känns rätt bra…
det finns i många former.. om du tex instalelrar nova launcher så finns det ett extra paket att installera för just dessa sakerna. Personlingen tycker jag det är ganska meningslöst numera då det finns ett bra notifieringssytem som visar om jag har fått mail, sms, samtal, im eller whatever.. och hur många det är är iaf för mig rätt ointressatn för ser jag att jag fått något så kollar jag vad det är det du säker finns i nova launcher, go launcher ex etc etc.. finns även en widget missed it.
Jag har inte använt min android på ett tag nu men jag minns att det fanns en add-on till både adw launcher ex (kompetent launcher) och en annan till antingen nova launcher eller apex launcher (de två senare är väldigt lika därför jag inte minns vilken) där du kunde få röda ikoner med indikation om hur många notifikationer som fanns! förlåt för att min hjälp är så luddig, minns inte vad dom heter men vet att de finns iallafall! ifall du provar adw launcher ex borde plug-in:en finnas från samma utvecklare!
Jag var av samma åsikt som dig förut. Men ge Android och dess notifikationssystem en ärlig chans så kommer du att älska det om ett tag ska du se. ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
Nu har jag ingen koll hur det ser ut i ios, men så länge du inte låter en massa gamla notifikationer vara kvar så kommer du nog vänja dig vid att upptäcka när något nytt har poppat upp där i hörnet Sent from my Nexus 4
Det blir en röd prick/cirkel över ikonen med en siffra i. Tyckte också det var något jag saknade när jag gick från ios, nu förstår jag inte varför. Jag kör holo launcher men använder inte unread count funktionen (addon).
Kul att du har gått över till Android! Om du installerar Nova Launcher Prime eller Apex Launcher så får du indikeringen för sms, missade samtal samt för mail. Dock så måste du betala några kronor för att få dessa funktioner.
Jag skall prova lite av era tips och se hur det känns. Jag vill igentligen ge Androids notifieringssystem en chans...det känns som man i alla fall behöver någon bra lockscreen app för att få lite mer info där, någon som har något tips? Tack för hjälpen alla och ha en trevlig nyårsafton Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Förstår inte heller hur det kan vara något att sakna, speciellt om appen ligger på en annan hemskärm en den som är aktiv. Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
[Tankeställare] Varför? Du använder ju bara låsskärmen för att förhindra t.ex fickringningar etc. Samt att du kommer ju åt notifikationsfältet via låsskärmen. Vad mer kan man behöva? [/Tankeställare]
Jag tycker det känns lite konstigt att du köper en Android men fortsätter tänka i iPhone-banor? Man får släppa det gamla OS:et helt om man vill ha en bra upplevelse av det nya man testar. OS:en fungerar så olika att du själv får tänka om och försöka se varför det sättet Android gör det på är bättre. Du kanske gillar vissa saker och tycker mindre bra om andra. Men leta inte efter att göra om Android till IOS. Då kommer du garanterat bli missnöjd
Jag gick också från iOS till Android (Nexus 4) precis och saknade ganska fort den typen av notifikationer, främst på Gmail-ikonen. Jag använder det genom att jag lämnar mail jag måste svara på senare olästa vilket gör att jag, varje gång jag ser ikonen med en liten indikation på att jag har olästa mail, får en påminnelse om att jag har mail att svara på. Dessa vill jag givetvis inte ha kvar i notifikationsfältet. På samma vis gör jag med samtal och SMS. Dock var det lätt fixat med Nova Prime och TeslaUnread på hemskärmarna och Missed it! på låsskärmen så allt är frid och fröjd, skitsnyggt och jag är ganska nöjd (skulle gärna vilja ha en badge på Wordfeud också...). Unread badges för mig är grymt mycket smidigare än tretton enskilda notiser i rullgardinen men det är så det är för mig - andra får ha det på annat sätt. Men därför saknade jag det i Android iaf.
Det blir ju fler rörelser att behöva dra ner notifikationsfältet. Jag använder telefonen som klocka och då tänder jag bara skärmen med tummen för att se vad klockan är. Då är det ju bra om man får lite info om det är någon som vill en något och kanske en uppfattning av vad det handlar om.... ....jag tänker att jag kanske inte "orkar" dra ner notifikationsfältet för att se om där är något, eller för att se att det kommit ytterligare ett spam-mail...
Jag håller med dig, och tycker det känns lite B att försöka kopiera iOS... ...samtidigt tror jag att båda OSn har sina styrkor och svagheter. I de fall då iOS har hittat ett bra sätt kan det ju då finnas en poäng att återskapa en sådan funktion (läs inte kopiera). Jag vet inte om notifikationsfunktionen är en sådan funktion eller om jag bara måste tänka om. Jag gör även som iMaster beskriver: Så jag kommer testa Nova och TeslaUnread och se hur det känns.
Missed it och widgetlocker står väll inte i varandras motsats egentligen? Missed it ger information på låskärmen om missade samtal mm medans widgetlocker gör att du kan anpassa låsskärmen hur du vill. Man måste väll med widgetlocker ändå ha någon app/widget som visar ens missade samtal? Jag vill egentligen visa nya tele,SMS och Mail (och möjligtvis någon annan IM tjänst) SAMT kalender events Vad behöver jag köpa för att det skall bli riktigt bra?
Givetvis finns det saker IOS är bättre på än vad Android är. Det är inget snack om den saken. Det jag menade var mer att man nog borde försöka glömma funktionerna i IOS för att på ett objektivt sätt kunna bedöma om Android är bättre eller sämre för en själv. Man får självklart göra som man vill men som Android-användare tycker jag att jag blir handikappad i IOS eller WP iom att jag är så van vid notifikationsraden som är så bra i Android. IOS har ju en liknande men den funkar inte lika smidigt. Tilläggas skall att jag kör IOS6 på en iPod touch, en Nexus 4 och har en Lumia 800 som ligger som skall säljas. Har ganska uppdaterad koll på vad de olika OS:en är bra eller dåliga på. Inte för att skryta men så du inte tror att jag är en vanlig fanboy. Jag uppskattar alla på olika sätt men om jag väger in allt så måste jag nog ändå ranka Android -> WP -> IOS. Men då skall det vara Android i flytande form det vill säga Nexus 4 eller SGS3. Finns säkert andra telefoner också.