Går ibland inte ner i riktigt standby mode.

Diskussion i 'Blade' startad av Whettingstone, 20 jun 2011.

1. Whettingstone

Whettingstone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det händer att telefonen ibland inte går ner i ordentlig standby mode utan den går att väcka genom att trycka på menu-knappen. När jag tittar på vad som drar batteri så ligger phone standby och phone idle på ungefär lika stora procent (t.ex. under natten). Rent logiskt tycker jag det borde vara så att standby har en klart högre procent (eftersom jag inte använder telefonen på natten och den bara synchar 2 gånger under den tiden, totalt 4 minuter då den inte är i airplane mode).

Vad beror detta på?

Jag har också märkt att den ofta gör såhär när jag har ett missat samtal/sms/twitter/facebook etc. Är det en inställning?

Jag håller för tillfället på att jaga mer batteritid utan att för den delen minska min användning av telefonen (tasker fixar detta utmärkt med t.ex. lägre cpu på natt samt okrävande appar etc) och ovanstående har ingen fördel utan drar bara ström.

Detta kanske inte är specifikt Blade utan jag kanske borde ställa frågan i generellt Android-forum här istället?

EDIT: Jag sitter på Swedish Spring Version 5 för övrigt.
    Jag använder också flashnotify-widgeten.

Last edited: 20 jun 2011
  2. splendid86

splendid86 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ett liknande problem, men verkar vara dåligt med info om det.

3. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286

MINA ENHETER

Går inte telefonen ner i viloläge tycker jag det låter som nån app hindrar telefonen.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

4. Whettingstone

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade flashnotify free installerat och det verkar som om den inte lät telefonen gå ner i sovläge när det låg en notification. Avinstallerade flashnotify och har inte lyckats väcka den med knapparna sedan dess (bara ett par timmar dock).

Hoppas på bättre batteritid nu.

5. sysse

sysse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    LG G2 D802

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G2 D802
    Info:
    Stock + root
    Har samma problem, har provat att ta bort widgets etc, men hittils har inget hjälpt.

*edit*

Verkar vara imo.im som hindrar min telefon från att sova, tråkigt eftersom det är en så bra app annars.

Last edited: 22 jun 2011
  6. Whettingstone

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur tog du reda på att det var just den appen? Performance monitor eller något liknande? Eller bara enkel trial and error plocka bort app och se om det hjälper?

Jag vill se lite nogrannare vad som gör att telefonen drar ström. Vad som väcker den etc etc.

7. sysse

sysse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    LG G2 D802

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G2 D802
    Info:
    Stock + root
    Kollade vad som låg högst på "Användning av delaktivering" i Spare Parts, under Battery History. Winamp och imo.im stog ut så jag provade att ta bort ett i taget och provade.

Vill du ha lite extra koll på batteriet och för den delen andra delar av telefonen så är Spare Part en bra app. Osäker på om den kräver root eller ej.

Whettingstone gillar detta.
  8. Whettingstone

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ah, just det. Fick den med Swedish Spring. Ska kika lite nogrannare på det.

9. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Att telefonen vaknar från standby när man har fått en notifikation av nåt slag är inte så konstigt. Testa att stänga av "visa missade samtal/olösta sms" i docken så bör det lösa sig tycker jag men jag vet faktiskt inte. Att telefonen vaknar när nånting händer är ju relativt självklart tycker jag.

Men jag vet verkligen inte.

10. Whettingstone

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Att den går ur standby när en notifikation kommer är helt ok. Att den periodiskt vaknar för att den har notifikationer är inte ok (till såvida att den inte ska notifiera igen med exempelvis ljud eller vibration).

Om något nytt händer (återkommande saker som ljudnotifikationer eller så räknas som nya händelser trots att de sker igen) är självklart.