Går inte att använda externt sd kort till appar!?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av DJ_danne, 23 mar 2011.

1. DJ_danne

DJ_danne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har precis införskaffat ett externt sd kort till min 2x, men insåg precis att det verkar som att det i flera fall inte går att använda :S

Jag försökte t.ex. installera ett spel från gameloft (asphalt 6) som ska installera 600 mb på minneskortet, men den säger att minneskortet är fullt trots att det är tomt... Det är det interna SD kortet som LG har lagt dit som är fullt...

Har dom verkligen gjort så att det inte går att använda det externa SD kortet ordentligt om man inte avmonterar det interna SD kortet? Någon som testat om det går ens då?

Skickat ett mejl till LG om detta, men enligt min erfarenhet så kan svar ta flera veckor (erfarenhet av samsung och sonyericsson)...

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Android är designat för ett internt minne (telefonminne) och ett externt minne (sdkort). Så när tillverkare trots det får för sig att lägga till ytterligare ett externt minne så blir det inte så bra.

Kanske kommer det bättre stöd för flera minneskort eller ett helt annat upplägg för lagringsminne i någon framtida version av Android. :)

3. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jo, det är ju det som är problemet, men man kan ju tycka att dom borde göra så att saker fungerar om de nu lägger till ett internt sd kort...

fick svar från lgs support (!!), dom sa att jag skulle avmontera SD kortet och sedan formatera det för extern lagring via inställningarna i telefonen... Jag gjorde det, men det verkar inte ha gjort någon skillnad, så har skickat en till fråga till LG. To be continued...

4. exezive

exezive Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktig störande att inte kunna använda det externa SD kortet för spotify offline playlists. har någon en lösning på det problemet tar jag gärna emot tips.

En annars riktig nöjd Optimus X2 ägare!

5. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37006

exezive gillar detta.
  6. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
  7. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

okej, bra att det går att lösa spotify problemet iaf, men man vill ju kunna utnyttja sitt sd kort för spelen också, fylls rätt snabbt upp med gamelofts spel (runt 700 mb styck)... Dom måste ju tänkt på detta kan man tycka??

8. olofom

olofom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det någon möjlighet att välja vart spelinformationen ska laddas ner så går det väl att skapa en sym-länk till det externa sd-kortet, förutsatt att man har rootat?

typ: ln -s /sdcard/spotify /sdcard/_ExternalSD/ (eller vad det externa minneskortet heter)?

edit: vid närmare eftertanke borde man inte behöva roota telefonen, det går nog att göra via adb. Jag tänkte att man behövde terminal på telefonen.

Last edited: 23 mar 2011
  9. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag förstår inte heller detta.

När jag ansluter telefonen får jag upp både SDCARD (microsd) och Flyttbar hårdisk. I SDCARD hittar jag ingenting, allt är under Flyttbar hårddisk. Och där i finns _ExternalSD-mappen? Jag fattar noll!

10. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

testade för övrigt den där hackade spotify klienten, men den fungerar ju inte? Får bara upp "programmet installerades inte" när jag försökte installera den.

11. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Ganska enkelt att använda det externa minneskortet till media osv och det inbyggda till appar, det inbyggda är faktiskt inte särskilt snabbt ändå :\

12. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, till media funkar det ju fint, men man fyller ju det inbyggda väldigt snabbt om man både har appar (pratar stora appar på upp till 700 mb styck) och spotify offline spellistor...

13. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har du avinstallerat "orginal" spotify? Tagit bort filer som det har lagt på internminnet? Och aktiverat att installera program från externa källor?

14. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nja, jag hade tänkt göra det, har inte hunnit dock. Fick dock ett meddelande om att vanliga spotify appen skulle ersättas, men det kanske inte fungerade som det skulle. Ska testa det senare ikväll.

Kan ju alltid hoppas på att spotify löser detta eller att LG kommer med någon lösning...

15. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan meddela att det gick att installera och använda den hackade versionen av spotify, man var tvungen att avinstallera vanliga spotify först. Det minskar det omedelbara behovet av en fix för detta, men det är fortfarande irriterande...

för er som inte har telefonen än eller ett sd kort till den kan jag säga att bilder som är tagna med den inbyggda kamera appen iaf hamnar på det externa sd kortet om man man väljer att bilderna ska sparas till minneskortet.

16. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag antar att detta har just med strukturen \<inbyggt minne>\_ExternalSD att göra. Market lär väl ha en app för symlänkar kan man tycka, även om det inte är så många telefoner som använder sig av inbyggt minne (utöver ROM).

skumt nog hittar jag bara "SU File Manager & Terminal" som kostar 2$, men fler å fler appar lär få inbyggt stöd för det här nu när nexus S är ute.

17. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, det tror jag också. Har Nexus S också ett inbyggt simkort? Jag läste i ett annat inlägg att spotify inte kunde ha offline content på sd kortet på Galaxy S, så den borde väl ha samma uppbyggnad också?

18. heartland

heartland Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Totalt OT och ganska dum fråga, men vart hittar man denna intressanta version av Spotify?

19. Carl

Carl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

jag kan inte formatera mitt minneskort kan någon hjälpa mig med guiden..

thx!

20. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

om jag inte minns fel så är den moddad så att den är genomskinlig inte att du får premium gratis men har för mig att den finns här på forumet.

edit: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=

Last edited: 24 mar 2011