Går inte att ringa

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by NoiseMaker, May 17, 2010.

1. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har en "feature" på min lur som gör att det inte går att ringa med den. Det står "Not registered to network" när jag trycker på den gröna luren. Det känns inte så värst bra faktiskt. En dyr telefon som det inte går att ringa med...

2. Sundhult

Sundhult Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Något med SIM-kortet. Det måste registreras på operatörens nätverk.

//.D

3. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet att jag råkade ut för något liknande och då var det sim kortet fungerade i nokia 1100 men inte i SE k610i eller HTC magic.

4. NoiseMaker

MINA ENHETER

Kan förlänga historien med att när jag igår kväll satt och pillade så verkade allt som det skulle men i morse så gick det inte. Startade om telefonen, hade nät, men efter en stund inte. Idag var jag till en butik och bytte abb och fick även ett nytt simkort (mitt 13 år gamla stödjer inte 3G) men jag har alltså samma skit med nytt simkort och ny operatör. (Bytte från Felia till Halebop.)

5. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Skumt då är det ju ngt fel med telefonen men kan inte komma på vad det kan vara.

6. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    har du ett gammalt sim kanske du måste få ett nytt från operatören för att det skall funka

edit: skulle uppdaterat innan jag postade

7. NoiseMaker

MINA ENHETER

Det finns märkligt lite info om fenomenet om man googlar på det. Framför allt så har jag inte hittat någon som kommit på en lösning.

8. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Börja med att prova ifall den fungerar med någon ANNANs somkort som du vet 100% fungerar. Gör den inte det så är telefonen trasig och du får skicka iväg den till HTC så lagar dom den!

9. esseven

esseven Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Först en factory reset, sedan skicka in den, men vet aldrig..

10. NoiseMaker

MINA ENHETER

@jonaz: Det jag stoppade i igår fungerade ju i förra telefonen, men sure, det kanske var för gammalt.

@essevven: Jo, har börjat fundera på det. Ska leta rätt på nåt bra backup-program så jag inte måste installera om alla appar.

11. Sundhult

Sundhult Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Telia och Halebop kör samma nät.

Kanske skall testa en operatör på ett annat nät?

//.D

12. NoiseMaker

MINA ENHETER

Skit också. Det funkade med ett Sketet Comviq-kort som jag hade låg och skräpade... (sprillans nytt visserligen)

Det var ju inte bra. Vad innebär detta då?

13. NoiseMaker

MINA ENHETER

Hmmm, intressant. Stoppade in mitt nya SIM (Halebop) i gamla telefonen och får då meddelandet "Ogiltigt SIM-kort". Får samma meddelande med Comviq-kortet i gamla telefon, men den är jag nästan säker på att den är låst till Telia.

[Edit2:) Testade nu gamla kortet (Telia) i gamla telefonen och det fungerade att ringa fröken Ur (den enda av mina vänner jag törs ringa såhär dags). Det borde det inte göra för iom att det nya blivit reggat på mitt nummer så ska det gamla lämna in. (Man kan använda det till att flytta kontakter från gamla telefon till nya, enligt säljaren. Men vem i alla mina da'r gör det!? 300 kontakter via ett simkort med flera nummer på en del, det skulle ju bli kaos.)

Säljaren sa också att ibland så verkar det som att beställningen gått fram i systemet men att kortet ändå inte blivit aktiverat...

Blir till att gå dit imorgon igen då. Sån rackarns massa besvär i onödan.

Konstigt sammanträffande dock att gamla (Telia) ger samma felmeddelande som nya (Halebop) och att det fungerade ett tag.

Last edited: May 17, 2010
  14. aneell

aneell Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

ja det var konstigt, telia ska ju ha täckning i hela sverige, halebop också. Men comwiq kortet funkar i nexus one? vad valde du när du betställde n1an? t-mobile eller at&t? :)

15. NoiseMaker

MINA ENHETER

T-mobile

16. aneell

aneell Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

konstigt, har inte fått min n1 än och använder inte telia själv men själv hade jag ringt telia och frågat dem. läste på något forum där någon hade liknaden problem där telia gjorde något så det lossnade... kan va värt att testa :)

17. NoiseMaker

MINA ENHETER

@aneell: Läste du 23.13?

För övrigt så tänkte jag att jag skulle pröva en sista gång med gammalt SIM i N1:an och givetvis fungerar det! Kanske är oxid på't eller nåt...
    Hur som helst måste jag till TPH och fixa nya ab:et

18. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    jag vill minnas att jag har aktiverat ngt hos telia efter mobilbyte från k810i till n1 men jag minns inte vad :S

sorry om det är desinformation men jag tänkte det kan vara värt att du kikar runt(extra noga) på halebop's motsvarighet till mina sidor alternativt jagar rätt på en riktig nörd i supporten

edit: har du fört över ditt nummer? isf kan det ta ett tag innan flytten är klar och ditt nya sim är aktiverat

19. NoiseMaker

MINA ENHETER

Jäpp, jag har flyttat nummer men enligt säljaren så brukar det oftast funka direkt. Men jag läste iofs någonstans att det kan ta upp till 24 timmar, men i vilket fall som helst så trodde jag att mitt gamla SIM skulle bli obrukbart direkt, men det kanske sker samtidigt då. Jaja, har det inte ändrat sig till efter lunchen imorgon så går jag dit.

God natt!

20. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    när jag flyttade mitt nr från tre till telia(i höstas) så tror jag inte dom var vågade lova så snabb flytt men då lär ju problemet vara identifierat iaf :) have fun med nexusen sen ^^