Går inte att skapa Google-konto efter fabriksåterställning

Diskussion i 'Allmänt' startad av harno72, 14 maj 2025 kl 14:47.

1. harno72

harno72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

Tänkte att det kanske finns någon Android-expert här som har en lösning på mitt problem.

Jag har en gammal surfplatta med Android 6.0.1 som jag tänkte skänka till en släkting. Den har fungerat helt ok om än lite långsam och det har gått att logga in på Google Play store för att installera appar ända till dess att jag gjorde en fabriksåterställning.

När jag försöker skapa ett konto (för att kunna använda Googles tjänster) visas texten "Kontrollerar info ..." och efter någon minut "Det gick inte att logga in" "Kommunikationen med Googles servrar fungerade inte. Försök igen senare". Det är inte något fel på Internetuppkopplingen då det går att använda webbläsaren.

Blev samma felmeddelande vid första start efter återställningen men jag valde då att gå vidare utan konto.

Kan det vara någon .apk som behöver installeras manuellt för att uppdatera det som blivit "återställt"?

2. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.020
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue

Det viktigaste är att du tagit bort google konton innan du återställer annars ska FRP kicka in. Kanske det som spökar att den inte riktigt kickar in men något händer, om du nu inte gjort ovan.

Men om du hoppas över och ansluter till WiFi, kan du inte öppna säg Play Store och lägga till konto? Får du samma fel där också?

Kristy gillar detta.
  3. harno72

Mottagna gillanden:
    2
    Kan nog ha missat att ta bort kontot innan återställningen men borde man inte få nåt annat felmeddelande i såna fall? Är det nåt man kan åtgärda i efterhand?

Nej, det går inte att lägga till konto även om man hoppar över det vid första uppstarten. Försöker jag starta Play Store när den är ansluten till WiFi så blir det samma sak, d v s att man ska logga in sedan kommer samma text igen.

Har även provat att installera nyare Google play store, Google play services och Google Services Framework för Android 6,0+ från APKmirror men vet inte om det direkt påverkar själva kontohanteringen/inloggningen.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.093
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har FRP triggats ska man inte kunna komma förbi första uppstartsguiden, så låter som om FRP inte är triggat

Kristy och bernard gillar detta.
  5. harno72

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för svar. Då kanske man kan släppa FRP-spåret iaf.

6. harno72

Mottagna gillanden:
    2
    Efter att den har varit på i nästan 2 dygn verkar det som att saker och ting nu ordnat upp sig automagiskt och att programvarorna har uppdaterats på något sätt så att det äntligen fungerar att skapa konto. Tack för all hjälp! :)

Kristy gillar detta.