Garanti 1 eller 2år?

Diskussion i 'Hero' startad av sonab, 31 dec 2009.

1. sonab

sonab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Ni Max 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Ni Max 3
    Hur lång garanti är det på Heron?

Hittade ett "generellt" garantibevis på HTCs hemsida, som inte
    hänvisar till eller specificerar vilka modeller det gäller, där det står
    att garantitiden är 24 månader. Hoppas & gissar att detta
    inefattar även Heron?

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

är det inte generellt sett enligt konsumentköplagen 3 års garanti eller reklamationsrätt.
    MEN inom en viss tid är det upp till köparen att motbevisa dig att skadan inte uppkommit genom oaktsam hantering utan är ett fel som funnits från början. Resterande tid är det upp till dig att bevisa det.

3. sonab

sonab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Ni Max 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Ni Max 3
    Visst är det så enl kkl.

Är ju alltid lättare att reklamera med kvarvande tillverkargaranti.

Ngn som har tillgång till, i kartongen, medföljande garantibevis,
    om sådant finns. Ngn garanti nämns inte i bruksanvisningen.

4. MrJellyBean

MrJellyBean Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att du har "skapat" felet, du måste berätta om felet för säljaren inom rimlig tid och det är i runda slängar upp till 2 månader. I praktiken kan man säga att man alltid har en "garanti" på 6-8 månader. Det sista året av de tre måste köparen nästan bevisa att felet fanns från början.

5. Zhyr

Zhyr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 6s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 6s
    konsumentköplagen säger inget om garanti, bara att man har tre års reklamationsrätt, Sen beroende på var man köpt den så har man nästan alltid ett års garanti hos butiken, det är nämligen både butiken och tillverkaren som kan lämna garanti.
    Om man ska hävda reklamationsrätt så är det alltid en själv som ska bevisa att det är ett fabriksfel.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Garantin enligt EU definition är 24 månader.

HTC-tolkning:
    http://member.america.htc.com/download/Web_materials/Manual/Warranty/wm/0512_B_WarrantyEULA_N-EU.pdf

EDIT för Android-lurar

http://member.america.htc.com/downl...y/Android/0525_B_WarrantyEULA_76x126_N-EU.pdf

Sen i Sverige så har vi då kkl-lagstiftningen som inte riktigt går ihop med EU-standard....;) så då har man ett extra år där man som konsument kan klaga på en vara och det är upp till leverantören att visa att det ev inte är ett garantiärende.

Last edited: 31 dec 2009
  7. mort

mort Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Garanti är något tillverkaren sätter själv, de bestämmer själva hur lång garantitiden ska vara, iaf i Sverige. Garanti täcker saker som tillverkaren anser borde hålla även om du haft sönder dem. Tex om du slitter ut en knapp eller skärmen självspricker.
    Reklamationsrätt har du enligt lag i 3år förutsatt att du kan bevisa att felet funnits från början, dvs inget du har kunnat råda över. Kan vara en programmeringsbugg som uppkommer efter en viss tid och sen låser telefonen.

EDIT: När jag köpte min telefon hos Telia sa de att det var 2års garanti.

8. Oskar1

Oskar1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3års garanti enligt komsument köplagen har du

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nej, du har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, det är något helt annat än garanti.

10. Oskar1

Oskar1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

är inte det typ exakt samma sak...du reklamerar ju telen om den går sönder även om du har garanti eller reklamation

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det här är kkl:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Viktiga avsnitt:

:)

12. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nej, en garanti är oftast bredare du får prylen utbytt eller lagad utan problem, enligt reklamationsrätten så är det bara ursprungliga fel som berättigar en lagning eller utbyte, dvs om du på din tv inte har provat HDMI-porten förrän efter 1 år då du köpte en DVD-spelare med HDMI och det visar sig att den porten inte fungerar, då har du rätt att reklamera, har porten dock fungerat och efter 1 år gått sönder då har du ingen rätt att reklamera, hade du då dock haft en garanti på tvn så hade du fått den lagad eller utbytt.

13. sonab

sonab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Ni Max 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Ni Max 3
    HTC lämnar 2 års garanti på telefonen och ett års garanti på tillbehör.

Förvisso har man 3 års reklamantionsrätt, men då skall du som konsument bevisa att felet var ursprunglit. Mao är det i praktiken mycket svårt att
    få hjälp med en rep. av telefonen efter att garanti tiden gått ut.
    Skulle väl ex. vara om man haft telefonen i "byrålådan" ett par år, oanvänd,
    och upptäckte fel vid uppstart.

14. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle inte hävda att en garanti är bredare dock, den är generellt mer definierad och detaljerad. I fallet ovan kan det t.ex stå att HDMI porten inte gäller för garanti ärende, då spelar tiden ingen roll. Men du skulle kunna hävda till reklamationsrätten (och ett tillverkningsfel), men måste då, i princip, vara inom 6 månader, då bevisbördan ligger på återförsäljaren att påvisa att du som konsument har åsamkat en eventuell skada.
    Efter 6 månader ligger bevisbördan på dig som konsument att påvisa att du inte gjort en eventuell skada på den.
    Så i fallet ovan skulle en återförsäljare kunna fråga/hävda att eftersom du inte haft stenkoll på dina småbarn de 7-12 månader efter köpet, kan de hällt saft i HDMI porten (väl hårddraget men gångbart argument)

Eftersom det dyker upp hela tiden och råder total förvirring om begreppen ...som Toneloc säger;
    Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak

Garanti
    Specifika detaljer (ex "Garantin inkluderar att DVI/HDMI -portar skall hålla [...]Garantin inkl. inte X antal döda pixlar [...] och gäller under X antal månader") Dessa definieras av tillverkaren och ska ses som ett säljargument - Du köper produkten för att den har sådan pass hög kvalité så att tillverkaren kan garantera att vissa saker ska hålla under en viss tid annars får du problemen åtgärdade, eller i vissa fall utbytta.
    Garanti innefattar aldrig* hävning av köp
    (*Jag antar att det kan förekomma avarter i garantier - ex. långa garantier 25 år med dyra varor, inte aktuellt med elektronik dock)

Två saker jag är osäker på 1)Garanti personligt bindande, man kan inte överlåta garanti - du kan alltså inte förvänta dig att den garantin som t.ex. gällde köksinredningen(skåp luckor etc) när du köpte huset gäller för dig. Men här är jag högst osäker, då den "fabriksgaranti" som t.ex gäller elektronik oftast inte är personlig(eller? hittar inget på KO heller)
    2)Jag har också för mig att en Garanti endast "räcker" en gång, har du använt garantin så är den "förbrukad".

Kort sagt, hur som haver så gäller i alla fall; det som står i garantin gäller garantin, och spar all info om den tills dess att den löpit ut - vilket även är svaret till OP, kolla i hyllan för du har väl garantisedel och kvitto kvar? ;)

Reklamationsrätt

Gäller svensk konsumentköplag för konsument och återförsäljare. Produkten ska hålla enligt avtalet när köpet gjordes. Återförsäljaren har (som sagt) skyldighet att påvisa att det är konsumenten som brustit i sin hantering, och efter 6 månader ligger det på konsumenten att han/hon inte har åsamkat en ev. skada.
    Reklamationsrätten gäller givetvis efter 6 månader, men man kan väl slarvigt uttrycka det som att "den tappar i kraft" efter 6 månader, men det kan ju komma uppenbara tillverkningsfel där säljare och köpare kan vara överens om att åtgärda problemet, mjukvara, som någon nämnde, kan ju vara ett sådan exempel.
    Reklamationsrätten förlängdes från 2 till 3 år, i april 2005.
    Återförsäljaren ska, utan kostnad för konsumenten, åtgärda problemet inom rimlig tid (praxis brukar vara 3-4 veckor).

Något som många dock missar är att konsumenten har skyldighet att hålla eventuella kostnader för återförsäljaren nere. Man kan därför inte åka 15 mil till Ullared, t.ex, för att byta en sladd och förvänta sig reseersättning, ÅF hade kunnat skicka den med post. Man har dock rätt att få eventuella kostnader betalda, som i fallet ovan få portot betalt för att returnera den defekta sladden.

För att kunna reklamera ska man ha kvitto eller inköpsunderlag - vilket kan vara ett kontoutdrag/bankkortsutdrag, som täcker kostnaden för köpet och specificerar återförsäljaren. (Jag tror jag har läst att även om någon går i god för/vittnar om att man köpt en vara vid ett specifikt tillfälle så gäller även det, men jag är osäker och ytterst tveksam till att ÅF eller KO skulle se det som helt tillförlitligt)

Ovan är inte något juridiskt uttdrag, utan endast det jag läst/minns/vet - rätta mig gärna om jag har fel eller ni ser något galet. :)

I allmänhet är konsumenträtt ganska mycket gråzon, vad en återförsäljare ser som ett självklart byte/åtgärd gäller inte nödvändigtvis andra återförsäljare, dock har dom ganska bra koll på sina konkurenter, och det kan vara nog så intressant för säljaren att ha en återkommande kund. Gott anseende kan "spela över" konsumentköplagen, även om man är som kund är trevlig och saklig har man vinnit mycket.

Man kan inte häva sitt köp hur som helst - när transaktionen vara <-> pengar är gjord är köpet slutfört, det som står i konsumentköplagen är diffust och inte entydigt, även om praxis säger att återkommande fel 3 gånger är skäl till att få häva köpet.
    Distansköplagen skiljer sig något, men jag har för mig att det mest handlar om öppet köp/ångerrätt, och leveranser i tid.

Ledsen för ett långt utlägg men jag kan bli så trött på kommentarer som "reklamationsgaranti" etc (vad som allmänt flyter runt)... och nej - kunden har inte alltid rätt ;)
    Vill man hävda sin rätt som konsument ska man ha koll på sin rätt genom att läsa garantin och spara kvittot/fraktsedel .. annars anser man sig ha råd att köpa en ny (och det gäller även mig som rootat den) ;)

EDIT; vet inte om det framgår(och om jag skriver folk på fingrarna :S ) alla ska självklart hävda sin rätt och reklamera sina varor eller använda garantin, behåll kvitto/fraktsedel och ta det så långt det går.

Last edited: 1 jan 2010
  15. Inodlog

Inodlog Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En fråga som har lite med denna tråden att göra.

Kan man med hjälp av sitt imei-nr kolla hur lång garanti man har kvar på telefonen?

16. sonab

sonab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Ni Max 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Ni Max 3
    Reparatör lär ju kräva kvitto vid ev. rep. Har du inte det kvar kan det nog bli svårt att få ev. rep. som garanti åtgärd.

17. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Ett tips, akta er för HTC eftersom Anovo, kanske världens sämsta verkstad lagar dem.