Garanti ärende Phonehouse

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av nickeh75, 30 sept 2010.

1. nickeh75

nickeh75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag väntat 30 dagar på att få tillbaka min Desire som jag bara använde i 20 dagar, borde man inte få en ny om det tar en sån här tid?

2. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Tyvärr kan det ta ett bra tag innan du får tillbaka den. Men upp mot sex veckor kan det säkert bli :(

3. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Välkommen till HTC

4. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Normalt är väl att man får vänta två veckor? En månad känns _väldigt_ långt! Har du pratat med dem?

5. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Utdrag ur konsumentköplagen nedan
    Skälig tid är ju frågan hur lång tid det är. Men två veckor tycker jag kan vara skälig tid för reparation så testa med att hota med konsumentköplagen. Dom ska inte kunna skylla på att HTC har lång reparationstid för du har inte gjort något avtal med HTC. Köpavtalet är mellan dig och Phonehouse. Att sedan Phonehouse har avtal med HTC är deras problem.

Hamnade i liknande ärende när jag jobbade i Teliabutiken för en massa år sedan. Och fick in en kund som var väldigt insatt i lagen. Det var bara att lämna ut en ny telefon till kunden. Även om det var leverantören som strulade.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
    Om det är något fel på din vara kan du:
    kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

6. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Glömde säga en sak.....
    Var inte otrevlig eller hota utan var saklig och visar ev utdrag ur konsumentköplagen och säg vad det är som gäller
    Säljarna i butikerna brukar inte ha en aning om vad som gäller. Dom har bara fått att dom ska kränga telefoner. Tänk även på att dom har rättigheter mot dig som kund.

Men i ditt fall så så känns det att du har rätten på din sida. De sex första månaderna ska dom bevisa att felet inte fanns från början utan att du ska hanterat telefonen på ett felaktigt sätt. Efter sex månader så är det kunden som ska bevisa att felet fanns i produkten vid köptillfället. Detta har jag inte varit med om att någon har använt men om det är en kund som bråkar och vore otrevlig skulle jag använt mig av denna möjlighet att be kunden bevisa att felet fanns i telefonen när han köpte den. ;-)

7. nickeh75

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag väntat ännu mer (mer än 5 veckor nu) och varit i kontakt med dom i mitten på förra veckan, dom sa att jag skullke vänta denna vecka också så kommer telefonen men idag fredag så har inget hänt med mitt ärende.
    Efter ny telefon kontakt med dom på Phone House idag så säger dom att det enda jag kan göra är att reklamera service ärendet (pga lång tid) i den butik där jag lämnat in den, och nån ny telefon kan jag glömma utan då handlar det förmodligen om nån kompensation isåfall, vad nu det skulle kunna vara.

En sak är iallafall säker att Phone House kommer aldrig mer att få sälja en telefon till det företag jag jobbar på och för den delen inte till mig personligen heller.

8. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gå till butiken och säg att det tagit fem veckor och nu får de lösa detta! Har _aldrig_ vart med om att det skulle ta så lång tid för en reparation!?

Bara att säga som det är att ni tappat förtroendet för dem om de inte löser detta med en ny telefon, eller tycker de att det är rätt att man ska vänta fem veckor? Phone house får ju i sin tur ta hand om kontakten med servicestället och få kompensation för de har väl någon form av avtal hur lång tid det får ta också?

Edit: Det jag menar är att det är Phone House som måste lösa detta åt dig, kan inte bara säga att du ska få vänta en vecka till, och en vecka till... och en till! Du som kund kan ju inte hjälpa att servicestället inte klarar av sina åtaganden...

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det har jag, ett flertal gånger dessutom. Anovo i ett nötskal.

10. wee

wee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle reklamera för lång servicetid. Ringa HTC och förklara läget. Yrka på saleskit eftersom det betyder att phone house kan ge dig en ny telefon utan någon skälig kostnad för dom.

Edit: Jag vet inte riktigt hur det är med HTC. Men Nokia och Sony Ericsson reklamerar både privatpersoner och återförsäljare direkt till.

Edit 2: Gaaah, rättstavningsmekaniken spelar inte boll med mig.

Last edited: 10 okt 2010
  11. nickeh75

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Var in nyss på Anovo service sidan där man kan se status och nu står det att den är lagad. Ny display nytt glas och nytt frontglas, jag som bestämt mig för att åka till butiken och reklamera imorgon. Får väl vänta nån dag till då.

12. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Butiker som Phonehouse är ofta bundna av regler från tillverkaren, och även regler uppifrån. Således finns det ett förfarande för reklamation, och det är reparation 2-3 ggr på auktoriserad verkstad innan reklamation kan komma ifråga.

Att gå till butik kommer att generera en lång diskussion, men ingen ny telefon. Det enda sättet att få kompensation är att vända sig högre upp i beslutsfattandet, t.ex. stockholmskontoret och deras kundtjänst. Utan en godkänd reklamation från tillverkaren kommer personen som lämnar ut en telefon till dig i princip få betala den själv, något de naturligtvis kommer att undvika, även om du rent teoretiskt har rätt till en reklamation.

13. nickeh75

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Idag ringde dom från Phone House butiken och sa att telefonen fanns att hämta.
    Glad i hågen knallade jag dit och tog emot telefonen, tyckte väl att den va lite smutsig på displayen men skrev på och gick ut. Som tur va så lyste solen så att det reflekterades i skärmen och vad ser jag, en massa damm under glaset runt hela skärmen några mm in från kanten men inte längst ner. Jag vände på klacken gick in i butiken igen och sa till dom att detta kan jag inte tolerera och hon skrev en ny order på att rengöra telefonen innanför glaset. Så nu får jag förmodligen vänta 5-6 veckor igen då fyyy faaan.

Ringde till min normala leverantör utav telefoner och förhandsbokade en Desire HD.