Garanti, endast till originalköpare?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av chaval, 19 apr 2010.

1. chaval

chaval Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

hej.
    Läste ngt på googles N1 garanti att den gäller endast för den som köpte telefonen från början. Dvs den gäller inte om du har t.ex köpt den begagnad.

jag kanske är lite trög, men vad är detta för trams? Stämmer det?

http://www.google.com/support/forum/p/android/thread?tid=3e4f4d8f74fa6881&hl=en

Länken går till ett inlägg pä google forumet, med hänvsning till garantidokumentet

(Nu råkar ag ha varit i kontakt med htc ang. reparation, de såg att det stodd ett annat namn på min telefon, men jag sa bara att det var min polare som köpte till mig. De ändrade det till mitt namn efteråt)

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nej, hur ska de veta om du har köpt den original eller inte, när det är htc som reparerar?
    Det tillverkningsdatumet som gäller som garantistämpel och inget annat. Ge dem inga anledningar att inte reparera telefonen, kräv det av dem istället. Det är 2 års garanti som gäller.

Last edited: 19 apr 2010
  3. capture

capture Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag inte minns fel så är garanti en skyldighet mot originalköparen och kan inte överföras om telefonen säljs vidare. Detta är då i lagens mening.

4. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Känner oxå igen detta. Det är mellan säljaren (tex Google i detta fallet) och köparen som garantiavtalet ingås, säljs telefonen sedan vidare gäller inte garantin. Men många tillverkare låter garantin ändå gälla, men det är alltså helt upp till dom.

5. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag hade iaf inga problem o få min N1 lagad. Dom sa inget om något namn. Jag bara mailade mina uppgifter till dom för o slippa försöka få dom o skriva svenska tecken över telefon :)

6. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Exakt, normalt sett så brukar det inte vara några problem här i Sverige. Men kan hända att Google ser saken på annat vis.