Garanti/försäkring förstörd laptop

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Messier1994, 16 feb 2025.

1. Messier1994

Messier1994 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Jag råkade sumpa dotterns 2 veckor gamla gaming laptop (skoterpulka plus läckande bensindunk). Tror den är bortom räddning, på skärmen ser man bara en flytande massa. Var hyfsat dyr.

Jobbigt, men har någon tips på hur man löser en sådan här situation bäst? Drulle-försäkring? Garanti? Knappast eller hur?

Köpt på webbhallen.

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 304
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Drulle såklart

Kristy, Buzz och Messier1994 gillar detta.
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Garanti gäller förstås inte eftersom ingen kan påstå att datorn är byggd för att kunna tåla sånt.

Messier1994, Pfefe och jnsson gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det blir drulleförsäkringen som gäller. Självrisken brukar väl landa på runt 1500-2000 kr eller däromkring.

Garantin täcker aldrig olyckshändelser, den gäller främst fabriksfel.

Messier1994 och Kristy gillar detta.
  5. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle inte rekommendera att den har ramlat ner i golvet, om det har fått besin och saker på sig.
    Bättre förklara läget bättre för om försäkringsbolaget kräver få in den eller få in för undersökning hos en butik för fastställa om det är billigare laga den eller köpa ny, så lär dessa skador upptäckas att det skadads av bensin och likande.

Drulle försäkring täcker ju alla plötsliga händelser, som är oplanerade det är väl ingen som planerar att en bensindunk ska läcka och förstöra en dator.

Självriskförsäkringar gäller ju bara om försäkringen fanns innan skadan hände. Täckena den i efterhand lär ju inte hjälpa så mycket.

Messier1994 och Kristy gillar detta.
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag läste @Pettapan@Pettapan kommentar som: "säg till exempel, att du tappade [något] ...", för att sedan resonera något kort kring det (konstruerade) exemplet, hur ett försäkringsbolag kan tänkas argumentera; inte en uppmaning till att säga att man har tappat något, det blir ju befängt när skadan (primärt) är något annat. Men jag instämmer att det kanske kan öppna för mer än en tolkning. (Men jag tolkar som sagt "säg", som "ponera"; "låt oss förutsätta, för resonemangets skull".)

Ja, flera har nämnt "drulle", och det är väl det enda, å framförallt det som ligger närmast till hands. Sedan är det en helt annan sak - vilket inte någon har berört - om sådan försäkring finns. D.v.s. vanlig hemförsäkring brukar ju finnas i ett par steg, typ: "basic" [allt det vanliga, inkl. begr. resefsk.]; "basic + 'drulle'"; "stor/extra allt inkl." (vid sidan av ev. tillägg för de med t.ex. bostadsrätt).

Så, de tipsen förutsätter att man har det; eller, vilket förekommer numera, men långt mindre vanligt, att sådan försäkring tecknades separat, specifikt, för produkten i anslutning till köpet (via ngn till försäljande företags länkad tjänst).
    Instämmer i detta. En försäkring ska tecknas innan, oavsett typ.

Messier1994 gillar detta.
  7. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Drulle\Allrisk kallas tillägget i hemförsäkringen. Ingår aldrig i hemförsäkring bas utan du måste minst gå upp ett steg i omfattning. Självklart ska du haft tillägget innan olyckan.

Den fackliga hemförsäkringen erbjuder endast bas och du måste själv uppgradera med tillägget. I vissa fall får man tillägget gratis om du och din sambo har samma fackliga koppling.

Ljug inte om olyckan eftersom det ofta inte finns något att dölja när olyckan är framme. Olycka som olycka, så länge det är en skada som du inte kunde förutse. Dem flesta bra försäkringsbolagen erbjuder dessutom skadeanmälan via en app. Sist jag tappade mobilen i betonggolvet så behövde jag bara skicka in bilder på mobilen, inköpskvitto och kort förklaring"tappade mobilen".

Efter att du anmält så ber försäkringsbolaget dig att lämna in till specifik reparatör\ger dig en lista på godkända butiker. Du betalar för reparation och skickar dem kvitto. I mitt fall så betalade 5000 för att byta skärm hos en auktoriserad Samsung reparatör(försäkringsbolagets krav). Hade 1800 i självrisk och fick tillbaka 3200kr inom 48timmar efter att dem mottagit kvitto. Hade som tur är inget åldersavdrag på mobilen.

8. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Garanti är kopplat till fel som uppstått pga tillverkningsfel. Tappar du något i golvet och sedan slutar produkten att fungera så är det inte tillverkarens fel och då kan du inte hävda garantifel.

Messier1994 och Pernilla gillar detta.
  9. jakaan

jakaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Beroende på hur du betalade datorn kan det också finnas ett "Köpförsäkring" via ditt kreditkort.

10. Messier1994

Messier1994 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Stort tack alla!

Vi hade som tur var drulleförsäkring (allrisk).

Lite intressant, jag köpte en ny till dottern, men fick nu besked från försäkringsbolaget att jag ska skicka datorn till Timrå Data & Service. Det finns säkert komponenter i den som fungerar hur bra som helst, men det skulle förvåna mig om de kan fixa den.

Håller naturligtvis med alla om att man ska vara ärlig, olycka som olycka. Tycker de måste kunna se om man är ärlig också, vi har haft hemförsäkring från 2010 och aldrig utnyttjat den. Fast det är ju förbenat surt när något som man alldeles precis köpt går sönder -- då vill man ju verkligen få ersättning.

11. jakaan

jakaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Finns nog en aspekt att de vill motverka bedrägerier genom att se att den faktiskt är trasig.

12. kniff

kniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Trygghansa kör tyvärr på det kortet. Min stationära dator gick sönder pga ett missöde för några år sen, det tog 2-3 veckor för dom att först utreda och sen ska jag skicka den trasiga datorn vidare för ytterligare inspektion?

Vem har tid att vara utan dator i typ en månad? Jag arbetar en hel del hemifrån så jag var ju tvungen att köpa en ny samma vecka, sen bad jag trygghansa fara och flyga.

Det är ju såklart ett knep dom använder för att slita betala ut för dom vet att folk inte orkar vänta eller bråka med någon reparationsverkstad