Fråga: Garanti när man rootar?

Diskussion i 'Sony' startad av Gnopps, 2 apr 2014.

1. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag skrev till Sony för att fråga vad som händer med min 3-års garanti om jag rootar plattan. Någon här som begriper svaret nedan? :-)

Finns det någon som har erfarenhet av garantiärenden hos Sony med custom-rom installerat?

Hi,

I recently purchased your tablet Z2 with the extended 3 year warranty. Would you please let me know how rooting the tablet will affect the warranty in terms of _hardware_ failures? My understanding is that hardware failures of a rooted unit will still be covered by the warranty, software failures will not be covered. Is this correct?

Dear Gnopps,

We thank you for contacting Sony Store Online, and was wondering if you could please explain us what do you exactly mean with "rooting" in order to support you.

Hi Sony,

Thank you for your reply. What I meant was unlocking the bootloader (
    http://unlockbootloader.sonymobile.com/) to enable for example rooting
    (gaining full access to the device software). Again, I understand software
    warranty will be void by these actions but what about the hardware warranty?

Dear Gnopps,

We thank you for your feedback, and hereby we can confirm that we have been doing research on your behalf that indeed you do it, but then we cannot guarantee you if the support will support this case if something will happen in the future. If it needs service the chances the the settings will be default again.
    Should you have further questions, please contact our customer service.​

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

som jag läser det betyder det att om du har rootat så kan dom bara inte garantera att efter service är en upplåst och rootat igen utan dom har kanske återställt plattan till original settings.

3. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Denna typ av fråga är besvarad massor med gånger i forumet redan. Använd gärna sökfunktionen.

För svenska konsumenter som köpt saker i svensk butik så gäller svensk lag som säger följande:
    * Säljaren/tillverkaren har inge rätt att neka garanti pga root som generell förklaring.
    * Om root kan bevisas vara kopplat till det aktuella problemet så kan man ta ut avgift alternativt neka service
    * Vid garantiärenden så sparas ingen data i någon form på enheten, vilket innebär att appar, fotografier, etc men även root och liknande töms bort och enheten återställs till fabriksskick (detta sker inte alltid, men man har rätt att göra så)

4. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Tack för svaren!
    Blandar du inte ihop garantin med reklamationsrätten nu? Garantin är ett frivilligt åtagande från tillverkaren där de kan hitta på nästan vad de vill. Reklamationsrätten är lagstagdad.

Jodå, jag har sökt men tyckte att Sonys svar var så lustigt att det berättigade en ny tråd. I det här fallet frågade jag efter erfarenheter med Sony gällande garantiärenden (har ej heller köpt från svensk butik men väl Sony Norden). Eftersom att ha rätt inte är det samma som att få rätt, är det bra att veta hur Sony hanterar sina garantiärenden.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu blandar du ihop saker som förgående talare skrev. Är ju sådana svar som gör så att folk skapar trådar med frågor.

Garanti får de plocka bort för vilken anledning som helst. Däremot har du den lagstadgade konsumentköplagen med reklamationsrätten där de inte kan göra det. Kkl gäller dock bara i ett steg (från åf till privatperson.) och inte mellan privatpersoner.

Sent from my C6903 using Tapatalk

6. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är korrekt att garantin är frivillig, men man får inte diskriminera denna utan måste vara lika för alla. Garantin är, trots sin frivillighet, ett standardiserat avtalsvillkor. Således måste man ha ett giltigt skäl att upphäva garantin. Att en enhet är rootad är inget giltigt skäl om detta i sig inte kan påvisas att vara en el av problemet.

7. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är korrekt att garantin är frivillig, men man får inte diskriminera denna utan måste vara lika för alla. Garantin är, trots sin frivillighet, ett standardiserat avtalsvillkor. Således måste man ha ett giltigt skäl att upphäva garantin. Att en enhet är rootad är inget giltigt skäl om detta i sig inte kan påvisas att vara en del av problemet.