Fråga: Garantiärende, vem vända sig till?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Red Beaver, 9 apr 2013.

1. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har fått en gul fläck på skärmen och tänkte således skicka in den på reparation nu innan garantin går ut. Vem ska man vända sig till? Telefonen, HTC One X, är köpt med abbonemang via Tele2, är det HTC eller Tele2 jag vänder mig till?

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Inköpsstället, i det här fallet Tele2.

3. Red Beaver

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kanske är blind men jag hittar inget om detta på Tele2s hemsida, har även provat att söka. Hittar bara om reklamation?

4. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Nytt avtal från Deltaservice säger att de inte längre tar emot direkta ärenden utan hänvisar privatkunder till deras inköpsställe.

Du ringer helt enkelt till Tele2 (031-734 32 00) om du köpte telefonen genom hemsidan
    http://www.tele2.se/kundservice/kop-och-leverans/hardvarufragor.aspx
    eller rusar du in till närmaste butik om du har en sådan i närheten

5. PiZZaMaN

PiZZaMaN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har nyligen reklamerat min HTC Desire som var nära att hinna fylla 3 år (gränsen enl lagen).
    Hade några småproblem med den men framför allt att den stängde av sig när den kom ned i ca 20% batteri.
    Lämnade in den för det felet 2 gånger under 2åriga garantitiden som TRE har (felanmälan via hemsidan och fick hem påse att skicka in den i) och dom lyckades inte laga den. Skaffade sedan ONE X och orkade först inte bråka med dom då dom ville laga den en gång till men hittade sedan ork och mailade dom igen och då sa han att det är en reklamation och att jag ska skicka in den så dom kan se att felet återstår för att sedan få en ny telefon eller lägga till och välja annan modell. Skrev att TRE sagt att det är en reklamation i felanmälan samt så bifogade jag en utskrift på mailet från dom. Att få välja ny modell och lägga till pengar blev aldrig aktuellt utan det stod helt plötsligt att telefonen var lagad och skickad till mig. Blev galen och började på ett mail men tänkte sedan att jag väntar på telefonen och när den kom var det en helt ny i kartong. Det får jag vara nöjd med på en nästan 3 år gammal lur. Sålde den sedan på tradera för 990kr men vettifan om det varit värt jobbet ändå. Har man tex köpt telefonen kontant och haft den ett tag kan man enl konsumentrådgivaren räkna med ålders/utnyttjande avdrag (något sånt) om man vill häva köpet.

Summa summarum så har dom rätt att försöka samma fel 2 gånger vilket innebär att det funnits 3 gånger. Man kan inte vägra att skicka in den för undersökning men man ska väl se till att dom fattar att det är en reklamation då som hellre vill laga den igen. Reklamera en vara kan man göra i upp till 3år och det ska vara ett fel man inte kan orsakat själv.
    /Magnus

6. selko

selko Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    440
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Htc har två års garanti på sina telefoner :-)

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

7. Red Beaver

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skickade in telefonen för några veckor sen. I sex dagar har statusen på reparationen varit "Väntar på reservdelar". Idag har status ändrats till

"Meddelande från verkstad: Att:WorkDescription

Utbytt till nytt saleskit pga reservdelsbrist. Nytt IMEI: xxx SN: xxx", "Färdig", "Saken stängd".

Vad innebär detta? Har jag fått en ny telefon (vilket jag såklart hoppas på)?

8. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det är så jag tolkar det ja, i med att de uppgav ett nytt IMEI nummer och serienummer i meddelandet

9. Red Beaver

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sweet! Tänkte ringa och höra om man kan få en S3:a istället, vad tror ni mina chanser att lyckas är? Dom kostar ju lika mycket, men antagligen kommer byråkratin sätta käppar i hjulet.

10. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

nja jag ger inga höga hopp för det där.. men att kasta ut frågan skadar ju aldrig ;)

11. Red Beaver

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Enligt supporttjejen hos tele2 gick det bra iaf! Bara att skicka in den nya som kommer från deltaservice till Tele2 så skickar dom en ny. Frågan är vilken man ska välja bara...