garantin ej giltig trots fabrikationsfel...

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av diskmedel, 8 feb 2017.

1. diskmedel

diskmedel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    jag är grymt trött nu, så blir nog en hel del märkliga formuleringar, felstavningar och tappade ord xD
    men... kom att tänka på detta och kunde inte somna...

när jag haft min galaxy s7 edge i 3 månader började ljuset "dumma sig"... ojämnt ljus över skärmen, som en persienn, det enda sättet att slippa ränderna var att sätta på automatisk ljusstyrka och sedan manuellt dra upp ljuset till max.
    (vilket är lite störigt när den sänker ljusstyrkan automatiskt då och då och sträcken kommer tillbax, och har jag inte automatisk ljusstyrka och drar upp ljuset till max så syns ränderna ändå....)

detta är ett vanligt fabrikationsfel på s7 edge...

men beroende av telefonen som man är drog jag ut på att lämna in den. hittade inte något bra tillfälle då jag kunde vara utan den under reparation... så jag svalde det irriterande faktum att den alltid var på max ljusstyrka, och när ljuset justerades automatiskt och de dumma sträcken kom fram...

en månad efter det tappar jag telefonen i marken och det blir en spricka i glaset... sprickan kan jag leva med, men den där persiennen är ganska irriterande... gick in och pratade med tre där jag hade abonnemanget... att en telefon med spricka inte går att åtgärda på garantin förstår jag, men det där med ljuset är ett känt och vanligt fabrikationsfel på s7 edge.

sprickan bekommer mig inte, men ljusfelet stör mig... men personalen på 3 sa att skickar jag in den som garantiärende kommer det inte bli godkänt, då dom måste lämna garanti på reparationen, och dom inte kan lämna någon garanti på sin reparation om glaset är sprucket... vilket jag visserligen kan förstå, men ändå... även om det bortom alla tvivel skulle vara ett fabrikationsfel så skulle garantin inte gälla... jag förstår deras argument, men kan ändå inte riktigt smälta att en defekt komponent inte går på garantin... så... vad göra? gilla läget och snacka med försäkringsbolaget? finns det något att göra? finns det något i reklamationsrätten jag kan hävda?

*** edit ***

ok, hittade precis svaret... hittade ett annat inlägg där en person hade en defekt hemknapp, men blev nekad garanti för där var en spricka på toppen av displayen, så långt ifrån hemknappen man kan komma. en spricka som inte kunnat orsaka en defekt hemknapp... "vi får inte lov att byta ut endast knappen då det inte är en auktoriserad lagning utan vi måste byta ut hela displaymodulen." ...... så det spelar ingen roll hur många fabrikationsfel jag än hade haft.

är dock så trött så allt är bara suddigt, så även om jag tror jag själv hittat svaret låter jag inlägget vara kvar, ifall jag missat/missförstått något i det stora hela

*** edit igen ***

garantier och vad som gäller för dom bestämmer företagen själva, men hur det med reklamationsrätten? om jag reklamerar den pga fabrikationsfel, kan företaget fortfarande säga "nej, vi byter inte den defekta komponenten, vi byter alltid antingen hela displayen eller ingen del av den" ?

Last edited: 8 feb 2017
  2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bevisbördan ligger på dig ang att ljusfelet var innan skärmsprickan

Effect, diskmedel och jnsson gillar detta.
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Jag tror Dockland har rätt men det är inte säkert att det räcker ens om du kan bevisa det. Du får nog se det som en läxa/erfarenhet och sedan se till att lämna in direkt om du får fel på framtida telefoner.

diskmedel gillar detta.
  4. diskmedel

Mottagna gillanden:
    13
    jo, jag vet dockland... jag skrev också det i inlägget innan, men har nog redigerat bort det i min trötthet :) mindre än 6 månader sedan du köpt den så ligger bevisbördan på dom, efter det på kunden.

nej, du har så rätt så. hela displayen bedöms, inte bara en del av den. så... såvida jag inte kan komma på något sätt att övertala dom om att sprickan i glaset var ett fabrikationsfel så är det rätt kört :)
    det här den första mobilen jag någonsin tappat... så hade inte räknat med att detta skulle hända, och tänkte "bara jag gör det innan garantin går ut".... lesson learned :)

fick ett trevligt PM här på forumet från någon från 3, som sa att han förstår min frustration, men att det inte skulle gå på garanti eller reklamation, men han ville jag skulle skicka mina kunduppgifter i ett PM på tres facebooksida så han kunde kolla om det fanns något annat han kunde göra eller vi kunde försöka hitta någon lösning. det tyckte jag var väldigt snällt :)

Bo gillar detta.
  5. Effect

Effect Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Du får läsa på lite om vad garanti är och täcker. Jag jobbar själv med att ta emot garanti & reklamationer. Har det varit yttre åverkan som orsakat skada så är det ofta kört.

6. diskmedel

Mottagna gillanden:
    13
    Jo, givetvis. I och med att jag inte lämnade in telefonen när fabriksfelet visade sig, och jag hann tappa telefonen innan jag fick tummarna loss att lämna in den så har jag inte mycket att komma med nu, det förstår jag. Det jag tyckte lät konstigt var att även om det gick att bevisa bortom all tvivel att där var ett fabrikationsfel så gäller inte garantin pga en annan skada.

Men i det stora hela förstår jag deras resonemang, absolut. Bara att dra lärdom av läxan och lämna in direkt nästa gång, och gå vidare. :)

moparlinke, Effect och Asawi gillar detta.
  7. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Din rätt att få ett fel åtgärdade enligt konsumentköplagen (reklamation som det kallas här) påverkas inte i sig av att det också finns ett annat fel som du inte har rätt att få åtgärdat.

Det som händer är att bevisläget blir svårare. Visst har säljaren bevisbördan de första sex månaderna. De kan dock säga att displayen är skadad och att det kan ha orsakat ljusfelet. Då måste nog du prestera bevisning om att det är ett känt fabrikationsfel som inte har med sprickan i glaset at göra. Det kan räcka.

Att de i praktiken har svårt att åtgärda det ena felet utan att fixa det andra är så att säga deras problem. Du begär bara att de ska fixa det som du anser är ett fabrikationsfel.

Om de inte är medgörliga kan det vara värt att ta det till ARN.

diskmedel och Eazer gillar detta.
  8. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Är det inte så att bevis bördan är hos kunden först efter 6 mån vid reklamation?

jnsson gillar detta.
  9. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Jo, så är det. Jag skulle dock säga att om säljaren har något rimligt bevis på sin sida, som här att skärmen är sprucken och det aktuella felet också handlar om skärmen så blir det upp till kunden att bevisa att det felet inte har med sprickskadan att göra.

10. diskmedel

Mottagna gillanden:
    13
    i tre månader har jag haft problemet med ojämnt ljus.. i 3 månader har jag fått gå med displayen på full ljusstyrka för att dölja problemet... men för 3 dagar sedan bara "försvann" ljusfelet o_O
    de senaste 3 dagarna har jag kunnat ändra ljusstyrka hur jag vill utan att det blir några ljusskillnader på displayen! :D woop woop ^^
    sprickan bryr jag mig inte om, det är bara en pytteliten yta av displayen den tar upp, det mesta är i det svarta området utanför displayen, så nu är jag glad :)
    men att tro att felet skulle försvinna av sig själv efter 3 månader och sen vara borta för alltid känns kanske lite naivt, men man kan ju hoppas :D

men jag började fundera... vad jag läst mig till säger alla att det är ett hårdvarufel... men kan det vara så att det kan ha varit ett mjukvarufel? fast stängde jag av telefonen och satte den på laddning så var batteri-ikonen som kom upp också med ojämnt ljus... så känns ju som ett hårdvarufel, eller?