Garantireparation på USA-köpt platta?

Diskussion i 'Samsung' startad av Henriko, 4 mar 2012.

1. Henriko

Henriko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag köpte en GT 10.1 för ett par månader sedan i USA. För cirka en vecka sedan började skärmen krångla. Jag trodde det var något tillfälligt, men det har bara blivit värre, och efter lite googlande visade det sig att det finns många med liknande problem (det är inte oljefläckarna utan andra kraftiga störningar av bilden som visas). Iallafall så verkar det finnas lite deladeerfarenheter om huruvida det går att reparera en USA-köpt enhet, Samsung verkar inte heller särskilt tydliga med vad som gäller.

Jag ringde Samsung och felanmälde den. Dom frågade inte efter var den är inköpt, men tog serie-nr (och genom det borde de väl se vilken marknad den är såld på?) och skickade sedan en fraktsedel för att jag ska kunna skicka in enheten. Kollar jag på deras tracker för reparation står min enhet som "under warranty". Innebär detta att dom kommer att reperara den, eller riskerar jag att åka på att betala reparationsarbetet/felsökningsavgift?

Det enklaste skulle naturligtvis vara fråga dem rakt ut, men då kanske jag inte får enheten reparerad alls...

2. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    "under warranty" betyder att den kommer att lagas, om det hade stått nått i stil med "out off warrenty" så lagas den inte eller du hade behövt betala för det.

Skönt att veta om det skulle hända nått då jag oxå köpte min i USA.

3. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

4. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
  5. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Inget men eftersom dom har sådana så tänkte jag fråga dem
    men jag flyttar frågan
    mvh wikings1

6. Henriko

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den kom tillbaka utan någon reperation med hänvisning till att moderkortet är av utländskt ursprung. Har frågat kundtjänst om det går att få den reparerad på något sätt, dom skulle göra vissa efterforskningar och återkomma på måndag. Vad det nu innebär..

7. Cristian

Cristian Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte också min platta i USA, sommaren förra året.
    När jag fick problem(lite) med dessa oljeringarna så ville inte Samsung eller deras reparations ställe ta emot plattan eftersom jag köpt den i USA samt att jag inte fått med ett "warranty" papper. De hänvisade mig lämna in den på butiken i USA!?!

Jag tyckte att det borde gå ändå eftersom det är Samsung... är det inte garanti oavsett?!

8. Henriko

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det kan man ju tycka. Jag vet inte om dom har olika marginaler på olika marknader, och därför inte vill driva försäljning mellan dom? Eller om det är något typ av lagstiftning/regelverk som gör en garanti inom EU-garanti mycket förmånligare. Eller om dom bara helt enkelt är dumsnåla..