Problem: Garantiservice nekad av CR-service

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av magnus79, 19 sept 2013.

1. magnus79

magnus79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,

Någon gång i somras började det bildas en rand från kanten av telefon och den har spridit sig längs med kanten och skapat nya förgreningar. Telefonen fungerar i övrigt utan problem så det är ett kosmetiskt fel.

Lämande in min Samsung Galaxy S3 till CR-service som Halebop anlitar. Måste säga att jag var rätt nöjd över att min telefon hade 2 års garanti och jag trodde därför att det inte skulle vara några som helst problem.

Nedan citerar jag vad CR-service har svarat:

"Arbetsrapport
    Det är pga att kunden här lämnat in telefonen i en annan verkstad och dem gjort ett dåligt jobb med limningen med bara att byta glaset. Ingen garanti. Tänk på att Samsung ansvarar inte för nedsatt funktionalitet orsakad genom tex installation av tredjeparts-mjukvaran. Ni ansvarar själva för vad Ni installerar i telefonen och hur detta påverkar telefon/mjukvarans funktionalitet. kontroll av program, funktioner, knappar, ljudet, display och touch respons ok.
    smårepig kameralins/display, slitage, spricka på list vid hemknappen och under power knappen"

Min telefon har verkligen inte varit på någon annan verkstad så jag känner mig väldigt rättslös just nu.

Jag öppnade ett supportärende med Halebop på en gång och svaret jag fick var att skicka in en skriftlig reklamation.

Någon som har haft samma problem med sin telefon?
    Någon annan som har haft problem med CR-service?

2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Tycker du ska testa att kontakta samsungs support.

3. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Den verkstaden ger inget seriöst intryck om de kommer med felaktiga påståenden. Att de sen inte ens klarar av att skriva någorlunda begriplig och korrekt svenska bidrar knappast till att öka förtroendet.

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag har iaf inte mycket över för Samsung efter jag läste om Samsung Knox. Tycker flera S3 ägare ska sätta sig in i detta också för snart kommer de påverka alla med en S3:a. De har redan rullat ut den nya ändringen för S4:a. S3 står på tur.

Jag går in på detaljerna i en annan hörna av forumet. Så jag upprepar inte allt här. Läs gärna och reflektera i tråden.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=100914

5. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Trist. Samma skit som hos sony o htc (relocked) nu då att det inte går att dölja det längre.

6. magnus79

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Uppdatering i ärendet:
    Jag reklamerade servicen till Halebop. De skriver så här:

Hej!

Tack för ditt brev.

Vi står bakom CR-service beslut i detta ärende, det som dock kan prövas är en direkt reklamation till Samsung på telefonen för att få den utbytt.
    Dock så säger Samsungs reklamations rutiner att telefonen först måste ha varit inne på service 3 gånger för samma fel samt blivit reparerad innan dom kan tänkas godkänna en reklamation.

Reklamationen som då görs till Samsung kommer att gå i grund för garanti beslutet, dvs dom går även på CR-service beslut.

Garanti beslutet omprövas inte.

Men som sagt, vi kan alltid göra ett försök direkt till Samsung om du vill det?

Annars finns det tyvärr inte så mycket som vi kan göra.

Ha en bra dag och välkommen åter!
    Hälsningar
    Tim
    Halebop Support
    ----------------

Jag har därför öppnat ett reklamationsärende direkt mot Samsung via följande sida:
    http://samsungvoiceofcustomer.com/

Jag har med andra ord inget förtroende kvar för Halebop. Jag band uppp mig på två år den 2012-06-18 och jag har varit kund i mer än 10 år. Jag kommer med andra ord att byta till något annat nästa sommar.

Helt värdelöst att ha en garanti på 2 år om de använder sådan smutsig taktik för att slippa betala. Vill inte Samsung ersätta/reparera så blir det ingen Samsung någon gång mer oavsett hur bra telefoner de tillverkar. Gäller garantin inte så är det helt värdelöst.

Samsung har med andra ord möjlighet att ordna detta och i mina ögon kommer de att gå stärkta ur detta med bekostnad på Halebop ifall garantin gäller.

Man känner sig verkligen rättslös när sådant händer. Detta har blivit en principsak för mig och jag kommer att driva detta vidare så långt det bara går.

7. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Uselt.

Bra, håll oss underrättade. Bra att information om usla företag når ut till ev kunder.

8. bghfktu

bghfktu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sjukt.

Kontakta ARN om du inte kommer vidare på något annat sätt.
    Kanske finns en lokal konsumentvägledare som kan hjälpa till?

9. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tänkte skaffa halbop kontantkort med surf för en gammal smartphone. Nu blir det INTE så! Tack för varningen.

10. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Suck... snacka om att allt vi gör så är det vårt fel. Nös du nära telefonen? VATTENSKADA!
    Har du råkat kanske komma nära en nyckel på skärmen? GARANTIN BORTA!

Slåss med de här jävlarna... så här får de inte gå till!

11. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Mycket intressant att följa detta ärendet. Kanske det kan hjälpa lite att hänvisa till den här tråden också, det är ju bra om dom får reda på att info om dålig service och girighet sprids bland oss konsumenter. :teeth:

12. magnus79

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lite uppdateringar i ärendet:
    Skrev följande till Samsung via deras portal http://samsungvoiceofcustomer.com/.

"Hej, Min Samsung Galaxy S3, som jag för övrigt är supernöjd med, har i somras börjat uppvisa "bubblor" innanför glaset. Eftersom jag vet att garantin endast gäller 1 år på en iPhone, så var jag rätt nöjd att min Samsung har två års garantin. Blev mycket besviken när Halebops servicebolag, CR-service, skickar tillbaka telefonen utan att ha utfört service på den med påståendet att jag skulle ha lämnat in telefonen på en verkstad som har gjort ett dåligt arbete. Telefonen har ursprungsglaset och ingen service har utförts av någon på den. Jag har reklamerat detta till Halebop men de hänvisar till att beslutet står fast. Jag har varit kund hos Halebop i mer än 10 års tid, men det förtroendet är här med brutet. Från min sida är detta utan tvekan ett garantiärende då jag tror att detta måste vara ett produktionsproblem som har orsakat dessa defekter. Den felaktiga påståendet från CR-service sida stämmer inte och just nu känner jag mig mycket rättlös. Nu står mitt hopp till er för jag har fortfarande kvar mitt förtroende för er. Med vänlig hälsning, Magnus Bilaga 1: Serviceprotokoll från CR-service Bilaga 2: Foto på hur telefonen såg ut den 1 juli BIlaga 3: Foto på hur telefonen såg ut den 19 september."

Jag fick följande svar:
    "Hej Magnus,

Tack för ert mail och för att ni kontaktar Samsung. Det är såklart hemskt tråkigt att er produkt inte fungerar och att verkstaden har bedömt att den utsatt för yttre åverkan, varpå garantin i enlighet med garantiföreskrifterna ej täcker detta. Jag förstår din frustration över detta, men då verkstaden är auktoriserad av oss och deras tekniker utbildade av våra experter så kommer jag tyvärr att behöva gå på deras beslut och kan därför inte erbjuda er det ni önskar.

I detta fall bedömer inte verkstaden er problematik som ett produktionsfel, utan anser att det är handhavande fel/yttre åverkan. Om du är missnöjd med detta beslut kan du kontakta verkstaden och se om de kan berätta mer om undersökningen, de bör också sända med fotodokumentation på skadorna. Du kan sedan se med ert försäkringsbolag om de kan hjälpa dig på något sätt.

Beklagar att jag tyvärr ej kan hjälpa dig vidare.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Best regards / Med vänliga hälsningar

Sherri
    Voice of Customer
    Samsung Electronics Nordic AB"

13. magnus79

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så på Samsungs svar skrev jag så här:

"Hej,

Du skriver följande "I detta fall bedömer inte verkstaden er problematik som ett produktionsfel, utan anser att det är handhavande fel/yttre åverkan.", medan CR-service skriver "Det pga att kunden lämnat in telefonen i en annan verkstad och dem gjort ett dåligt jobb med limningen med bara att byta glaset. Ingen garanti".

Som du kanske ser i citatet från CR-service så skriver de ingenstans om att det skulle vara handhavande fel eller yttre åverkan. De påstår bara att telefonen har varit inne på en annan verkstad som ska ha gjort ett dåligt arbete.

Eftersom min telefon inte har varit inne på någon service eller modifierats från sitt utförande vid leveransen så bestrider jag CR-service bedömning och jag anser den vara komplett felaktig.

Här är hela CR-service arbetsrapport. Med tanke på personen som skrivit rapporten knappt kan skriva begripligt så anser inte jag att de har gjort en professionell bedömning.
    "Arbetsrapport
    Det är pga att kunden här lämnat in telefonen i en annan verkstad och dem gjort ett dåligt jobb med limningen med bara att byta glaset. Ingen garanti. Tänk på att Samsung ansvarar inte för nedsatt funktionalitet orsakad genom tex installation av tredjeparts-mjukvaran. Ni ansvarar själva för vad Ni installerar i telefonen och hur detta påverkar telefon/mjukvarans funktionalitet. kontroll av program, funktioner, knappar, ljudet, display och touch respons ok.
    smårepig kameralins/display, slitage, spricka på list vid hemknappen och under power knappen"

En garanti på två år är inte mycket värd om man bemöts av en serviceverkstads falska påståenden. Det känns också märkligt att ni inte gör någon egen bedömning utan ni förlitar er på att ett externt företag som i sin tur urholkar förtroendet för Samsungs varumärke.

Jag hoppas att ni verkligen kan tänka om för jag tror att vi bägge har att vinna på det."

Så här svarade Samsung på det:

"Hej,

Då det ej klassas som ett produktionsfel så faller det under yttre åverkan. Yttre åverkan klassas som en skada som inte har funnits ursprungligen utan uppkommit vid hantering av produkt, detta kan skapats av ägare till produkten eller annan instans eller individ som har hanterat/reparerat produkten .

Tyvärr kan vi ej verifiera i vilket skick återförsäljaren har valt att sälja produkten. I detta fallet är det er återförsäljare som ni får kontakta i detta ärende. Då enligt konsumentköplagen hanteras service- samt reklamations ärenden i första hand av er återförsäljare, vänligen kontakta er återförsäljare.

I detta fallet står vi bakom verkstadens beslut, är ni ej nöjda med detta kan ni alltid kontakta verkstad för att få mer information om själva servicen. Beklagar att jag inte kan hjälpa er vidare.

Best regards / Med vänliga hälsningar

Sherri
    Voice of Customer
    Samsung Electronics Nordic AB"

14. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Får väl försöka med det de säger.
    Om du inte kommer någon vart med cr service, kontakta ARN eller liknande.

Om inget hjälper så är du väl kokt i skit o får köpa något annat.
    Vet inte om det finns några som är extra bra på garanti & reklamationer?
    HTC har iaf inget vidare rykte.

15. magnus79

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag vidarebefodrade min konversation med Samsung till Halebop.
    Halebop svarar så här:

Beklagar att det skötts på detta viset.
    Det vi kan göra är att vi skickar dig en ny telefon. En likadan som du hade tidigare.

Återkom om du vill att vi gör det.

Ha en bra dag och välkommen åter!
    Hälsningar
    Hanna
    Halebop Support

16. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Det var riktigt bra erbjudet av Halebop måste jag säga! Snyggt.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2

17. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    738

MINA ENHETER

bra gjort av halebop.. :thumbup:

GT-N7105 via Tapatalk 2

18. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Outstanding.

19. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Håller med ovanstående, snyggt skött av Halebop!
    Däremot grisigt hanterat av verkstad och samsung.

20. magnus79

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har funderat lite över Samsungs och CR-service resonemang.

CR-service skriver att problemet är limningen och att den ska ha gjorts dåligt av verkstad.

Eftersom jag har aldrig behövt lämna in telefonen på en verkstad eller för den delen behövt laga något på den så kan det bara betyda att limningen var dålig från fabriken.

Jag utesluter nästan helt att Halebop skulle ha sålt en begagnad telefon till mig som skulle vara lagad.

Samsung skriver också att CR-service är en auktoriserad verkstad och att de har blivit utbildade av sina experter.

Därför tycker jag att Samsung målar in sig i ett hörn genom att ta CR-service om ryggen i detta ärende. De säger att CR-service är experter och att bedömningen är riktig, men vad de inte förstår är att de skuldlägger sig själv i samma veva.

Hade Samsung från början sagt att detta måste vara ett fel i bedömningen så hade all skuld lagts på CR-service. Halebop blir ansvariga eftersom det är deras underleverantör.