Garmin klocka

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Chivo, 9 februari 2022.

1. Chivo

Chivo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Har vi någon på forumet som är duktig på Garmin klockor?
    Sitter och tittar på deras hemsida nu, men blir mer förvirrad än klok.
    Det är en djungel med klockor, hur ska man tänka, vilken klocka ska jag köpa?o_O

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.279

MINA ENHETER

Ja, det är en djungel :)

Du måste börja med att fråga dig själv vad du har för behov.
    -Storlek på klocka
    -Funktioner
    -Batteritid
    -Rund klocka eller inte
    -Vad ska den användas till, sport eller smart Watch
    -Utseende

Berätta lite mer så kommer du garanterat få bra hjälp

bernard och Chivo gillar detta.
  3. Chivo

Chivo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

-Gärna en så stor klocka som möjligt
    -Kunna mäta när jag tränar, promenad, gym, löpning, crosstrainer m.m. Samt även mäta puls och sömn.
    -Gärna bra batteritid.
    -Har ingen betydelse om klockan är rund eller inte.
    -Mestadels sport
    -Gillar hur Casio G-SHOCK ser ut, så kanske något i stil med dem:)

bernard gillar detta.
  4. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249

MINA ENHETER

Jag har haft fenix 5 och 6x pro. Jag använde dem framförallt till löpning. Trackningen var suverän på dem båda. 6x pro var aningen för stor när jag bar skjorta. Rätt så krångligt faktiskt. Men vilken stor och fin skärm. Jag använder ofta kartorna när jag springer och då var skärmen suverän. Egentligen var nog båda klockorna lite väl over kill för mina behov. Det hade räckt gott och väl med en enkel forerunner. Men, och det här är en viktig men, det är kul med prylar och det motiverar mig en gnutta i träningen. Skjut på om du har några frågor. Jag vet att vi är en hel del garmintyper här inne.

Chivo gillar detta.
  5. RBdyk

RBdyk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
    Prisvärd med mååånga funktioner. Snygg? Nae, men lik en G-Shock om man gillar det utseendet. Garmin Instinct 2, även med solcell. Släppt idag.

View: https://youtu.be/kpGNO-KWI3c

ulrier och Chivo gillar detta.
  6. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.279

MINA ENHETER

Är själv barnsligt förtjust i Fenix modellerna. Har just nu en 5 Plus och en 6X, är ingen träningsperson utan använder den som smartwatch i första hand men även stegräknare/puls och sömn. Det bästa med Garmin är att det är en stabil klocka med sjukt bra batteritid.

Min 5 Plus klarar sig runt 10 dygn och 6X i ca 20. 6 X är ju en bjässe med sina 51 mm medan 5 Plus är mer beskedliga 47 mm. En stor fördel med Garmin är ju allways on display som inte drar någon ström att tala om. Man slipper då alla försök med att väcka klockan genom att vicka på armen och skärmen blir nästan bättre ju ljusare det är.

Frågan är ju hur mycket pengar man är villig att lägga. Många av Garmins modeller är ju inte billiga.

Bifogade filer:

7. Chivo

Chivo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

@Dingus@Dingus och @Fredriks@Fredriks är det värt de pengarna som en Fenix 6 kostar?
    Prislappen börjar ändå från 5000:- och uppåt.

8. Chivo

Chivo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Om man jämför Instinct med Felix, är det många funktioner/finesser som man förlorar?

9. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.938

MINA ENHETER

Tipsar om att titta in följande för lite inspiration och tips då dom gör väldigt djupgående tester med b.la Garmin klockor. Det var tack vare dessa som jag hamnade på en Garmin Venu 2 och har haft den i två dagar nu och är väldigt nöjd än så länge iallafall. :)

https://www.youtube.com/c/ChaseTheSummit
    https://www.youtube.com/c/Dcrainmaker
    https://www.youtube.com/c/DesFit

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.279

MINA ENHETER

Ja, det är ju högst personligt och beroende ekonomi osv men jag tycker det är värt det. Dels för jag tycker Fenix klockorna är snygga och absolut för batteritiden.

Chivo gillar detta.
  11. RBdyk

RBdyk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
    Med senaste uppdateringen så minskar avståndet avsevärt!

Chivo gillar detta.
  12. RBdyk

RBdyk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
    Jag valde Instinct med Solar för att den inte är lika ”flashig” och ser mer ut som en ”billig klocka” då jag skulle ut och resa. Ser inte så stöldbegärlig ut. Men den har en massa funktioner inkl ”smartklocka”

bernard, ulrier och Chivo gillar detta.
  13. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249

MINA ENHETER

Nej, det kan jag inte direkt påstå med ett rent samvete. Inte för min använing i alla fall. Men om man ser det som en smartwatch, idrottstracker, personlig tränare och allmänt rolig pryl - ja då är det värt det. De behåller dessutom ett rätt så högt andrahandsvärde, lite grann som iphone. Jag har bytt träningsklocka ungefär en gång per år och har sällan förlorat särskilt mycket på mina Fenix. Just nu kör jag huawei watch gt 2 pro. Jag är riktigt nöjd med den, men kan fortfarande sakna always on skärmen på min garmin och batteritiden (laddning ca va 14e dag).

Chivo gillar detta.
  14. alexelrey

alexelrey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    299
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Jag har haft 735 xt, Fenix 3 och numera Fenix 6. Samtliga 3 är multisportklockor som tagit mig igenom 2 1/2 Ironman, 3 VR, 4 Lidingörundor, 3 Vansbrosim, någon mara och ett par halvmaror. Batteritiden på Fenix är fenomenal, behöver sällan laddas och får lätt ut flertalet långpass utöver standbytiden. Vill man klä upp sig extra fint någon gång så är det bara att byta ut till ett länkarmband eller liknande så ser man festlig ut. Får notiser och kan styra Spotify samt svara och lägga på luren. Minns inte om jag gav 2900kr för en helt ny Fenix 6 förra året men det var helt klart värt det :) ska nog finnas en gym app i Connect appen

Chivo gillar detta.
  15. maximum_squirrel

maximum_squirrel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    190
    Det finns massa att säga om vilken typ av användare som "behöver" en Fenix/Instinct/forerunner/vivo etc, men jag vill trycka på att sikta på en nyare modell (Fenix 6 eller senare, vivoactive 4 eller senare, minns ej vilka FR) med den nyaste generationen pulssensor. Den är en bättre och plattare pulssensor, men ger också t.ex andningsfrekvens och syresmättnad (men den kör man on-demand för den slukar batteri). Tidigare generationer (undantaget 5X) har inte den tekniken (hårdvaran) och det känns utdaterat 2022.

Finns konkurrenter som pushar en del andra funktioner (ECG, blodtryck etc) men puls och andning tycker jag ger mkt värde för träning. Helt galet vad en liten skjortknappsstor lysande sensor kan säga om en.

Chivo gillar detta.
  16. MGustafsson

MGustafsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Köpte en forerunner 745 och är nöjd. Tycker dom förinställda gymprogrammen är jobbiga att sitta och editera i klockan men för löpning cykling och simning så är den perfekt