GCDroid - Geocaching App

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Shyrtol, 28 jul 2009.

1. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Finns det några Android-bitna som geocachar (www.geocaching.com)? :rolleyes:

Är nu i slutskedet av utveckling av en Geocaching-app, GCDroid. Detta har nu tagit ett par veckor och jag tror jag har fått med det mesta man vill ha med sig ute på "fältet".

Detta klarar appen av i dagsläget:
    - Ladda hem cache direkt från geocaching.com
    - Import GPX/LOC/ZIP-filer (inkl. child waypoints)
    - Sökningar (namn, gc#, i närheten)
    - Gå till (GOTO)
    - Karta (Google Maps)
    - Logga geocache (offline, sparas som en geocache-visits.txt fil på sd-minnet så man kan ladda upp den till geocaching.com manuellt)
    - All information som finns i GPXen om en geocache (beskrivning, loggar, child-waypoints, länk till geocaching.com) och självklart det vanliga som typ/storlek m.m.
    - Möjlighet att lägga till egna child-waypoints (bra för multis / mysteries)
    - Möjlighet att skriva in en kommentar för en cache (bra för multis / mysteries)
    - Plus en hel del till, denna listan är någon månad gammal

Man kan ju inte lista alla småsaker för då hade listan blivit alldeles för lång...

Något jag har missat? :confused:
    Finns det någon som kan tänka sig att testa appen?

Screenshots:
    Gå till
    Karta
    Loggar
    Geocache - Beskrivning
    Geocache - Loggar
    Sökning

Direkt till market:

Last edited: 10 jan 2010
  2. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag geocachar en del (även om det blir mer sällan än jag skulle vilja :().
    Din app ser klart mycket bättre ut än GeoBeagle som är den enda geocache-app jag testat på Android.

Jag förstod dock inte om den klarar av att hitta cachar i närheten (genom att hämta närliggande cachar från geocaching.com) utan att jag innan lagt in en GPX. Ibland åker man ju iväg utan att ha laddat upp med GPX-filer, och då vore det ju schysst att snabbt komma igång.

Jag kan helt klart tänka mig att betatesta lite.

3. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det hade jag också velat och har känt att det behövts ibland, än går det inte men jag har inte gett upp hoppet... :)

Det man kan göra så länge är att surfa in på geocaching.com via telefonen och på det viset få hem GPX-er.

Tack för idéerna du gav mig,
    Länk till online-loggning av en låda.
    Länk till sökresultat baserat på den aktuella koordinaten.

4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Gillar verkligen initiativet och det jag ser och jag testar gärna. Har tidigare använt Geocache Navigator som jag tyckte funkade bra förutom att man inte kunde se flera cacher på en och samma karta, vilket jag ser att du fått med = Kanon! Eftersom jag bara använt GCN har jag ingen aning om hur det funkar med gpx-filer just nu.

Det jag skulle vilja få ut av ett Geocachingprogram (kräver en koppling till ens konto) är följande:

- Möjlighet att söka på närliggande cacher (val av avstånd i km, antal och typer (viktigt att man t.ex. kan plocka bort mysterys om man bara är på genomresa) och att man kan sålla bort redan funna cacher.
    - Möjlighet att söka på cacher vid en viss plats, t.ex. Halmstad och att den då plockar fram det antal och de typer man valt med utgång från Google Maps centrerade Halmstad.
    - Möjlighet att se spoilers (som val via "knapp" så man inte behöver ladda den datan om man inte vill).
    - Möjlighet att se hint (som val via "knapp" så man inte behöver se den om man inte vill).
    - Möjlighet att läsa cachens samtliga loggar. Klar fördel med GCN mot t.ex. Garmin.
    - Möjlighet att logga direkt mot geocaching.com via "Field notes". Dessa kräver att man sedan loggar in som vanligt för att publicera dem men det är ändå ett enkelt sätt att få till en kommentar som man annars kanske glömmer tills man kommer hem. Din variant påminner om det som finns i Garmin och det funkar såklart också.

Något som var bra i GCN var att man kunde få upp en bild där man hade cachen i mitten och en pil som visade hur man gick, typ som en radar. Denna tyckte jag gav en bättre träff än den vanliga kompasspilen när man närmade sig gömman.

Lite tankar och idéer :)

EDIT: Insåg just att man kanske inte behöver ha så noggranna sökmöjligheter som jag skrev ovan om kartan fungerar precis som på vanliga gc.com. Om man kan söka på en plats så räcker ju det i princip, sedan kan man ju flytta runt kartan som man vill.

Last edited: 28 jul 2009
  5. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Nu vaknade visst hjärncellerna :D

- Möjlighet att lägga in om man tar en Travel Bug (eller motsv) direkt.

6. Real_Performance

Real_Performance Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Detta låter helt klart intressant ;) Jag är också villig att testa beta variant:) så man har lite och jämföra med .

7. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Grymt bra jobbat! Detta ser kanon ut. Det jag kom att tänka på var väl som de flesta här att man vill ha online-search samt filed notes.

Måste ge dig mycket credit för att du jobbar på detta. Det ser riktigt bra ut. Jag kommer garanterat att testa denna! Personligen kör jag CacheMate just nu...men din ser klart bättre ut!
    /Gruffy

8. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Roligt att läsa svaren, känns nu värt mödan... :-)
    Jag har själv ingen riktig telefon ännu, beställning på galaxy går iväg i dagarna... :D Så jag har inte kunnat testa GeoBeagle/GeoDroid och de andra så de som har dessa program får gärna förklara vad de har för fördelar/nackdelar.

Meddelar er när det är dags att bugtesta.

Filtrering har jag lagt till i att-göra-listan, kommer inte i första versionen tror jag. Tänker du på online-sökning så läsa vidare...
    Bra idé har inte haft tanken på att ladda bilderna från en cache tidigare.
    Det var nära jag gjorde bort mig! hinten har försvunnit från att-göra-listan. Den ska självfallet finnas med som en knapp man får trycka på för att se den så man inte "råkar" se den.
    Problemet är att alla loggar inte kommer med i GPX-filerna, har fått uppfattningen att det är de senaste 5 loggarna. Importerar du samma cache med två olika GPX-filer så läggs loggarna till så att du kanske får 10 loggar.
    Offline-loggning (Field notes typ Garmin Colorado/Oregon) finns stöd för redan. Då måste man ju ladda upp en fil till geocaching.com. Fördelen är ju att man kan skriva in kommentar redan när man loggar med telefonen.
    Märklig radar :eek: :D Blir det inte samma resultat med kartan? Om man lägger till "spårning"? Eller har jag missförstått?
    Det är tänkt att kartan ska fungera som på gc.com. Men den kommer bara visa cacher som man har i telefonen. Online-sökning och -loggning jobbar jag på men hoppas inte på för mycket. Det jag kan göra så länge är länk till söksidor...

Jag är själv inte van vid att ta TBs. Vad tror ni om att när man har uppe geocache-vyn kan klicka på en knapp "Logga TB"? Så får man välja om man har tagit/lämnat. Sedan kan man få se en lista på samtliga TBs man tagit/lämnat i alla cacher. WOW. Detta kan man ju koppla ihop med barcode-scannern. :eek: *kliar i fingrarna*

9. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kul att kunna bolla idéer direkt med utvecklaren :)

Ska se om jag kan sparka igång någon Nokia till helgen och ta en bild på "radarn". Lite lättare än att förklara.

Onlineloggning a 'la GCN funkar som hos Garmin fast man slipper ladda upp filen.

Din TB-idé låter ju kanonkul. Man håller väl på med det för att man gillar prylar? ;-)

10. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har just blivit med galax... :-) programmet fungerar i den också, så nu väntar jag bara på att jag ska få ok från groundspeak att använda deras ikoner alt. att någon grafiker med skillz uppenbarar sig.

Det är kul att bolla idéer med pot. användare! Det är ju de som bestämmer, det inge kul att koda program utan användare. :-)

Ang. det här med barcode-scannern och TBs, det kommer inte funka för att streckkoden är samma för alla TBs som jag har förstått det.

11. neuro

neuro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är inbiten Geocachare och nybliven Androidägare. Jag är inte alls imponerad av Geobeagle, även om det fungerar sådär. Hoppar gärna på och testar GCDroid!

12. entoke

entoke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis fått upp ögonen för denna sysselsättning och kan gärna hjälpa dig testa, låter som en grym app.

13. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Hur går det? Är det fortfarande Groundspeak du väntar på?

14. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Roligt med fler intresserade... jag väntar fortfarande på groundspeak ja.

Enerverande är det, skulle tagit kontakt med dem innan sommaren... :-( Lätt att vara efterklok.

Jag gör dummy-ikoner så länge, de blir inte lika snygga men ni kan testa appen iaf. Gör en del i dag och i morgon...vänta er programmet till fredag/lördag.

15. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kul! Ser fram emot detta :)

16. cellyboy

cellyboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ännu en sugen betatestare

Jag har nyligen börjat geocachat och har de senaste dagarna snittat 8-9 cachar om dagen :P kör för närvarande GeoBeagle, men ser vissa brister med programmet, testar mer än gärna ditt program om du behöver någon fler som testar :)

17. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Finns det någon tidsplan för när vi övriga kan prova applikationen?

18. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jupp, NU :-) Jag blev försenad en dag, skyller på kräftskivan i fredags...

Surfa in på denna adressen med telefonen: http://shyrtol.se/gcdroid_beta (notera: inte www)

Den största begränsningen i programmet är att man kan 'bara' importera GPX-filer. *.loc är än så länge uteslutet, det kommer.

Ha ni problem eller saknar GPX-fil, maila mig så ska jag se vad jag kan göra. martin [snabel a] shyrtol.se

19. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ojdå, my bad, glömde berätta att ni för tillfället måste ha OI File Manager för att kunna välja GPX. Det finns gratis på market.

20. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så... betyder det att man måste vara premium-medlem på geocaching.com för att kunna leka? Jag är ny på detta.