Ge bort betalapp?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Zorgie, 13 dec 2010.

1. Zorgie

Zorgie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena. Har precis lagt upp min första betalapplikation på market, och undrar om det går att ge bort den, t.ex. skriva in ett g-mail konto som får ladda ned den gratis? Eller om man själv vill ladda ned den, måste man köpa den av sig själv då?

Tack på förhand!

2. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    du kompilerar bara filen till dig själv. SKall du skicka tioll nå¨gon så skicka bara apk-filen så kan man installera.

3. Zorgie

Zorgie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjo, men det ger ju nackdelar. Dels får man inte med uppdateringar, utan måste skicka iväg nya APK:er hela tiden, man kan inte begränsa vilka som får den lika enkelt (säg att jag har 20 testare som jag vill ska ha den gratis, då är det lättast att lägga ut en länk på nätet, men då kan vem som helst sno länken), och man kan inte betygssätta / kommentera på applikationen.

Går det alltså inte att ge bort den via market gratis? Någon sombetatestare vet?

4. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Jag hjälpte till att översätta en app och då ville utvecklaren ha IMEI-numret på min telefon för att kunna ge den gratis till mig. Har inte testat eller vet var man gör inställningen som utvecklare dock.

5. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    OK. Ge honom IMEInummret då så läser han det säkert. Sedan installerar du bara programmet. Fråga om du får programmet som en apk-fil eller om du skall ladda ner det och sedan registrera det eller nåt.

6. Zorgie

Zorgie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

... Va? Jag har en applikation som jag vill kunna ge bort, jag har inte en telefon som vill få gratis applikationer...

7. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Rätta mig om jag har fel men är det inte så, att en orders (åtminstone större delen av den) återbetalas om man går in under en beställning i Google checkout och klickar på "Cancel entire order". Det som sägs om det i hjälpen på Checkout är följande:

"
    Things to remember
    • A 'cancelled' order state will be displayed to the buyer.
    • Once an order or part of an order is cancelled, it cannot be reinstated.
    • Google Checkout will send a cancellation notification email to the buyer indicating that the order has been cancelled.
    • Google will return the variable portion of the transaction fee to you, based on the amount you refund to the buyer. We'll retain the flat fee of $0.30.
    "

Google verkar åtminstone ta $0.30 i någon fast kostnad. Mer kan man läsa här.

Jag har gjort så med släkt och betatestare som jag inte vill ta betalt av. Det verkar fungera och det ser fortfarande ut som de köpt applikationen i Market så de får uppdateringar automatiskt som alla andra, vilket är anledningen jag inte vill hålla på och skicka runt apk-filer till höger och vänster vid varje uppdatering.